• New  Dawn

Mindre sex ju längre tillsammans?

Jag tror mycket det handlar om vår syn på sex där porr och romantiska filmer alltid visar väldigt mycket attraktion och självklar, stark lust, där samtal och frågor är onödiga.

När man lever ihop länge kanske man får ta det lite successivt. Bygga upp lust. Prata om sex, för att förbättra det.

Sex i början på relationen bygger mycket på attraktion, spänning och förälskelse, men jag tror man måste få sex att stå på egna ben och kunna blomma utan att det är så stark attraktion och passion helst tiden.

Sedan tror jag det är bra om man är okej med att ge varandra njutning. Då måste man inte känna att man måste bli kåt och prestera varje gång. Att ge varandra njutning tex (oralt och med händer) är en väldigt bra grej tycker jag

Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn

Jag tror mycket det handlar om vår syn på sex där porr och romantiska filmer alltid visar väldigt mycket attraktion och självklar, stark lust, där samtal och frågor är onödiga.

När man lever ihop länge kanske man får ta det lite successivt. Bygga upp lust. Prata om sex, för att förbättra det.

Sex i början på relationen bygger mycket på attraktion, spänning och förälskelse, men jag tror man måste få sex att stå på egna ben och kunna blomma utan att det är så stark attraktion och passion helst tiden.

Sedan tror jag det är bra om man är okej med att ge varandra njutning. Då måste man inte känna att man måste bli kåt och prestera varje gång. Att ge varandra njutning tex (oralt och med händer) är en väldigt bra grej tycker jag

• New  Dawn
    Anonym (Minskad sexlust i längre relationer) skrev 2021-03-03 21:17:37 följande:

Viljan att ge njutning brukar vara det första som försvinner när attraktionen avtar, så den bygger också väldigt mycket på attraktion är i alla fall min erfarenhet.

Det beror på vad man menar med attraktion.

När jag skriver att sex drivs av spänning och attraktion tänker jag det lite mer passionerade. Sådant som är mer tydligt i början. Att man lätt blir kåt när den andre tar på en mm.

Att ge den andre njutning, som en naturlig del av sexet gör att man kan ha närhet och viss sex även om man inte just är kåt.

Jag menar inte i relationer där känslor dött och man inte längre längtar efter varandra, eller ens vill ha sex,

Jag menar helt enkelt att sexlivet lättare hålls levande i vardagen om man gör det lättare att hitta tillfällen för sex och närhet, men då förutsätter jag att det finns kärlek. (Inte vänskaplig kärlek endast)
  • New  Dawn
    Wench85 skrev 2021-03-04 15:10:05 följande:

Intressant tanke. Viljan att ge njutning borde ju samtidigt öka när kärleken växer. Så frågan är väl om det är attraktionen som avtar, eller om det är att kärleken faktiskt inte finns där...? 

Jag kan ibland tycka att det är mer tillfredsställande och glädjande att få göra nåt gött, härligt, fint för min partner än det skulle vara att få det samma själv. Och det handlar inte bara om sex, det är kul att laga en riktigt god middag och få bjuda honom till dukat bord. Det är kul att själv få det med, men på ett annat sätt. Eller för den delen nåt trist, att typ fixa ett kaosstökigt kök medan han gör nåt annat och när han kommer hem/in och säger att jag går och diskar och kommer ut i köket och säger "men åh, har du redan fixat det? Du är bäst!" - den känslan är nästan bättre än att ligga i soffan och kolla på netflix medan han diskar ibland.

Obs, ingen jämförelse mellan att fokusera på den andras njutning och att fixa ett ostädat kök. ;) 

• New  Dawn
    Wench85 skrev 2021-03-05 09:28:29 följande:

Tror hela skillnaden är just att du säger saker hon ber om. Jag är precis likadan! Att göra något för någon annan för att jag vill eller kommer på det själv känns oftast underbart, att göra det på uppmaning är inte alls lika kul och kan nästan vara provocerande. Skulle min partner behöva be mig att fixa disken exempelvis skulle det nog vara med en bra anledning typ om jag är hemma och han skulle ringa och säga: "jag är på väg hem, mina föräldrar kommer över för att låna takboxen om en halvtimme, skulle du möjligen hinna fixa disken innan de kommer?"

Att direkt be min partner göra te till mig exempelvis skulle jag nog bara göra om jag låg sjuk i soffan. Varför inte göra det själv om jag vill ha?  

Jag tycker att det handlar om vilken relation man har och hur mycket kärlek som finns. Vi har en bra relation, där vi VILL ge varandra olika saker, då funkar det även att be varandra om saker. Jag gillar när min man ber mig om att tex suga honom, men jag gillar också att han ber mig att massera honom. Dessa saker gör jag dock oftast utan att han ber om det. När det gäller annat, som att hämta kaffe, duka, handla mm tycker jag det är helt naturligt. Det gör vi båda. Jag tror sådant blir ett problem om det är väldigt ojämnställt, eller om relationen är dålig på något annat sätt. Jag tror det skulle skapa irritation om jag upplevde att min man latade sig men ändå bad mig om massa saker, men efter som vi respekterar varandra händer inte det. Ibland händer det att min man gjort mycket för mig men då vill jag ge tillbaka. Tex kan han fråga om han ska göra något med middagen, men då säger jag "du har gjort så mycket i dag så jag vill att du ska koppla av". Om det finns omtanke, kärlek och omsorg om varandra sker det ofta naturligt.
  • New  Dawn
    Anonym (Minskad sexlust i längre relationer) skrev 2021-03-04 15:51:10 följande:

Jag håller med men av någon anledning gäller det bara när det är jag själv som initierar, gillar inte att göra saker för min partner som hon ber om, om det inte är självklarheter som tillhör mitt område som cykelmek, husfix osv. 

Men när hon exempelvis ber mig massera henne (icke-sexuellt) eller göra en kopp the eller whatnot blir jag oftast lite reserverad. 

Fy vad tråkigt.

Skulle inte funka att leva i en sådan relation för mig. Det låter som att det finns väldigt mycket negativ energi.
Svar på tråden Mindre sex ju längre tillsammans?