• Anonym (Ruth)

Är det hemskt att lämna en 18 åring ensam hemma?

Frågar för biomamman har ringt o skällt ut min sambo för att han o jag tog en hotellnatt natten mellan lördag till söndag medans dottern var ensam hemma utan tillsyn enligt henne.

Allt var bra och dottern informerades i god tid men har ringt sin mamma och gråtit över det här.

Nu har mamman krävt att dottern aldrig mer ska behöva sova själv o min sambo suckar bara o säger åt mig att det där är inget att bry sig om.

Själv blir jag förbannad o ifrågasatte hans dotter över hur hon kan ifrågasätta det. När ska du bli vuxen? Aldrig blev svaret, ni lämnar inte mig ensam hemma tills den dagen jag säger det. Är jag 40 spelar ingen roll.

Hur tänker ni andra om det här?

Har en 16 åring som är helt annorlunda så kan inte förstå sånt här.

• Svar på tråden Är det hemskt att lämna en 18 åring ensam hemma?
  • Citronsaft
    Anonym (*) skrev 2021-03-03 16:11:39 följande:

Osannolikt att han vill ha kontakt med någon som ringer och skäller ut honom i tid och otid.

Han är försörjningsskyldig tills hon går ut gymnasiet. Därför kan han inte slänga ut henne.

Jag har inte sagt någonstans att pappan är ett svin. Man skiter inte i sitt vuxna barn bara för att man inte har kontakt med barnets andra förälder. När man blir vuxen behöver man lära sig att bli självständig och då måste man bli behandlad som en vuxen, även av sina föräldrar. Man kan inte behandla sina barn som bebisar tills man dör.

Och klart han kan kasta ut henne och betala underhåll till mamman istället. Så sluta hitta på ursäkter och inse. DOTTERN är viktigare än TS!
  • Anonym (*)
    Citronsaft skrev 2021-03-03 16:14:53 följande:

Eh.. Klar som tusan att han vill? Annars hade väl knappast tillåtit ett sådant beteende?!

Att man inte sätter ned foten och säger ifrån behöver inte betyda att man vill.

Min poäng är att det inte finns någon som helst anledning för föräldrarna att ha kontakt, eftersom de inte är vårdnadshavare. Om mamman dessutom bara är otrevlig, verkar det ju ännu mer onödigt. Alltså bör pappan blocka henne.

Att föräldrarna behöver ha kontakt för dotterns skull är din åsikt, och du bör ha förstått vid det här laget att jag inte delar den.
  • Anonym (*)
    Citronsaft skrev 2021-03-03 16:15:37 följande:

Och klart han kan kasta ut henne och betala underhåll till mamman istället. Så sluta hitta på ursäkter och inse. DOTTERN är viktigare än TS!

Den slutsatsen får stå för dig. Och jag tror att du baserar den alldeles för mycket på dina egna känslor kring dina vuxna barn. Jag tolkar ingenting som TS skriver som att pappan väljer dottern framför TS..
  • sextiotalist
    Citronsaft skrev 2021-03-03 16:15:37 följande:
    Om dottern hade varit viktigare än ts, så hade mannen troligen levt med ts längre. Inte åkt iväg på hotellnätter. 
    Det är nog inte svårare än så än att pappan vet inte hur man ska hantera detta. Och försöker han steppa upp så får han en utskällning av sitt ex. 
  • Citronsaft
    Anonym (*) skrev 2021-03-03 16:21:05 följande:

Att man inte sätter ned foten och säger ifrån behöver inte betyda att man vill.

Min poäng är att det inte finns någon som helst anledning för föräldrarna att ha kontakt, eftersom de inte är vårdnadshavare. Om mamman dessutom bara är otrevlig, verkar det ju ännu mer onödigt. Alltså bör pappan blocka henne.

Att föräldrarna behöver ha kontakt för dotterns skull är din åsikt, och du bör ha förstått vid det här laget att jag inte delar den.

Hade han velat blocka mamman hade han gjort det för längesen.

