• Anonym (Varfördå?)

Gagnar ytliga sexuella relationer det psykiska välbefinnandet?

Hej,

Läste att var tionde medborgare i Sverige ätit antidepressiva läkemedel senaste året. Tydligen är det dubbelt så vanligt bland kvinnor än män. Varför mår så många dålig?

Nu spekulerar jag och givetvis kan psykisk ohälsa orsakad av många faktorer. att leva i en stabil parrelation kan kanske hjälpa, eftersom man kan stötta och hjälpa varandra i med och motgång. Men varför skaffar sig många singlar KK? Är det inte bättre att skaffa sig en mer stabil relation isf endast den fysiska tillfredsställelsen av sex utan förpliktelser?

I de relationer jag haft har jag i vart fall känt att förpliktelsen är en viktig del i relationen.. tillit intimitet sex och kärlek ja hela paketet. Jag vill helt enkelt känna att hon och jag är en enhet.

• Svar på tråden Gagnar ytliga sexuella relationer det psykiska välbefinnandet?
  • Kjell2
    Anonym (Varfördå?) skrev 2021-03-03 12:41:13 följande:

Hej,

Läste att var tionde medborgare i Sverige ätit antidepressiva läkemedel senaste året. Tydligen är det dubbelt så vanligt bland kvinnor än män. Varför mår så många dålig?

Nu spekulerar jag och givetvis kan psykisk ohälsa orsakad av många faktorer. att leva i en stabil parrelation kan kanske hjälpa, eftersom man kan stötta och hjälpa varandra i med och motgång. Men varför skaffar sig många singlar KK? Är det inte bättre att skaffa sig en mer stabil relation isf endast den fysiska tillfredsställelsen av sex utan förpliktelser?

I de relationer jag haft har jag i vart fall känt att förpliktelsen är en viktig del i relationen.. tillit intimitet sex och kärlek ja hela paketet. Jag vill helt enkelt känna att hon och jag är en enhet.

Har du något som visar på en korrelation mellan civilstånd och användande av antidepressiva?

I vilken grupp är det störst andel som äter antidepressiva, singlar, gifta/sambo, änkor, skilda?
  • sextiotalist
    Anonym (Varfördå?) skrev 2021-03-03 12:41:13 följande:

Hej,

Nu är det en brittisk undersökning och presenterad i aftonbladet, men även hört det på andra sätt
    www.aftonbladet.se/relationer/a/9mELqp/skilsmassa-far-kvinnor-att-blomstra
    Om man ska hårddra detta, så är det nog kvinnor som lever i en relation som mår sämst
  • Anonym (Roligt)

Ett av problemen är att det numera är alldeles för roligt att vara hemma. Man kan spela, chatta o se filmer/serier hur lätt som helst. Många hemmasittande, speciellt pojkar, vänder på dygnet o spelar all vaken tid. Det är inte konstigt att man fjärmar sig mer o mer från skola och kompisar och man mår psykiskt allt sämre om man bara sitter inne framför en skärm.

• Anonym (Man 41)

Kvinnor i fyrtioårsåldern som lämnar sina män och skiljer sig verkar växa på träd :)

• Anonym (Varfördå?)
    Kjell2 skrev 2021-03-03 12:45:26 följande:

Har du något som visar på en korrelation mellan civilstånd och användande av antidepressiva?

I vilken grupp är det störst andel som äter antidepressiva, singlar, gifta/sambo, änkor, skilda?

Nej inget vetenskapligt underlag. Däremot om jag ser till bekantskapskretsen tycker jag de som lever i ett parförhållande är tryggare och lyckligare än de som inte gör det.
  • Anonym (ja nej kanske)

Svaert är Ja. Eller nej. Eller kanske. För folk är individer och det går inte att säga bara så där rakt av på individnivå.

• Anonym (Varfördå?)
    Anonym (ja nej kanske) skrev 2021-03-03 19:00:12 följande:

Svaert är Ja. Eller nej. Eller kanske. För folk är individer och det går inte att säga bara så där rakt av på individnivå.

Men varför är kvinnor så olyckliga?
  • Miss Sunny
    Anonym (ja nej kanske) skrev 2021-03-03 19:00:12 följande:

För mig som gott vuxen kvinna är svaret  utan tvekan JA
  • Anonym (Man 41)
    Anonym (Varfördå?) skrev 2021-03-03 19:14:23 följande:

Men varför är kvinnor så olyckliga?

Kanske för att olyckliga män sorterar ut sig själva tidigare genom olyckor, droger och självmord?
Svar på tråden Gagnar ytliga sexuella relationer det psykiska välbefinnandet?