Inlägg från: Anonym (onaturligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (onaturligt)

Dejting fungerar inte. Varför ?

Anonym (Sandra) skrev 2021-03-07 16:20:42 följande:
    Det är bådas ansvar att man får den typ av kommunikation man vill ha - i mitt fall ganska pratsam och öppen, med lite fyndiga slutledningar, skämt, osv. 

Någon sa en gång att det finns två olika sätt att se på hur ett samtal "ska" föras. En del anser att ena parten frågar, den andre svarar och ställer en annan fråga, osv. Andra anser att ena parten pratar om något, den andre associerar och berättar något annat/liknande, osv. Det är en grov förenkling, så klart, men jag tycker att den kan ge en fingervisning om varför man tycker att det går lättare att prata med vissa än andra, och varför en del tycker att vissa är oartiga/tråkiga och inte tar sin del i samtalet. 

Jag gissar att du tillhör de som tycker att man ska ställa frågor till varandra. Testa att oftare spinna vidare på det hon säger istället, så känns samtalet mer spontant och flyter lättare. Samtalsämnena tar inte slut då heller! 
    Mycket bra inlägg och förklaring på kommunikation och hur den bör fungera.

De jag blivit kära i och ihop med har det inte varit tal om stela frågor fram och tillbaks som opersonliga anställningsintervjuer, Vad som utmärkt den fantastiska kemin och kommunikationen har varit det ständiga flödet och associationerna, som att man nästan pratat i mun på varandra av samstämmighet och bubblande energi.

Så ska det kännas utan tvekan!

Den andra varianten är helt fel och de ca hälften jag känt detta med har aldrig blivit mer än en dejt. Dessa har dock lyckats locka ut mig på dejt via sin brevcharm tack vare sin begåvning att uttrycka sig verbalt och för att de innerst inne varit intressanta och fina människor där vi haft en hel del gemensamt. De har bara inte varit särskilt socialt kompetenta eller sexiga live.

Nu är jag ju en väldigt social och sprudlande människa själv mestadels som tagit en hel del ansvar för att samtalen ska flyta för att det ska bli en kul dejt iallafall, och har nog aldrig några problem med att hitta samtalsämnen.

Kan förstå att det inte ser ut så för alla.

Har man igen praktik av detta eller är social eller framåt i sin natur måste det vara ett helvete att nätdejta där så många av de naturliga attraktionsfaktorerna uteblir.
  • Anonym (onaturligt)
    Fjäril kär skrev 2021-03-07 18:33:02 följande:
    Eller så är det precis tvärtom... Man blir kär i personen och blir attraherad av helheten. Det är nämligen så det går till för oss alla

Varför annars är du singel om man så lätt kan välja en partner utifrån vikt?
    Ja så är det det sannerligen om man träffas i ett naturligt sammanhang där man lär känna varann men knappast på nätet där de allra flesta går efter sin personliga smak och preferenser. Det är nog högst osannolikt att en människa som verkligen tänder på smala människor blir intresserad och tänder på en tjock person eller att nån med högerradikal agenda faller för en vänsterfeminist.
  • Anonym (onaturligt)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-03-07 18:17:37 följande:
    Tack, jag tror att det ligger mycket i det du skriver.  Är det något litet som inte stämmer så kan dom bara plocka nästa kille ur högen.   Det är precis som en anställningsintervju som du säger.  Med enda skillnaden att jag fått alla jobb utom ett som jag har varit på intervju på...  
    Att bli anställd av en tjej är 10 gånger svårare uppenbarligen och precis som du säger så kan en tjej vara lite socialt efterbliven men det gör inte så mycket.

Problemet med att tex leta tjej på gymmet är att jag vet inte ens hur man får igång en konversation där ?    Jag har sett killar som börjar snacka med tjejer på gymmet och jag tycker en del tjejer ser lite besvärade ut över det...
    Men jag vet inte?   Det kanske är uppskattat.
    Jag skulle absolut bli besvärad om nån kille började stöta på mig på gymet. Men försiktiga blickar och en långsamt utvecklande attraktion där någon kanske vågar bjuda ut mig till slut, men då är förutsättningen att man verkligen är ganska säker på intresset.
  • Anonym (onaturligt)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-03-07 19:19:04 följande:
    Mmm, 
    Jag sitter bara där förundrad när jag lyssnar på såna diskussioner med associationer hit och dit.  Undrar vart får dom allt ifrån ?

