• Aduma

    Rådvill i separation - ni som varit med om liknande!

    Här kommer en lång tråd från en som varken vet ut eller in längre. Jag och min sambo träffades när jag var 19 (är 30 idag). Han gjorde klart tidigt i vår relation att han inte vill ha några barn eller önskar gifta sig. Vid 19 års ålder visste jag inte vad jag ville och blev så kör i honom att inget av det spelade roll.

    Fem år in började jag fundera över mitt eget önskemål och en längtan efter familj bubblade upp. Vi var nära att separera då, eftersom jag tyckte vi skulle gå till en parteraupeut för att reda ut vår relation. Han vägrade. I samtal med honom är det svårt att veta vad han tänker då han blir tyst och kall och ofta menar att han ?sagt det han vill säga?. Jag började istället själv gå i terapi för att reda ut saker och stannade i relationen. Vårt sexliv blev gradvis sämre och sämre.

    För ungefär ett år sedan bubblade det upp igen - vi pratar aldrig om framtiden eftersom jag vet att vi inte vill samma sak. I somras tog jag upp det igen - jag tycker vi ska gå i samtal. Han vägrade. Jag ville göra slut på relationen men stannade för att börja bearbeta min egen osäkerhet kring barn med psykolog. Jag försökte ta verktyg från psykologens samtal och applicera på oss, men inget fungerade. Sexlivet blev ännu sämre och under förra året låg vi med varandra två gånger.

    Sedan i somras har jag mått dåligt i relationen men inte vågat göra något. Jag älskar ju honom trots allt. Dessutom har jag börjat söka bekräftelse och samhörighet från andra (jag vet att det är fel...).

    Så i söndags sa jag att jag inte orkar mer. Jag vill ha en framtid med någon som delar min önskan om att skaffa familj och gifta mig. Jag intresseanmälde en lägenhet som jag fått erbjudande om och nu är han helt förstörd. Han tycker att jag sviker och att jag har varit okänsligt snabb att söka nytt boende (det kan jag hålla med om. Det var bara så att ansökningen för den lägenheten gick ut den dagen hos hyresvärden). Han vill verkligen inte separera och har gråtit varje dag, menar att han inte vill leva utan mig och att vi kan jobba på vår relation. Jag upplever att vi försökt göra det men att det inte fungerar och att jag inte vågar hänga en framtida familj på att han ?kanske? kan tänka sig att omprioritera.

    Hur ska man tänka? Hur har ni levt igenom liknande situationer?

  • Svar på tråden Rådvill i separation - ni som varit med om liknande!
  • bananmilkshake

    Alltså, nej. Nej, nej, nej, fortsätt inte relationen med honom. Det kommer såklart inte att bli bra, han bryr sig ju inte. Bryt nu, flytta till din nya lägenhet, rå om dig själv, träffa någon ny som vill ha en familj (om du kommer fram till att det är det du vill)! 

  • Aduma

    Ena sidan av mig resonerar exakt just så. När vi pratas Wigor ser han det som att jag inte velat arbeta på relationen och inte pratar med honom om mina känslor och tankar. Försökt förklara att det beror på att han alltid blir så tyst och inte möter mina känslor. Det är så hemskt bara att jag ÄLSKAR honom så oändligt mycket - han har varit den viktigaste personen i mitt liv. Men jag orkar inte fortsätta kämpa och sedan hamna här igen om ett år.

  • Mortiscia80

    Nej nej, du ska inte fortsätta en relation för att inte göra honom ledsen - du kan inte leva ditt liv för någon annan! Att skaffa barn/familj är en så stor sak att det inte går att kompromissa kring. Ni borde ha gått isär redan efter fem år när han vägrade bidra till en bättre relation, det säger tyvärr allt.

    Det du ska tänka är att sätta dig själv först. Du vet hur du vill att din framtid ser ut, du vet att han inte är intresserad av det och ärligt talat verkar han inte så intresserad alls av om du är lycklig i relationen ens en gång. Too little, too late!

