Inlägg från: Anonym (Uddast) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Uddast)

När berättade ni?

Första barnet endast till en nära vän v.9. Hade haft 4 missfall och jättesvårt att bli gravid så vi väntade tills morsdag med släkten. Var i v.14 då och hade gjort VUL veckan innan så jag visste att den levde. Mamma fick veta v.22- gruvade mig nämligen. Alla andra på F.B långt senare. Andra barnet runt v.22 med släkten. Samma vän dock långt innan. F.B- kanske max 2 månader innan b.f.

Man berättar precis när man vill till vem man vill. Bara man är beredd om man berättat och sen fått m.f. Vi gjorde det misstaget 2 ggr och fick inget stöd så det gjorde vi inte om. 

• Anonym (Uddast)
    Anonym (Ann) skrev 2021-03-01 17:14:08 följande:
    Jag tror det är mer skadligt att hålla sådant för sig själva. Jag tror att man mår bättre av att berätta och även få höra andras erfarenheter av missfall. Missfall och ofrivillig barnlöshet är två ämnen som är tabu, vilket gör att många mår otroligt dåligt. Att vara öppen med det och även höra att andra har problem kan hjälpa.
    Det beror ju på vilket folk man omges av. Idel överfertila som aldrig haft m.f och tycker man "ska ha kommit över det där nu". Vänner som tycker det är fel att söka hjälp om man inte kan få barn. En bygd där ingen får barn efter 35 och man anses på tok för gammal för att ens fundera på barn. Jadu, då vill man sannerligen inte berätta nästa gång man drabbats!  Utan F.L och stödet här och alla råd hade vi inte ens haft barn för ute i samhället fanns det minsann inget stöd att få.
  • Anonym (Uddast)
    Anonym (Ann) skrev 2021-03-01 18:19:21 följande:
    Ja, jag förstår att alla inte är omgivna av stöttande personer. Men rent generellt tror jag att många skulle få stöttning om de berättade. 
    Du har större tro på mänskligheten än jag. Jag hoppas du har rätt att det faktiskt finns vettigt folk nånstans. Vi fick noll empati från makens släkt efter vårt 4:e m.f som var så pass sent som v.14. Noll grattis när vi väntade och fick andra barnet. Jag tror vissa tycker det var onödigt helt enkelt. Andra har sagt upp bekantskapen. Min tro på människor är borta.
Svar på tråden När berättade ni?