• Anonym (Venus)

Är det här försäkringsbedrägeri?

Jag är lite orolig nu. Drack lite för mycket rödvin framför min nästan nya laptop, och lyckades naturligtvis dra omkull vinglaset så att det rann in vin i tangentbordet. Jag stängde genast av den och vände den upp och ner, och hoppades att det skulle rinna ut - men morgonen därpå ville den inte starta.

Jag kontaktade mitt försäkringsbolag (har drulleförsäkring som tur är), och de sa att jag skulle lämna in den på en viss verkstad - vilket jag gjorde. Jag sa att jag hade spillt kaffe i den, inte vin... På verkstaden skulle jag också uppge hur olyckan gått till, och jag sa att jag hade spillt kaffe i laptoppen. Dumt förstås, eftersom teknikerna såklart genast ser att det är rödvin i den... :( Men jag skämdes så.

Jag har nu fått ett kostnadsförslag från verkstaden, och har meddelat försäkringsbolaget, och de har clearat reparationen. På ordern från verkstaden står det "kunden uppger att datorn är vätskeskadad". Jag blev dock lite orolig nu, för tänk om verkstaden ändå meddelar försäkringsbolaget att de har hittat vin i datorn och inte kaffe..? Gäller försäkringen ändå? Eller har jag gjort mig skyldig till bedrägeri, för att jag ljugit om detta? 

• Svar på tråden Är det här försäkringsbedrägeri?
  • CitronTulo

Har svårt att de vad det skulle spela för roll vad det är för dryck du har spillt i datorn? Så tror inte du behöver oroa dig för det!

Men förstår inte varför du kände att du behövde ljuga om det? Är ju inte förbjudet att ta ett glas vin.. Sen behöver man ju inte upplysa dem om hur många glas vin man druckit INNAN man spillde just detta glas på datorn..

• Anonym (Venus)
    CitronTulo skrev 2021-03-03 21:47:37 följande:

Har svårt att de vad det skulle spela för roll vad det är för dryck du har spillt i datorn? Så tror inte du behöver oroa dig för det!

Men förstår inte varför du kände att du behövde ljuga om det? Är ju inte förbjudet att ta ett glas vin.. Sen behöver man ju inte upplysa dem om hur många glas vin man druckit INNAN man spillde just detta glas på datorn..

Alkoholpåverkan kan påverka rätten till försäkringsersättning, det vet jag. T.ex. om man hanterat ett fordon eller en maskin på en verkstad. Jag vet inte var gränsen går för det. Får man alltså ut på drulleförsäkringen, även om man drullat när man var full - och självmant hällt i sig alkoholen innan? Det är det jag inte är säker på, och det är därför jag frågar här. (Det står inget om det i försäkringsvillkoren under "drulleförsäkring".)
  • Jemp
    Anonym (Venus) skrev 2021-03-03 22:00:42 följande:

Alkoholpåverkan kan påverka rätten till försäkringsersättning, det vet jag. T.ex. om man hanterat ett fordon eller en maskin på en verkstad. Jag vet inte var gränsen går för det. Får man alltså ut på drulleförsäkringen, även om man drullat när man var full - och självmant hällt i sig alkoholen innan? Det är det jag inte är säker på, och det är därför jag frågar här. (Det står inget om det i försäkringsvillkoren under "drulleförsäkring".)

Drulle är väl till just för tja... Drulle.

Ett fordon FÅR du ju inte framföra alkoholpåverkad så det är mer rimligt att det påverkar. Kan inte riktigt se hur det skulle påverka med en dator, finns ju inget som hindrar alkoholbruk samtidigt.
  • Anonym (Vinotanto)

Står det inget i Försäkringsvillkoren om alkohol påverkan borde det inte påverka din rätt till försäkring.

Man kan tänka sig att bolaget skippat det då det i andra fall kan vara svårt att bevisa, t ex om du tappat telefonen i stengolvet i onyktert tillstånd eller inte.

Det verkar inte heller som verkstan vill tjalla. Nästa gång kan man bara säga att du spillt dricka i datorn. Man behöver ju inte alltid specificera allt så noga.

• CitronTulo
    Anonym (Venus) skrev 2021-03-03 22:00:42 följande:
    Fast det finns ju ingen lag som säger att man inte får sitta vid sin dator om man druckit vin? Går ju inte riktigt att jämföra med att köra ett fordon!
  • Anonym (O)

Det enda jag tänker på är att det är stor skillnad på vilken dryck man råkar spilla och det är därför viktigt att påtala vilken dryck det är för verkstaden.

Det är skillnad på kaffe och vin i den egenskap att vin innehåller socker och när det torkar så blir det kladdigt och det krävs mer djupgående rengöring för att få bort det kladdiga. Nu hoppas jag att verkstaden har som rutin att rengöra från grunden än att bara låta den torka ur och se om delarna fungerar.

• Egon den stora

Det första jag tänker på är att om du försöker dölja att du dricker alkohol så är det tecken på att du dricker alldeles för mycket. Normalt sett så hade man inte ens tänkt tanken..

• LisaA94
    CitronTulo skrev 2021-03-04 00:10:51 följande:

Fast det finns ju ingen lag som säger att man inte får sitta vid sin dator om man druckit vin? Går ju inte riktigt att jämföra med att köra ett fordon!

Men din träskalle! Såklart att försäkringsbolaget kan ha sina egna villkor som måste vara uppfyllda för att försäkringspengar ska betalas ut. Har du verkligen så svårt att begripa det?
  • Jonnynilsson

Varför sa du inte att det var saft? Väldig skillnad på kaffe och vin men saft och vin är lika kletiga i ett tangentbord :)

• felix le chat
    LisaA94 skrev 2021-03-04 08:41:52 följande:
    Men din träskalle! Såklart att försäkringsbolaget kan ha sina egna villkor som måste vara uppfyllda för att försäkringspengar ska betalas ut. Har du verkligen så svårt att begripa det?
    Självklart är det så ! tack för att du är så klok och klarsynt

Kollade med mitt bolag och följande gäller:

Vatten , kaffe te 100 % ersättning
    Öl, cider  75 % ersättning
    Vin  50 % ersättning
    Grogg, whiskey mm  0 % ersättning

• Anonym (eee)
    LisaA94 skrev 2021-03-04 08:41:52 följande:
    Varför så otrevlig?
  • Sid

En vätskeskada är en vätskeskada i det sammanhanget, oavsett vad är det för sorts vätska så du har inget att oroa dig för. 
    Du kan ju testa och spilla en kopp kaffe nu i datorn och göra om hela processen så ska du se att det blir samma utgång förutom att de kanske höjer din försäkringspremie.. Flört

Svar på tråden Är det här försäkringsbedrägeri?