• johannaa9

    6 år och gråter vid varje nattning

    Hej! Min bonusdotter bor hos oss vv och är snart 6 år. Det är alltid hennes pappa som sköter nattningen och det brukar innebära läs-och mysstund sen får hon somna själv till ljudbokssaga. Problemet är att varje gång han ska lämna för att sova blir det alltid gråt och panik och aldrig en stillsam nattning.

    Är det fler som erfarar/har erfarat detta hos era jämnåriga och hur blir man kvitt det?

    (Bör tilläggas att hon bara var några månader gammal när föräldrarna delade på sig)

  • Svar på tråden 6 år och gråter vid varje nattning
  • johannaa9
    Semlan3 skrev 2021-03-06 21:34:28 följande:

    Har hon samma nattningsrutin hos den andra föräldern?


    Det vet varken jag eller min sambo något om, men jag skulle tro att den ser snarlik ut utifrån vad det jag hört bonusen berätta.
  • Miooo

    Min 7åring kan inte somna själv ännu. Vi sitter med bredvid sängen tills han somnat. Det är långt ifrån alla 6åringar som är ok med att vara ensamma i rummet när de ska sova. Kan inte pappan vänta med att lämna rummet tills hon somnat?

  • johannaa9

    Då det kunde ta upp över en timme eller mer för henne att somna och han behöver va tillgänglig för vår yngsta så tyckte han att det var en nödvändig att göra på detta sätt..

  • johannaa9
    sandrabeerg skrev 2021-03-06 21:59:56 följande:

    Men varför lämna henne när hon är så förtvivlad?


    Hon blir förtvivlad efter att han sagt godnatt. Hon vill även att han ska sova där hela natten.
  • Knepochknåp
    johannaa9 skrev 2021-03-06 22:03:02 följande:

    Då det kunde ta upp över en timme eller mer för henne att somna och han behöver va tillgänglig för vår yngsta så tyckte han att det var en nödvändig att göra på detta sätt..


    Om det tar så lång tid att somna när någon sitter hos henne kanske hon har fel läggningstid?

    Jag skulle annars också säga att det nog blir lugnare och bättre läggningar om någon sitter bredvid. Kan inte du vara tillgänglig för den yngsta?
  • johannaa9
    Knepochknåp skrev 2021-03-06 22:07:45 följande:

    Om det tar så lång tid att somna när någon sitter hos henne kanske hon har fel läggningstid?

    Jag skulle annars också säga att det nog blir lugnare och bättre läggningar om någon sitter bredvid. Kan inte du vara tillgänglig för den yngsta?


    Det är sällan jag har sett henne trött oberoende på vilka tider hon har gått upp/sovit.

    Dessvärre har jag inte möjlighet till det veckans alla dagar..
  • Jemp

    Min äldsta är drygt 5 och somnar absolut inte själv.

    Har det alltid varit så? Hur länge har ni haft den rutinen? Eller är det något som plötsligt börjar funka sämre?

    Har för mig att det är vanligt att de blir lite oroliga i sexårsåldern också.

    Nån anledning finns ju. Troligast är såklart att hon inte är trygg med att somna själv. Vad säger hon själv? Går det inte att somna själv bör hon ju såklart slippa, men ni kan ju diskutera om nattlampa odyl kan hjälpa.

    Eller om det är tankar som maler eller "bara" närhetsbehov- se om det passar bättre att ligga och mysa en stund och sen gå, eller att de har lite egentid tidigare på kvällen. Osv.

Svar på tråden 6 år och gråter vid varje nattning