• valardoha

    Svärmor gillar inte namnval

    Hej. Jag och min sambo har äntligen hittat ett namn båda älskar: Nike (uttalas som det låter och inte najki) efter den grekiska segergudinnan. Min familj älskar namnet och våra vänner tycker det är svintufft och unikt. 


    Vi har alltså börjat kalla barnet i magen för det en lång tid men den lyckliga bubblan sprack när vi berättade om namnvalet för min sambos familj. Den äldre generationen som har utländska rötter berättade att namnet i princip betyder "kn"lla" på arabiska (deras modersmål) och att barnet kommer bli mobbat och att vi inte får döpa barnet till det. Personligen tänker vi att vi bor i Sverige och att det inte borde vara ett problem men samtidigt känns det respektlöst mot hans familj eller ja svärmor, det är väl egentligen bara hon som reagerat starkt på det... barn döps till allt möjligt idag och det har inte hon så stor koll på eftersom hon aldrig lämnar hemmet. Men blir inte kul om hon som farmor inte ska kunna tilltala sitt barnbarn vid sitt namn samtidigt har vi inga andra alternativ till namn och det känns som jag alltid kommer vara besviken om jag inte fått döpa vår dotter till det vi egentligen vill..... men hur skulle ni göra i en sån här situation? 
  • Svar på tråden Svärmor gillar inte namnval
  • Anonym (E)

    Knepigt. Jag har en vuxen bekant som heter det och tycker att det är jättefint.


    Ord byter betydelse och tänk bara på hur många som heter Dick... Jag tycker ni ska ta det namn som ni tycker om. Farmor får köra på ett smeknamn om hon tycker att det är jobbigt.

  • Anonym (*)

    Så din sambo har alltså arabiska som modersmål, men stör sig inte på att ert barn kommer att heta ?Knulla??

  • valardoha
    Anonym (*) skrev 2021-03-02 18:47:40 följande:

    Så din sambo har alltså arabiska som modersmål, men stör sig inte på att ert barn kommer att heta ?Knulla??


    Nej hans modersmål är svenska eftersom ena föräldern är svensk och han är född i Sverige, han kan nog fyra ord på arabiska och nik var inte ett av dom. 
  • Anonym (Eller hur)

    Strunta fullständigt på vad svärmor säger.

  • Alexi

    Det är ju inte ett särskilt unikt namn idag vill jag bara säga, jag känner eller känner till flera som heter så. 

  • Anonym (arab)

    Reagerade direkt på namnet, ännu värre när pappan dessutom är halvarab? Förstår helt och hållet reaktionen. Välj ett annat. Lite respekt för dottern.

  • Anonym (Flemming)

    Jag hade tänkt om. Det funkar ju inte att halva släkten inte kan säga namnet utan att fnissa och rodna.

    Om det är någon tröst är Nike inte superunikt. Drygt tusen personer i Sverige heter så och de är till allra största delen barn så förmodligen blir det fler. Vi har ett par Nike i vår närhet. Men det är väldigt fint, tycker jag också. Vi hade det högt på vår namnlista.

  • Stårschan2

    Att svärmor inte gillar ens namnval är väl en av de starkaste traditionerna vi har i det här landet, så just den biten skulle jag inte bry mig om.

    Däremot skulle jag nog dra öronen åt mig med tanke på hur många arabisktalande dottern nog kommer att stöta på i sin vardag här i Sverige. Må så vara om namnet betydde något hemskt på baskiska eller keltiska, för då kunde man strunta i det, men könsord på så vanliga språk som engelska eller arabiska skulle jag definitivt avstå från.


    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • valardoha
    Anonym (E) skrev 2021-03-02 18:38:31 följande:

    Knepigt. Jag har en vuxen bekant som heter det och tycker att det är jättefint.


    Ord byter betydelse och tänk bara på hur många som heter Dick... Jag tycker ni ska ta det namn som ni tycker om. Farmor får köra på ett smeknamn om hon tycker att det är jobbigt.


    Vad roligt! Önskar att det var så enkelt men när hon sitter vid middagen och grimaserar inför alla och bönar och ber att jag inte ska döpa henne till det för hon måste få "njuta av sitt första barnbarn" så känns det nästan som man begår ett brott. 
Svar på tråden Svärmor gillar inte namnval