    Tacka ja till lägenheten och se fram emot ditt nya liv istället! Tänk mer på den man du har möjlighet att träffa nu när du bryter dig fri från en relation som inte går någonstans, annat än bakåt. Tänk mer på din kommande framtid öht!

  • Aduma

    Ja, som sagt, min logiska del av hjärnan tänker exakt just såhär. Det är den emotionella delen som är så fruktansvärd. Han är världens finaste person - även om han är dålig pga tre kommunicera verbalt försöker han göra det genom handlingar. Tyvärr funkar ju inte det i längden om det man vill kunna är att prata om varför vi aldrig har sex eller att jag önskar en annan framtid. Han säger att han blivit mer osäker på sin egen inställning till barn men jag känner ju att jag inte orkar vänta in honom för att sedan vakna om fem år och inse att det inte blev någon familj.

  • Mortiscia80

    Precis, det är vad du ska ha i åtanke. Jag förstår att man tvekar när man är 20-25, men nu är ni väl båda över 30 och nästan lite sena med att skaffa familj. Har han inte på 11 år kommit till insikt om att han vill ha barn finns tyvärr inget som säger att han magiskt vaknar upp inom de närmaste åren och kommer fram till det heller. Och då har du slösat ytterligare flera år som du hade kunnat spendera mycket bättre, med en bebis i famnen till exempel.

  • No Logo
    Aduma skrev 2021-03-03 08:56:49 följande:

    Ena sidan av mig resonerar exakt just så. När vi pratas Wigor ser han det som att jag inte velat arbeta på relationen och inte pratar med honom om mina känslor och tankar. Försökt förklara att det beror på att han alltid blir så tyst och inte möter mina känslor. Det är så hemskt bara att jag ÄLSKAR honom så oändligt mycket - han har varit den viktigaste personen i mitt liv. Men jag orkar inte fortsätta kämpa och sedan hamna här igen om ett år.


    Du är ju den som har försökt arbeta på er relation medan han har sagt nej till det. Du har till och med gått själv på samtal då han ej velat följa med, i två omgångar dessutom. Oavsett vad han känner nu när han inser att du menat allvar alla dessa år, så måste du väl känna att du har gjort vad du kunnat för att rädda ert förhållande?

    Fortsätter ni tillsammans blir nog båda olyckliga, går du så har åtminstone du möjlighet att skapa ett liv som du önskar. Förhoppningsvis kommer även han att ta sig vidare till ett förhållande med någon som har mer samstämmiga mål i livet som han har.
  • ErikaMaria77

    Du älskar honom, men han älskar inte dig. Om kan älskar någon så vill man att den personen ska må bra. Han vill säkert att du ska må bra, bara han inte behöver förändra något. Det är tyvärr den bittra sanningen.


    Hans reaktion är inte alldeles ovanligt när kvinnan vill separera. ?Varför har du inte sagt nåt?? Då har kvinnan gång på gång på olika sätt försökt få till en dialog, men det har varit som att prata med en vägg. 


    Om kvinnan ändå stannar kvar i relationen blir det löften om förändring, ?nu blir det annorlunda?. Tårar, skuldbeläggande. Efter några veckor/månader är allt som vanligt. Om hon då tar upp problemen igen så blir reaktionen ?ska du tjata om det där, vi var ju överens?. 


     

  • Magical

    Du har väl vetat detta i flera år så egentligen är det märkligt att du stannade så länge ändå. Att du önskat gå i terapi handlade väl egentligen om att "omvända" honom till att vilja samma som du? 

    Han har sagt det han velat säga för flera år sen och står tydligen fast vid det. Kanske är det just separation som är det enda som kan få honom att möjligen våga tänka mer om framtiden. Sedan vad det kommer innebära vet man inte. Men nu är det som det är - bra val av dig att bryta upp. 

