• Sommarbarn08

    Laglig rätt att bestämma

    Har den andra vårdnadshavaren rätt att neka till vilka aktiviteter jag gör med våra gemensamma barn så länge jag inte utsätter dem för uppenbar fara?

    Just nu är läget att han meddelat att jag inte får vistas på isar med barnen då det varit mycket olyckor på sistone.

    Vi befinner oss dock betydligt längre norrut och här är isen stabil och full av andra barnfamiljer.

    Så tacksam för svar. <3

  • Svar på tråden Laglig rätt att bestämma
  • Anonym (Göteborgare)

    Ditt omdöme.
    Att det finns andra på isen är ingen säkerhet.
    Har du och dina barn övat på att ta er upp ur isvak, även övat på att rädda andra på och ur is.
    Har ni rätt utrustning?
    Kan du läsa av isar och vattendrag?

  • Anonym (Mimmi)

    Hade inte heller tillåtit mina barn att vistas på isar, oavsett allt.

  • Anonym (The typical mom)

    I stort sett nej, men du utsätter barnet för en riskfylld miljö och kan anses olämplig som vårdnadshavare om du inte har det säkerhetstänket.

    Hur tjock är isen som ni vill ge er ut på? Har någon provborrat, har ni koll på var strömmarna går så ni vet var det är tunnare? Varför måste ni prompt ut på isen när det finns så många andra, säkra, aktiviteter man kan göra?

    "Om alla andra idioter ger sig ut på isen, ska ni också göra det då??"

    Det finns ingen anledning att gå ut på isen nu när den börjar bli tunnare, även om man är i Norrland. Då ska man verkligen ha hundra koll, t ex genom att provborra först!

  • Anonym (sss)
    Sommarbarn08 skrev 2021-03-06 14:43:35 följande:

    Har den andra vårdnadshavaren rätt att neka till vilka aktiviteter jag gör med våra gemensamma barn så länge jag inte utsätter dem för uppenbar fara?

    Just nu är läget att han meddelat att jag inte får vistas på isar med barnen då det varit mycket olyckor på sistone.

    Vi befinner oss dock betydligt längre norrut och här är isen stabil och full av andra barnfamiljer.

    Så tacksam för svar. <3


    Du bestämmer på veckor barnen är hos dig, men så klart, om det finns en historik av att du skulle vara "klantig" så kanske den andra föräldern oroar sig? 
    Om det inte är så, så kan du strunta i vad den föräldern säger. 

    Däremot hade även jag varit tveksam till att ge sig ut på is nu när det blivit mycket mer plusgrader även om man bor norrut. Hur van är du själv att vara ute på isen, med barn? Var är isen - är det grund om något skulle hända? 
  • Kjell2
    Sommarbarn08 skrev 2021-03-06 14:43:35 följande:

    Har den andra vårdnadshavaren rätt att neka till vilka aktiviteter jag gör med våra gemensamma barn så länge jag inte utsätter dem för uppenbar fara?

    Just nu är läget att han meddelat att jag inte får vistas på isar med barnen då det varit mycket olyckor på sistone.

    Vi befinner oss dock betydligt längre norrut och här är isen stabil och full av andra barnfamiljer.

    Så tacksam för svar. <3


    Vad tror du kan hända om du gör något den andra föräldern säger nej till?
  • Anonym (Famrätt)

    Nej han kan inte bestämma det tyvärr..

    Däremot är det ju sjukt korkat då varningar gått ut över hela sverige...

    Sådan uppenbar omsorgssvikt skulle få mig att försöka få ensam boende och umgänge med umgängesstöd för dig.

  • Anonym (XxX)

    De avråder ju från att vara på isen nu pga alla olyckor. Det var ju inga nybörjare heller som gick genom isen utan vana isfiskare. Vad har ni för utrustning med er? Klarar dina barn av att hjälpa dej om du går igenom? Jag förstår pappan. Han kan inte bestämma vad du gör men det är klart olämpligt av dig.

  • Anonym (L)

    Att gå ut på isen nu ÄR ju fara!

    Hade varit vansinnig om mina barns pappa tog med dem ut på isen i mars. Alla som gått igenom och dött trodde ju inte heller att det var någon fara. Och två st som skulle rädda två andra dog också, så går man igenom så utsätter man även andra för fara.

    Så himla onödigt att chansa.

  • Anonym (mia)

    Nej, han kan inte bestämma det men kan du inte ha lite empati och bespara honom oron?

  • Fliselisan

    Tycker det låter oroväckande att vistas på isen nu oavsett vart i landet man bor. Varningarna gäller ju hela Dverige och att det är kallt har inte så mycket med isens hållfasthet att göra just nu. Isarna har aldrig fått tillfälle att växa sig starka och därmed är risken alldeles för stor för att utsätta sina barn för detta i dagsläget.

    Så lyssna på ditt x och gör något annat istället.

Svar på tråden Laglig rätt att bestämma