Enbättreman skrev 2021-03-10 08:52:18 följande:
Anonym (BT) skrev 2021-03-01 15:00:05 följande:
Jag var med om samma sak, otrogen fru, och känner igen mycket av det du skriver.
Glädjen finns inte alls som tidigare. Precis som du säger, inga gulliga små telefonsamtal eller SMS. Det har blivit en mer "praktisk" realation nu.
Och att man plötsligt blivit mer observant på inviter/flört stämmer ju, även om inte jag heller har agerat på det. Rent moraliskt vore det fel, även om jag med ibland tänkte "det vore inte mer än rätt". Men självförtroendet är ju på botten, och jag vill faktiskt inte heller skämma ut mig.
Du säger "längre tid sedan" det hände. Vad innebär det (ungefär)? Ett år, fem år, tio år - eller mer?
Jag är uppe i åtta år och känner att jag förvisso har ett rätt bra förhållande, men det har varit jävla tunga år, framför allt de första. Med facit i hand kan jag konstatera att det nog inte varit värt det. Men nu är "investeringen" gjord och jag får nog vänja mig vid att det inte blir bätte än "sådär".
Som ni båda skriver är jag orolig att jag ska upptäcka för sent att det inte varit värt det. Jag är inte i närheten av 8 år men det är mer än 1....och jag känner att det är hög tid att bestämma mig för hur jag vill göra.
Jag kanske kan hitta "riktig" kärlek någon annanstans även fast jag är skeptisk.
En skilsmässa lockar så klart inte alls men jag börja märka att det nog är dit vi är på väg.
Det stora problemet är ju tilliten...att jag inte längre känner mig säker på att hon är min klippa som jag kan lita på och som alltid finns där för mig i vått och torrt.
Hon har ju redan en gång, genom otroheten, visat att hon inte är att lita på....
Jag tycker du ska vända på steken och istället för att filosofera om framtiden, om du kommer hitta någon ny kärlek och vad en skilsmässa kan innebära i framtiden, etc... fråga dig istället om det du har nu är bra för dig? Trivs du i ditt förhållande?, får ditt förhållande dig att må bra, eller sänker den dig istället? Vill du leva med din partner (den hon är för dig idag inte den du trodde hon var) eller är det bara något du gör i brist på något bättre, av rädsla för ensamhet eller för barnens skull?
Jag tror att svaret på frågan om det är värt det snarare ligger där. Om det du har idag inte får dig att må bra, om du inte känner att du kan lita på din partner, om känner att hon inte är en klippa du kan bygga på... vad finns det då kvar att kämpa för?
Att din partner inte är din klippa tror jag du redan har svar på. Hon svek dig och det kommer du aldrig få ogjort. Hon är inte den klippa du trodde hon var, det kommer du aldrig komma ifrån.
Till skillnad från vad vissa verkar tro så går allt inte att förlåta fullt ut. Det mesta går att acceptera och lära sig leva med men att förlåta i grunden är betydligt svårare och går inte alltid även om man skulle vilja det. Och man ska heller inte försöka tvinga sig själv till något man inte kan för påtvingad förlåtelse är inte riktigt förlåtelse.