• Fri 26 Feb 2021 11:12
    1973 visningar
    6 svar
    6
    1973

    Ni som använt varmt bad som smärtlindring

    Frågan till er som använt sig av varma badet som smärtlindring - gillade ni att bada innan dess? Ligga länge i badkaret och njuta av vatten och värme?
    Många pratar om att varmt vatten hjälper väldigt mycket vid värkar, men jag gillar egentligen inte att ligga i badkaret - blir uttråkad efter typ 5 minuter Så, jag undrar om det skulle ändå kunna hjälpa mig när det väl är dags, eller man behöver gilla det innan också

  • Svar på tråden Ni som använt varmt bad som smärtlindring
  • Fri 26 Feb 2021 11:56
    #1

    Dom flesta sjukhus har ej att man får bada tyvärr:) men man kan ju båda hemma med värkar om man vill

  • Fri 26 Feb 2021 12:03
    #2

    Tror inte du behöver gilla det sedan innan. Jag har själv lite svårt för längre bad i badkar men bad innan förlossning var det jag hade som prio 1 i förlossningsbrevet.

    Du kommer inte känna dig uttråkad under värkarna...

    Det är ju dels skönt för att värmen lindrar värkarna, men även för att du blir lättare och kroppen inte känns så tung. Nu är det ju svårt att bada i bassäng i dessa tider. Men jag tyckte det var superskönt bara att få känna sig lite viktlös när jag badade i vår badtunna under sista månaden av graviditeten.

    Själv somnade jag till några gånger men då missade jag att ta lustgasen i början på nästa värk så det skulle jag inte rekommendera om en har täta värkar i badet. :)

  • Fri 26 Feb 2021 13:15
    #3

    Älskar att bada varmt hemma och satt i badet några timmar på förlossningen. Lindrade litegrann faktiskt. Dessutom var det väldigt lugnt just den natten så sköterskan satt med mig och pratade hela tiden.

  • Fri 26 Feb 2021 13:48
    #4

    Älskar att bada men hade inte varit ett alternativ under förlossningen. Då var jag tvungen att gå hela tiden, ständigt vara i rörelse fram till krystningsfasen.

  • Fri 26 Feb 2021 13:52
    #5

    Inte så mycket badet som duschen. Tyckte det var väldigt skönt att ha duschens strålar mot ryggen som var det som gjorde ondast på mig under värkarna.

    Provat det under min andra förlossning och gick från 4-10 cm öppen där i badkaret på förlossningen på 30 min. Det var rätt gräsliga 30 min på ett sätt men mest för att jag trodde det var typ 12 timmar kvar :) Duschen hjälpte mer än jag förstod där och då.

    Under förlossning 3 och 4 har det gått så pass fort att jag aldrig orkat krångla mig ner i badkaret.

  • Mon 1 Mar 2021 15:56
    #6

    Jag säger som Consinus, minns hur jag satt på knä i badkaret och hade duschen på så att strålarna sprutade över ländryggen. Det var fantastiskt skönt och jag satt så länge länge!

Svar på tråden Ni som använt varmt bad som smärtlindring