Jag tycker nog mer om lite djupare diskussioner...

Men det är så man bedöms när man träffas.  Tyvärr är det svårt att komma igång med ett sånt samtal när inte tjejen bjuder till heller.  Jag upplever att många tjejer har det problemet också och ställer bara frågor. 
    Det ena utesluter ju inte det andra. Djupa samtal styr man ju in det på så klart.
    Ex på samtal.
    Om du tex frågar var tjejen kommer ifrån och hon svarar Norrland. Kan du ju direkt fråga vad fick dig att flytta till...? Om hon svarar jobbet ganska fantasilöst och direkt bara ställer en tråkig följdfråga eller inte verkar så social, kan du ju associera till varför du själv flyttade till den stan (om du nu är inflyttad) eller berätta varför du trivs, om du varit i hennes barndomsstad, fråga om och varför hon trivs vad som skiljer sig åt mellan orterna eller jobben åt osv.  Har hon sett den och den platsen ännu, besökt det och det fiket, stadsdelen exempelvis.

Du ska inte ställa frågor som man kan svara ja eller nej på utan välja saker som kräver utveckling. Du kan ju fråga hur länge hennes förra relation såg ut, vad hon anser om nätdejting osv. Berätta hur du har upplevt det, utan att visa på för stora misslyckanden eller sårbarhet. Fråga vilken favoritfilm hon har och varför. Berätta vad du tycker om den genren, filmen osv. Hur ser hon på framtiden, vad gillar hon göra på sin fritid och varför? Vad söker hon i en partner osv.

Med vissa kommer snacket igång med sidohistorier direkt, det är vad jag kallar fri association och bra kommunikation. Med andra är det mer tungrott och man måste skämta lite, ta ansvar försöka leda in samtalen på lite mer personliga saker och erfarenheter. Sånt brukar vara populärt och öppna upp den andre.

Det kan absolut vara så att du stött på ovanligt osociala eller blyga tjejer och att ni inte passar så bra ihop helt enkelt. Men ge inte upp utan försök ditt yttersta med att försöka få till en otvungen och skön konversation. Prata humorprogram, var ni tycker är rolig. Försök få till skratt, nudda vid varandra, säg något fint till henne, förutsatt att du finner henne attraktiv. Inte annars. Kvinnor kan sniffa sig till en lögn på nolltid. Berätta varför du ville träffa henne, vad som fick dig att skriva till henne, vad i hennes profil, som gjorde dig nyfiken. Fråga gärna henne detsamma.

Skapa intimitet och våga flirta lite och vara ditt bästa jag. Flirt går alltid hem såvida inte tjejen finner dig riktigt obehaglig och oattraktiv.

Någon lade ut en länk till Happy dating. Där finns en hel del bra tips i frågan och hur man övar sig på att bli sexig och avslappnad.
  • Anonym (onaturligt)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-03-07 19:49:07 följande:
    Fast nej.

Flera gånger har det kommit frågor om hur jag är som person och då säger jag precis som det är att jag är introvert med få vänner. Men i de flesta fall har de velat träffa mig iaf . Så det verkar inte alltid vara ett hinder förutom för de som är extremt extroverta och söker en social kille.
    Om jag hade ställt den frågan till en man hade jag förväntat mig en personlighetsanalys inte en vardagsredogörelse som att jag har exakt 2 vänner, tvättar på torsdagar, tjänar si och så.

Jag hade velat höra en kille berätta med humor och lite distans om sig själv.

Ex ur ett vänskapsperspektiv;
    -som att de kan nog uppleva mig som rätt tokig, ganska kreativ och påhittig med lite sjuk humor men även lite inåtvänd ibland och aningen långsam och att jag kanske kan vara lite negativ till saker innan jag gjort dem osv.

