Lainie Kennedy skrev 2021-03-04 07:20:05 följande:
Människor är olika. Alla får inte till den typen av relation du beskriver och alla vill inte ha en.
Jag vill till exempel inte ha förpliktelser eller vara del i ett "vi" på det sättet. Däremot har jag relationer som innehåller det jag vill ha.
Har för övrigt aldrig behövt psykofarmaka eller psykiatrisk vård.
Det svåra med så kallat seriösa relationer är att folk tror att de måste se ut på ett visst normativt sätt. Man har då att välja på "all exclusivepaketet" att vara sambo, dela vardag, samliv, drömmar och hela sin existens med en enda person, på bekostnad av frihet och självutveckling, alternativt avhumanisera sig själv och klippa av känslor och behov av kontinuitet och uppföljning för att få vara intim och få till sex med en annan person. Ett minst lika stereotypt och onaturligt "kkförhållande som sällan gagnar kvinnor eller leder till något utvecklande eller självbejakande alls.
Vem vill gå kärlekslös genom livet, och förbli osynlig, betydelselös, ensam i grunden, reducerad till en sexdocka, bara för att man inte är villig att ge upp sig själv och ge allt till en enda person?
Att hitta en annan person som kan leverera kvalitet, kärlek, omtanke och bra sex är betydligt svårare än att hitta nån att leva med fulltid. Hade gärna haft en sån relation men ´kravlöst och okomplicerat är önsketänkande och inget vi människor är skapta för att klara av. Vi har djupare behov och är biologiskt formade så att vi ska utveckla känslor och anknyta till andra. Att kämpa emot är endast onaturligt och skadligt. Istället borde vi försöka komma ur "delaprecisallttänket" och ge varandra större frihet och möjlighet att växa som individer och förstå att vi alla behöver variation.