• MoonageDaydream

    Ni med astmabarn, se hit!!

    Hej!

    Har en sjuåring hemma som vi misstänker astma på. Han har för ca en vecka sedan fått Flutide utskrivet som vi ska ta morgon och kväll. Dosen vi fått är 125 mikrogram x 2 morgon/kväll. I 4 veckor tills vi ska på återbesök och se om det blivit någon förbättring.

    För ca två dagar sedan började jag märka på sonen att han var lite irriterad och tjurig, vilket är väldigt olikt honom, som alltid är så go och glad med ett leende på läpparna jämt och ständigt. Och inatt när han kom in till oss och sov i vår säng så märkte jag att han ryckte mycket i kroppen och sov väldigt oroligt.

    Ni vet sådana ryckningar man kan göra ibland när man precis somnat? Fast så var det hela natten. Det tyckte till i både armar, fötter, ben, händer. Det har jag inte varit med om tidigare! Superläskigt!

    Inatt när jag låg vaken läste jag om biverkningarna på flutide och då stod det just detta med lättretlighet och orolig sömn.

    Tror ni det kan vara medicinen??

    Hur mycket flutide får era barn i sjuårsåldern och hur ofta? Är dosen vi fått för stark?

  • Svar på tråden Ni med astmabarn, se hit!!
  • Lilant

    Min man som fick diagnosen astma som barn säger nu för tiden att det hela är fake och någon diagnos barn får felaktigt, han gjorde andningsövningar och problemen försvann

  • MoonageDaydream
    Lilant skrev 2021-02-25 13:30:25 följande:

    Min man som fick diagnosen astma som barn säger nu för tiden att det hela är fake och någon diagnos barn får felaktigt, han gjorde andningsövningar och problemen försvann


    Okej, det var lite märkligt sagt kan jag tycka. Men nu var det ju inte riktigt det jag frågade om, huruvida mitt barn har astma eller inte.
  • Elin2014

    Jag har astma och även två av mina barn. Jag kan inte säga så mycket om ryckningarna, men väl att vi inte kan ta astmamedicinen senare än 17.00 då barnen ska sova 20-20.30, för då sover de dåligt och vaknar ofta de första timmarna.

    Dosen ni har fått är ganska hög, men man brukar få en hög dos till en början, eller om astman försämras. Vanlig "vardagsbehandling" är hälften. Det är ganska stor skillnad på olika astmamediciner, så om ni upplever mycket biverkningar tycker jag att du ska be att få testa en annan sort helt enkelt. Har man en bra astmaläkare så vet de att olika astmamediciner passar olika personer, det är väldigt individuellt.

    Det är jättesvårt att verkligen säkerställa astma i den åldern, det finns så kallad falsk astma och allergier som kan ge liknande symptom, så räkna med att det är ett projekt som kommer att ta några år. Pollenallergi kan t ex ge andnöd - och den började i december i år....(!)

  • MoonageDaydream
    Elin2014 skrev 2021-02-25 15:02:09 följande:

    Jag har astma och även två av mina barn. Jag kan inte säga så mycket om ryckningarna, men väl att vi inte kan ta astmamedicinen senare än 17.00 då barnen ska sova 20-20.30, för då sover de dåligt och vaknar ofta de första timmarna.

    Dosen ni har fått är ganska hög, men man brukar få en hög dos till en början, eller om astman försämras. Vanlig "vardagsbehandling" är hälften. Det är ganska stor skillnad på olika astmamediciner, så om ni upplever mycket biverkningar tycker jag att du ska be att få testa en annan sort helt enkelt. Har man en bra astmaläkare så vet de att olika astmamediciner passar olika personer, det är väldigt individuellt.

    Det är jättesvårt att verkligen säkerställa astma i den åldern, det finns så kallad falsk astma och allergier som kan ge liknande symptom, så räkna med att det är ett projekt som kommer att ta några år. Pollenallergi kan t ex ge andnöd - och den började i december i år....(!)


    Tack för ditt svar! Men varför sover de oroligt på kortisonsprayet? Kan förstå om de gör det när de behöver luftrörsvidgande för där är det väl adrenalin i?
  • LaFontaine
    MoonageDaydream skrev 2021-02-25 15:20:12 följande:
    Tack för ditt svar! Men varför sover de oroligt på kortisonsprayet? Kan förstå om de gör det när de behöver luftrörsvidgande för där är det väl adrenalin i?
    Kortison är lite lurigt. Det kan göra att  man blir speedad, och därmed får svårt att sova. Det kan också göra så att man blir lite mer lättretlig. De biverkningarna har vi tack och lov sluppit. 

