• Kjell2

Får bankmannen uppge sånt?

Anonym (H) skrev 2021-03-02 19:32:02 följande:

Vi har en personlig bankman.

Jag har ett hemligt sparande som min man inte visste om, jag har inte heller berättat om det för bankmannen. Häromdagen fick min man ett mail från bankmannen och där stod mitt sparande med!? Så nu vet han om det mot min vilja.

Har det här verkligen gått rätt till!? Jag hade ingen aning om att hen skulle göra något sånt, vi har ju egna konton tom.

Nej, en banken får inte uppge kontoinformation mm till någon annan än kontoinnehavaren utan tillstånd. Kan det vara så att du i samband med låneansökan gjort någon form av medgivande?

Tycker du ska ta upp detta med banken, först med bankmannen och får du inget vettigt svar med någon form av reklamationavdelning på banken.
  • Kjell2
    Anonym (Betty) skrev 2021-03-02 22:52:04 följande:

Men är det inte ändå så att du måste dela med dig hälften av de här pengarna när ni skiljer er i alla fall?

Ja, pengarna ska ingå i en bodelningen men då det kan dra ut på tiden kan det vara bra att ha ett eget kapital fram till dess att bodelningen är klar. Om endast den ena parten har tillgång till konton mm kan det bli väldigt jobbigt ekonomisk för den andra vid en separation innan bodelningen är klar. Det kan bli en väldigt begränsad handlingsfrihet.
  • Kjell2
    Anonym (H) skrev 2021-03-03 15:24:09 följande:

Och det var ju inte "sparkontot" han såg, utan att jag regelbundet för över pengar, så då hade han väl sett det ändå.

Från vilket konto för du över pengar, något gemensamt?
  • Kjell2
    Anonym (H) skrev 2021-03-03 16:22:17 följande:
    Jag tror inte det, men vet inte säkert, har inte fått se brevet. Han frågade hur länge jag sparat och jag sa "några månader", så antingen såg han inga exakta datum eller så checkade han väl för att se om jag svarade ärligt...
    Så du vet inte om det är banken som skickat något eller om han bara hittar på?
  • Kjell2

Ang deklarstionen

Kapital står inte där

Endast sammanställningen är offentlig handling

• Kjell2
    Anonym (Brutaldumt) skrev 2021-03-04 18:32:26 följande:

Nja. Överskott och underskott och kapital syns i deklarationen. Inte för att jag tror att TS gått och blivit någon börshaj men ändå.

Ja, överskott och underskott men inte hur stort kapitalet är.
Svar på tråden Får bankmannen uppge sånt?