hammarhajen skrev 2021-03-04 08:16:43 följande:
Jag känner inte er, jag vet inte mer än du skriver.
Jag har bara svarat alla som påstår att alla 18-åringar kan vara ensamma hemma med ett nej, det finns undantag. Ganska många undantag, som ändå med rätt stöd och hjälp kan utvecklas till fullt fungerande och trygga vuxna.
Det mest logiska för mig är inte en 18-åring som medvetet vill sabotera och vara taskig. Det mest logiska för mig med 18-åring som uppför sig som du beskriver är att det finns en orsak bakom, antingen en svårighet eller ett rejält dåligt mående.
Som många skriver - varför är hon inte med kompisar istället? Svaret kan helt enkelt vara att man inte har kompisar, eller i alla fall inte kompisar man kan umgås med på det sättet. Och sådan ensamhet kan vara riktigt tuff för 18-åringar.
Fast många har svarat att de flesta "normala" 18 klarar sig utan föräldrar en natt.
Och de flesta svarar ju utefter infon vi fått av ts. Alltså att 18 åringen inte har nån känd psykisk ohälsa (för då hade du ju faktiskt kanske aldrig åkt iväg utan henne, de kanske har åkt iväg just för att de har fått uppfattningen att hon klarar det).
Och om hon nu var undantaget som inte klarade det hade ju det kunnat lösas eftersom hon visste om resan i tid. Hon hade kunnat protesterat tidigare eller ordnat sällskap (ts har ju nämnt pojkvän så hon verkar inte vara helt ensam utan umgänge).
Eftersom hon gör en sak av det här när det är "försent" dvs när hon redan sitter ensam genom att ringa till mamma så kan det ju inte ha varit så viktigt utan det känns som en uppmärksamhetsgrej eller att hon föröker skapa motsättningar mellan mamman o nya familjen.
Väldigt naivt tycker jag av så många i tråden att tro att alla är så oskyldiga jämt. Självklart finns det gott om dramaqueens och manipulativa människor på denna jord.
Vi svarar ju utefter infon vi får av ts. Hon har beskrivit hur denna händelse gick till och hur dottern betett sig förut. Utefter det svarar vi. Hade ts skrivit "hon är ensam, inga vänner, vill alltid vara med oss, har uttryckt tydligt att hon aldrig ville vara ensam, har psykiskt ohälsa" ja då hade ju svaren blivit att det var taskigt att lämna henne.