    Min fyraåring får samma dos som din son. Tyvärr räcker det inte alltid och då får vi ett pulver som heter Montelukast. Det däremot, förvandlar min ganska vänliga dotter till ett uppkäftigt och argsint monster, som dessutom vägrar äta. 
  • MoonageDaydream

    Har nu pratat med läkaren som skrev ut flutide och bad om en annan medicin men då sa hon att det inte finns någon annan underhållsmedicin än flutide? Det gör det väl?

  • LaFontaine
    MoonageDaydream skrev 2021-02-26 09:23:45 följande:

    Har nu pratat med läkaren som skrev ut flutide och bad om en annan medicin men då sa hon att det inte finns någon annan underhållsmedicin än flutide? Det gör det väl?


    Vi underhållsbehandlar numera med Seretide, som är både vidgande och innehåller kortison.

    Vår första läkare hävdade också att det bara fanns flutide. Vår dotter fick från början ännu värre hosta av inhalationerna, varför vi ville byta. Till slut bytte vi mottagning och fick annan medicin.
  • fjanten

    Sonen på 5 år har samma dos på flutide. Inga såna biverkningar. Han får också montelukast med god verkan, och även där inga 'ilskna' biverkningar som många upplever. Sonens läkare menar att dessa mediciner ofta upplevs som toppenbra - med god verkan och få/inga biverkningar - eller tvärtom...

  • MoonageDaydream

    Tack för era svar. Det är verkligen en djungel att hitta rätt läkare och rätt mediciner. Hon som skrivit ut sonens medicin nu tyckte vi skulle sluta med flutide nu ett par dagar och se om ryckningarna försvinner. Hon trodde flutiden skulle sitta i två dygn efter att man slutat med den. Låter det rimligt? ;) just nu känner jag mig allmänt osäker på alltihop.

    Ni som skrivit att ni har samma dos på era barn, är det underhållsdosen som är så hög eller är det något ni gör när barnen är förkylda?

  • Fliselisan
    Elin2014 skrev 2021-02-25 15:02:09 följande:

    Jag har astma och även två av mina barn. Jag kan inte säga så mycket om ryckningarna, men väl att vi inte kan ta astmamedicinen senare än 17.00 då barnen ska sova 20-20.30, för då sover de dåligt och vaknar ofta de första timmarna.

    Dosen ni har fått är ganska hög, men man brukar få en hög dos till en början, eller om astman försämras. Vanlig "vardagsbehandling" är hälften. Det är ganska stor skillnad på olika astmamediciner, så om ni upplever mycket biverkningar tycker jag att du ska be att få testa en annan sort helt enkelt. Har man en bra astmaläkare så vet de att olika astmamediciner passar olika personer, det är väldigt individuellt.

    Det är jättesvårt att verkligen säkerställa astma i den åldern, det finns så kallad falsk astma och allergier som kan ge liknande symptom, så räkna med att det är ett projekt som kommer att ta några år. Pollenallergi kan t ex ge andnöd - och den började i december i år....(!)


    Elin2014 skrev 2021-02-25 15:02:09 följande:

    Jag har astma och även två av mina barn. Jag kan inte säga så mycket om ryckningarna, men väl att vi inte kan ta astmamedicinen senare än 17.00 då barnen ska sova 20-20.30, för då sover de dåligt och vaknar ofta de första timmarna.

    Dosen ni har fått är ganska hög, men man brukar få en hög dos till en början, eller om astman försämras. Vanlig "vardagsbehandling" är hälften. Det är ganska stor skillnad på olika astmamediciner, så om ni upplever mycket biverkningar tycker jag att du ska be att få testa en annan sort helt enkelt. Har man en bra astmaläkare så vet de att olika astmamediciner passar olika personer, det är väldigt individuellt.

    Det är jättesvårt att verkligen säkerställa astma i den åldern, det finns så kallad falsk astma och allergier som kan ge liknande symptom, så räkna med att det är ett projekt som kommer att ta några år. Pollenallergi kan t ex ge andnöd - och den började i december i år....(!)


    Det låter som en allergisk astma, om pollen ger andningssvårigheter. Annars har man bara pollenallergi.
Svar på tråden Ni med astmabarn, se hit!!