• Anonym (Tyckaren)

    Är man en idiot om man inte tycker som dig?

    Vad tycker du om folk som har en annan åsikt än vad du har eller röstar på ett annat parti? Är de personerna vilseledda, simma eller helt enkel har "Fel" åsikt enligt dig?

  • Svar på tråden Är man en idiot om man inte tycker som dig?
  • Anonym (ppp)
    Anonym (Tyckaren) skrev 2021-02-28 16:34:50 följande:

    Vad tycker du om folk som har en annan åsikt än vad du har eller röstar på ett annat parti? Är de personerna vilseledda, simma eller helt enkel har "Fel" åsikt enligt dig?


    Det beror på vad det handlar om. Folk som inte "tror" på vaccination tex, de anser jag vara outbildade och ja, dumma i huvudet. Folk som tror att det är bra att aga barn som en del av uppfostran är också idioter. Folk som tror att sjukdomar är straff från gud - ja de är också idioter. Catch my drift? 

    Folk som inte håller med mig om vilket politiskt parti man borde rösta på - inte idiot, då det politiska systemet är oerhört komplext och alla partier jobbar med många olika frågor, så det är i ärlighetens namn inte alltid så lätt.
    Däremot kan det ibland rendera i tanken att någon är lite av idiot om de inte på ett vettig sätt kan förklara varför de vill rösta på ett visst parti - de ska bara det ändå. "Öööh, men jag ska rösta på KD för Ebba, hon är en käck tjej hon" eller
    "Jag ska rösta på SD för att de vill ge mer pengar till pensionärer". Att de sedan lagt en motion om att begränsa tv-spelsproducenters teman i sina spel till "nordiska teman" och att de helst enbart ska anställa människor med nordisk bakgrund, trots att tv-spelsbranchen är beroende av skarpa hjärnor både från Japan, USA och andra länder, har man inte tagit reda på utan man fastnar på en fråga. Nu har jag inte ens touchat deras tyngre frågor som invandring eller jämställdhetsfrågor, men det behövs inte. Jag vill bara exemplifiera på vilket sätt jag kan tycka folk är idioter när de väljer vilket parti de ska rösta på. 
    Ska man vara säker på vilket parti man sympatiserar med ska man läsa hela deras partiprogram: fördelningspolitik, olika lagförslag, tex ändringar i skollagen, föräldrabalken osv - sånt som kommer upp då och då från olika håll. 

    Dessutom heter det "om man inte tycker som du" (om det ska vara grammatiskt korrekt). Flört
  • Anonym (Anna)

    Beror väl på. Jag kan ju inte tvinga någon att vara lika smart som jag. Deras förlust sålänge det inte drabbar någon annan.

  • ToniErdmann
    Anonym (Anna) skrev 2021-02-28 16:56:51 följande:

    Beror väl på. Jag kan ju inte tvinga någon att vara lika smart som jag. Deras förlust sålänge det inte drabbar någon annan.


    Så tänker jag kring vänsterväljare. De har inte begripit något.
  • Anonym (Lis)

    Nej, jag tycker inte att någon är en idiot pga att de inte delar samma politiska åsikter. Däremot har jag väldigt svårt för extremister som vägrar diskutera eller lyssna på andra. Idioter är ofta de som har ett låst sinne. Jag tycker att man ska kunna diskutera allt med alla oavsett vilket parti man tillhör.

  • Anonym (Tyckaren)
    Anonym (Anna) skrev 2021-02-28 16:56:51 följande:

    Beror väl på. Jag kan ju inte tvinga någon att vara lika smart som jag. Deras förlust sålänge det inte drabbar någon annan.


    Får man fråga vad du som är så smart jobbar med?
  • Anonym (Olika)

    Det finns ju olika sorters idioter. De som helt enkelt är korkade, de som är psykiskt sjuka/knäppa i huvet och de allmänt egotrippade. Att ha en annan åsikt betyder ju inte per automatik att man är en idiot, men sammanfaller det med nån av dom ovan är risken stor. Kommer du dragandes med chemtrails, att fästingar orsakar nästan alla sjukdomar som finns, att misshandlade kvinnor säkert gjort nåt för att förtjäna misshandeln, att adopterade inte är äkta barn, att vacciner orsakar autism eller om du ser ner på mig för att jag fick barn efter 40- ja, då kommer jag anse dig vara en idiot.

  • Anonym (Tyckaren)
    Anonym (ppp) skrev 2021-02-28 16:46:31 följande:

    Det beror på vad det handlar om. Folk som inte "tror" på vaccination tex, de anser jag vara outbildade och ja, dumma i huvudet. Folk som tror att det är bra att aga barn som en del av uppfostran är också idioter. Folk som tror att sjukdomar är straff från gud - ja de är också idioter. Catch my drift? 

    Folk som inte håller med mig om vilket politiskt parti man borde rösta på - inte idiot, då det politiska systemet är oerhört komplext och alla partier jobbar med många olika frågor, så det är i ärlighetens namn inte alltid så lätt.

    Däremot kan det ibland rendera i tanken att någon är lite av idiot om de inte på ett vettig sätt kan förklara varför de vill rösta på ett visst parti - de ska bara det ändå. "Öööh, men jag ska rösta på KD för Ebba, hon är en käck tjej hon" eller

    "Jag ska rösta på SD för att de vill ge mer pengar till pensionärer". Att de sedan lagt en motion om att begränsa tv-spelsproducenters teman i sina spel till "nordiska teman" och att de helst enbart ska anställa människor med nordisk bakgrund, trots att tv-spelsbranchen är beroende av skarpa hjärnor både från Japan, USA och andra länder, har man inte tagit reda på utan man fastnar på en fråga. Nu har jag inte ens touchat deras tyngre frågor som invandring eller jämställdhetsfrågor, men det behövs inte. Jag vill bara exemplifiera på vilket sätt jag kan tycka folk är idioter när de väljer vilket parti de ska rösta på. 

    Ska man vara säker på vilket parti man sympatiserar med ska man läsa hela deras partiprogram: fördelningspolitik, olika lagförslag, tex ändringar i skollagen, föräldrabalken osv - sånt som kommer upp då och då från olika håll. 

    Dessutom heter det "om man inte tycker som du" (om det ska vara grammatiskt korrekt). 


    Tack för svar. Är man en idiot om man inte gillar samma musik, film och kultur som dig då?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Tyckaren) skrev 2021-02-28 17:27:03 följande:

    Får man fråga vad du som är så smart jobbar med?


    Jag är förskollärare dagrid och mentalskötare nattetid.
  • Tage Tyrann

    Haha. Nej, man får ha vilka åsikter man vill. De som är så extrema så de inte klarar av att andra har olika åsikt får hänga för sig själva på olika extrema forum.

    Som typ detta, här finns många såna stjärnor.

Svar på tråden Är man en idiot om man inte tycker som dig?