Alltså att man berättar lite personligt om sig själv med både positivt och lite mindre smickrande sidor. Att man haft lite udda intressen eller gillat knäppa resmål, är väldigt morgontrött, en fena på att lägga tusenbitarspussel, snyfta till romantiska filmer eller liknande.  Alltså våga berätta lite anekdoter och personlighetsdrag, beskriva sina djupintressen mm.

Om du nu är en djup person, visa det! Säg att du älskar människor som vågar vara sårbara som ser världen ur ett filosofiskt perspektiv, citera favorit böcker, filmer, fråga om de har läst dem osv. Du märker snart om personen är på ditt spår och kompatibel.
  • Anonym (onaturligt)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-03-07 21:24:55 följande:
    Jag berättar om om mina nördiga intressen m.m. Det är som sagt mycket enklare att berätta i skrift än att ge ett utvecklande svar i verkligheten. Då har jag tid att fundera utan en klocka som tickar så fort det blir tyst .

Men tack för ditt svar. Ska försöka förklara mera utvecklande. Antar att jag inte tycker själv att jag är en så intressant person och därför riktar mer frågor till henne.
    Du verkar ju riktigt vettig när du inte tjatar om höftben;)

Var dig själv bara! Alla människor är intressanta för att det är intressant att leva och vara människa. Alla har en historia, erfarnehet och ett inre rikt liv, det gäller bara att lära sig uttrycka det face to face. Visst är det lättare i skrift som du säger pga att man hinner tänka efter och vissa är mycket intressantare då helt klart.

Men tänk att den som inte finner dig intressant är inte värd dig hur som helst och är säkert inte något för dig. Förr eller senare händer det bara. Oftast när man är helt oförberedd.

• Anonym (onaturligt)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-03-07 21:38:15 följande:
    Tack, va snällt sagt ! Det värmde :).

Ja, jag hoppas jag är intressant. Iaf , tillräckligt intressant för att få till ett par dejter om året. Problemet är väl att det känns som att jag aldrig får visa vem jag är riktigt.

En timmes dejt är allt man har på sig och det är svårt med en ny människa. Man hinner aldrig visa eller visa sitt rätta jag.
    Sug åt dej, förhoppningsvis kan det komma till pass på nästa dejt!

Lite oroande att du fått tjejer så långt som att sova över hos dig, men att inga utvecklas eller blir längre än en timme? Hur gör du själv för att visa sin attraktion? Visar du några tecken på att du är fysiskt intresserad? Sånt behövs samtidigt som det inte får bli för pushigt. Man måste börja med flirten, som långsamt får utvecklas och skapar en längtan i den andre.

15 år sedan är en lång tid, förstår din frustration. Men tyvärr verkar du ha ett osunt sätt att se på kvinnor eller människor och kroppar. Dina inlägg är varken ödmjuka eller särskilt intelligenta och man kan få intrycket att du är en riktigt vidrig snubbe faktiskt. Kanske det läcker ut på dejterna?

Här inne i tråden nu visar du ju upp en helt annan sida av dig själv, både sårbar och kommunikativ och villig att ta till dig råd. Då blir du ju automatiskt attraktiv och intressant.Fortsätt med det:)

• Anonym (onaturligt)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-03-08 15:26:06 följande:
    Jag har aldrig kommentarat utseendet fast jag tyckt dom varit fina. Det kanske har varit en miss.

Men det är väl bara nåt jag fått för mig att kvinnor vill inte ha komplimanger för utseendet. Det var jag mer frikostig med när jag var yngre.
    Tjejer vill alltid höra att de är fina och SPECIELLA;) Halva inne bara där!
  • Anonym (onaturligt)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-03-08 16:30:58 följande:
    Vad menar du ?

Är jag dum för att jag inte ger komplimanger om utseendet?

174?
    Har dejtat flera killar med din längd. Alla har varit jätteheta i mina ögon. Fina vältränade kroppar, bra personligheter och blixtrande kemi. Din längd är inte problemet! Kanske för den typ av tjejer du faller för..det vet jag ju inget om?!
Svar på tråden Dejting fungerar inte. Varför ?