Är det här försäkringsbedrägeri?
Jag är lite orolig nu. Drack lite för mycket rödvin framför min nästan nya laptop, och lyckades naturligtvis dra omkull vinglaset så att det rann in vin i tangentbordet. Jag stängde genast av den och vände den upp och ner, och hoppades att det skulle rinna ut - men morgonen därpå ville den inte starta.
Jag kontaktade mitt försäkringsbolag (har drulleförsäkring som tur är), och de sa att jag skulle lämna in den på en viss verkstad - vilket jag gjorde. Jag sa att jag hade spillt kaffe i den, inte vin... På verkstaden skulle jag också uppge hur olyckan gått till, och jag sa att jag hade spillt kaffe i laptoppen. Dumt förstås, eftersom teknikerna såklart genast ser att det är rödvin i den... :( Men jag skämdes så.
Jag har nu fått ett kostnadsförslag från verkstaden, och har meddelat försäkringsbolaget, och de har clearat reparationen. På ordern från verkstaden står det "kunden uppger att datorn är vätskeskadad". Jag blev dock lite orolig nu, för tänk om verkstaden ändå meddelar försäkringsbolaget att de har hittat vin i datorn och inte kaffe..? Gäller försäkringen ändå? Eller har jag gjort mig skyldig till bedrägeri, för att jag ljugit om detta?