Inlägg från: Anonym (Varfördå?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varfördå?)

Gagnar ytliga sexuella relationer det psykiska välbefinnandet?

Hej,

Läste att var tionde medborgare i Sverige ätit antidepressiva läkemedel senaste året. Tydligen är det dubbelt så vanligt bland kvinnor än män. Varför mår så många dålig?

Nu spekulerar jag och givetvis kan psykisk ohälsa orsakad av många faktorer. att leva i en stabil parrelation kan kanske hjälpa, eftersom man kan stötta och hjälpa varandra i med och motgång. Men varför skaffar sig många singlar KK? Är det inte bättre att skaffa sig en mer stabil relation isf endast den fysiska tillfredsställelsen av sex utan förpliktelser?

I de relationer jag haft har jag i vart fall känt att förpliktelsen är en viktig del i relationen.. tillit intimitet sex och kärlek ja hela paketet. Jag vill helt enkelt känna att hon och jag är en enhet.

• Svar på tråden Gagnar ytliga sexuella relationer det psykiska välbefinnandet?
  • Anonym (Varfördå?)
    Kjell2 skrev 2021-03-03 12:45:26 följande:

Har du något som visar på en korrelation mellan civilstånd och användande av antidepressiva?

I vilken grupp är det störst andel som äter antidepressiva, singlar, gifta/sambo, änkor, skilda?

Nej inget vetenskapligt underlag. Däremot om jag ser till bekantskapskretsen tycker jag de som lever i ett parförhållande är tryggare och lyckligare än de som inte gör det.
  • Anonym (Varfördå?)
    Anonym (ja nej kanske) skrev 2021-03-03 19:00:12 följande:

Svaert är Ja. Eller nej. Eller kanske. För folk är individer och det går inte att säga bara så där rakt av på individnivå.

Men varför är kvinnor så olyckliga?
  • Anonym (Varfördå?)
    Anonym (ja nej kanske) skrev 2021-03-03 19:00:12 följande:

Svaert är Ja. Eller nej. Eller kanske. För folk är individer och det går inte att säga bara så där rakt av på individnivå.

Att människor är individer förstår jag också. Men är det inte ett strukturellt samhällsproblem om många mår dålig? Går det inte att dra slutsatser och se gemensamma faktorer när populationen är så stor? Vi talar ju trots allt om 1 miljon individer varav 1 tredjedel män och två tredjedelar kvinnor...
  • Anonym (Varfördå?)
    Miss Sunny skrev 2021-03-03 19:35:25 följande:

För mig som gott vuxen kvinna är svaret  utan tvekan JA

Du föredrar alltså sex No strings attached framför en djupare relation?
  • Anonym (Varfördå?)
    Anonym (Man 41) skrev 2021-03-03 20:04:06 följande:

Kanske för att olyckliga män sorterar ut sig själva tidigare genom olyckor, droger och självmord?

Ja kanske det eller så känner de inte efter lika mycket som kvinnor,. Eller så mår de helt enkelt bättre.
  • Anonym (Varfördå?)
    Anonym (8-ball) skrev 2021-03-11 20:49:23 följande:

8-ball says no

Självklart är det inte till gagn för det psykiska välmåendet. Dels för att du aldrig blir riktigt bekräftad, utan bart kortsiktigt. Du bygger inte några relationer, och vi en tidpunkt (när du blir äldre och kanske mer oattraktiv) så blir du väldigt ensam. 

Vänner, familj och bekanta har stadgat sig, du sitter där ensam i en två och super ned dig. 

Nä, skaffa dig en riktig kvinna och bygg en riktig relation med. Eller törs du inte?

Jag törs definitivt. Har haft ungefär samma tankar som du. Jag tror och tycker det är bättre att bygga en djup långvarig monogam relation än korta ytliga kk förhållanden.
Svar på tråden Gagnar ytliga sexuella relationer det psykiska välbefinnandet?