    Ni kan möjligen fortsätta att arbeta på en relation sen, men du behöver flytta för att få distans till det hela, han också. 

  • Jonnynilsson
    Aduma skrev 2021-03-03 08:49:14 följande:

    Här kommer en lång tråd från en som varken vet ut eller in längre. Jag och min sambo träffades när jag var 19 (är 30 idag). Han gjorde klart tidigt i vår relation att han inte vill ha några barn eller önskar gifta sig. Vid 19 års ålder visste jag inte vad jag ville och blev så kör i honom att inget av det spelade roll.

    Fem år in började jag fundera över mitt eget önskemål och en längtan efter familj bubblade upp. Vi var nära att separera då, eftersom jag tyckte vi skulle gå till en parteraupeut för att reda ut vår relation. Han vägrade. I samtal med honom är det svårt att veta vad han tänker då han blir tyst och kall och ofta menar att han ?sagt det han vill säga?. Jag började istället själv gå i terapi för att reda ut saker och stannade i relationen. Vårt sexliv blev gradvis sämre och sämre.

    För ungefär ett år sedan bubblade det upp igen - vi pratar aldrig om framtiden eftersom jag vet att vi inte vill samma sak. I somras tog jag upp det igen - jag tycker vi ska gå i samtal. Han vägrade. Jag ville göra slut på relationen men stannade för att börja bearbeta min egen osäkerhet kring barn med psykolog. Jag försökte ta verktyg från psykologens samtal och applicera på oss, men inget fungerade. Sexlivet blev ännu sämre och under förra året låg vi med varandra två gånger.

    Sedan i somras har jag mått dåligt i relationen men inte vågat göra något. Jag älskar ju honom trots allt. Dessutom har jag börjat söka bekräftelse och samhörighet från andra (jag vet att det är fel...).

    Så i söndags sa jag att jag inte orkar mer. Jag vill ha en framtid med någon som delar min önskan om att skaffa familj och gifta mig. Jag intresseanmälde en lägenhet som jag fått erbjudande om och nu är han helt förstörd. Han tycker att jag sviker och att jag har varit okänsligt snabb att söka nytt boende (det kan jag hålla med om. Det var bara så att ansökningen för den lägenheten gick ut den dagen hos hyresvärden). Han vill verkligen inte separera och har gråtit varje dag, menar att han inte vill leva utan mig och att vi kan jobba på vår relation. Jag upplever att vi försökt göra det men att det inte fungerar och att jag inte vågar hänga en framtida familj på att han ?kanske? kan tänka sig att omprioritera.

    Hur ska man tänka? Hur har ni levt igenom liknande situationer?


    Förvånad att du stått ut så länge och verkligen kämpat med er relation. Många ger upp alldeles för lätt men inte du.

    Det kommer aldrig att bli bättre mellan er. Möjligtvis tillfälligt men sen kommer din gubbe att glida in i gamla hjulspår och då kanske det är för sent för dina familjeplaner.

    Gör slut och flytta! Slicka dina sår en stund och börja dejta. Du kommer att hitta någon med samma framtidsplaner som du själv har om du inte har allt för hårda och kräsna krav ganska lätt. Det finns gott om 30 åriga singelkillar med ordnad ekonomi som väntar på dig.
  • riboflavin

    Ja, precis så var det för oss. Jag ville förändra och jobba framåt, han ville ha det som vi alltid haft (lite lös relation där han mer eller mindre hade mig som inneboende polare och hushållerska på sina villkor). Jag hade gång på gång under 12 års tid velat förändra och till slut, när inget gensvar gavs, så gjorde jag slut. DÅ ville han jobba, helst utan att något alls ändrades såklart och utan att han behövde anstränga sig och helt på sina villkor. Jag stängde dörren och såg mig aldrig om. Han han inte fattat hittills så kommer han inte göra det sen heller. Tyvärr.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Rådvill i separation - ni som varit med om liknande!