Jag har ingenstans skrivit att föräldrarna behöver ha kontakt så sluta hitta på.
    Anonym (*) skrev 2021-03-03 16:25:13 följande:

Den slutsatsen får stå för dig. Och jag tror att du baserar den alldeles för mycket på dina egna känslor kring dina vuxna barn. Jag tolkar ingenting som TS skriver som att pappan väljer dottern framför TS..

Jag har inga vuxna barn. Hanlingen att pappan inte sätter stopp talar sitt tydliga språk.
    sextiotalist skrev 2021-03-03 16:25:49 följande:

Om dottern hade varit viktigare än ts, så hade mannen troligen levt med ts längre. Inte åkt iväg på hotellnätter. 

Det är nog inte svårare än så än att pappan vet inte hur man ska hantera detta. Och försöker han steppa upp så får han en utskällning av sitt ex. 

Vet inte hur han ska hantera det?! Är han e jättebebis eller vadå? En vuxen man är fullt kapabel att be sitt ex lämna honom ifred, blockera och be sin vuxna dotter flytta ut och betala underhåll. Väldigt väldigt enkelt OM man VILL. Istället låter han både dottern och exfrun hålla på och styra deras liv. Dvs relationen med TS är uppenbaligen inte lika viktig och kommer ej på första plats.
  • sextiotalist
    Citronsaft skrev 2021-03-03 16:35:29 följande:
    Hade han velat blocka mamman hade han gjort det för längesen.

Jag har ingenstans skrivit att föräldrarna behöver ha kontakt så sluta hitta på.
    Anonym (*) skrev 2021-03-03 16:25:13 följande:

Jag har inga vuxna barn. Hanlingen att pappan inte sätter stopp talar sitt tydliga språk.Vet inte hur han ska hantera det?! Är han e jättebebis eller vadå? En vuxen man är fullt kapabel att be sitt ex lämna honom ifred, blockera och be sin vuxna dotter flytta ut och betala underhåll. Väldigt väldigt enkelt OM man VILL. Istället låter han både dottern och exfrun hålla på och styra deras liv. Dvs relationen med TS är uppenbaligen inte lika viktig och kommer ej på första plats.
    Du har aldrig hört talas om konflikträdda personer?
    Det är inte alls ovanligt. 
  • Citronsaft
    sextiotalist skrev 2021-03-03 16:40:42 följande:

Du har aldrig hört talas om konflikträdda personer?

Det är inte alls ovanligt. 

Vilken lam ursäkt.
  • sextiotalist
    Citronsaft skrev 2021-03-03 16:43:36 följande:
    Vilken lam ursäkt.
    Personligen så vill jag ruska om dessa personer som är konflikträdda eftersom jag vet att man aldrig kan få alla nöjda. Men tyvärr är det så. De finns och försöker göra alla nöjda och då blir det den som skriker mest som blir den som får sin vilja igenom
  • Anonym (Julia)
    Anonym (*) skrev 2021-03-03 15:14:32 följande:

Fast enligt trådstarten så hade hon ju inte sagt något, trots att hon blev informerad i god tid. Istället ringde hon mamman och grät när TS och mannen väl hade åkt.

Med tanke på det bemötande hon verkar få när hon berättar om sina problem är det inte konstigt om hon försöker bita ihop så länge det går. Kanske hoppades hon klara det, kanske vågade hon inte säga något till TS och pappan av rädsla att bli kallad för psyko.
  • Anonym (*)
    Anonym (Julia) skrev 2021-03-03 17:11:14 följande:
    Med tanke på det bemötande hon verkar få när hon berättar om sina problem är det inte konstigt om hon försöker bita ihop så länge det går. Kanske hoppades hon klara det, kanske vågade hon inte säga något till TS och pappan av rädsla att bli kallad för psyko.
    Det intrycket jag får av det TS berättar är att bonusdottern har blivit daltad med, framför allt av mamman, och därför aldrig har riktigt har vuxit upp och blivit självständig. Därför beter hon sig fortfarande som en bortskämd snorunge och dramaqueen.
Svar på tråden Är det hemskt att lämna en 18 åring ensam hemma?