Inlägg från: Anonym (FlisanLisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (FlisanLisa)

Hur berätta om otrohet?

Goda råd är dyra har jag förstått.

Sambo sedan några år och barn finns i bilden.

Min sambo har kanske inte riktig funnits där eller så har jag känt med osedd, och i i augusti hörde en av mina tidigare kärleken av sig på sociala medier. Var inget annat är avstämningar då och då om hur livet levde och hur allt var.

I slutet av oktober så träffades vi för ett kort möte och på något sätt så hände det som inte fick hända. Ångrade mig direkt efteråt och har mått skit sedan dess. Min sambo han anar inget men jag våndas varje dag. Kontakten med tidigare kärleken är bruten, är ju min sambo och familj jag vill ha, och ha kvar. Men kan inte leva med att hålla det inom mig.

Hur fasiken berättar jag, och har familjen i behåll?

• Svar på tråden Hur berätta om otrohet?
  • Anonym (FlisanLisa)

Tackar för alla svar.
    Jag har fortfarande inte bestämt mig för hur jag skall göra. Det är inte en lätt fråga, det förstår jag. En del av mig vill bara glömma och få det ogjort och hålla tyst för alltid, en annan del vill bara skrika ut och berätta, tror det skulle vara väldigt förlösande. 

Jag vill inte bryta upp allt som har investerats över alla åren. Att säga att en gång otrogen alltid otrogen tror jag inte stämmer. Givetvis kan man lära av sina misstag.

Mår så vansinnigt dåligt, och känner en enorm skam. Jag har inte heller någon att prata med om det hela, varken familj, vänner, bekanta, kollegor, eller likande att bolla detta med, och hur gör man det utan att skämma ut sig inför dem. 

Frågan är snarare hur man lägger fram det. Hur berättar man? Vad  bör man tänka på? Vill inte att barnen skall vara hemma och höra allt när man berättar, vilket gör det svårt då de ofta är hemma. 

Överväger faktiskt att ringa en psykolog eller terapeut för att få råd och ramar för hur jag skall göra.  

• Anonym (FlisanLisa)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-09 22:25:57 följande:

Ta ansvar och ta tag i dina egna personliga problem.T ex sök professionell hjälp.

Dina egna personliga problem måste du själv ta ansvar för och sluta skylla ifrån dig och sluta tro att du kan glömma det du har gjort.

Att skyffla över dina problem på någon annan och kanske förstöra den personens och barnens liv är en mycket dålig lösning och visar på mycket svagt ansvarstagande.

Du känner och du tycker att du själv kan inte leva med att hålla det inom dig.

Men det är fruktansvärt egoistiskt att riskera förstöra en annan persons liv och riskera förstöra för barn och familj och kanske andra nära personer för att du själv har problem.Du har gjort fel genom att vara otrogen.Men du rättar inte ett fel genom att göra ett ännu värre fel och genom att ännu värre skada andra människor.

Sök professionell hjälp.

Tack för svaret. Kändes som ett rakt och konkret svar. Tack
  • Anonym (FlisanLisa)
    Anonym (jury) skrev 2021-03-10 12:08:47 följande:

För att svara på den ursprungliga frågan i TS är det två aspekter som gör berättandet extra problematiskt.

Det första är tidsaspekten, iom att det har gått nästan ett halvår sedan snedsteget. Det andra är att snedsteget både verkar vara spontant men samtidigt rätt så planlagt. Det var ju varken en fyllegrej, eller en riktig affär med stora känslor inblandade. Bara något som hände vid ett kort möte.

När det gäller tidsaspekten så kunde du kanske använda halvårsmarkeringen som ett slags förklaring på att du nu känner att du måste förklara varför du mått så dålig sista halvåret. 

När det gäller spontanitet/planlagt möte aspekten så finns nog ingen bra förklaring. Där är det nog bäst att spela ut terapeut kortet. Säga något istil med "jag förstår inte själv hur jag kunde agera som jag gjorde, därför har jag bokat tid hos terapeut för att få hjälp".

Tack!
  • Anonym (FlisanLisa)
    Anonym (FYI) skrev 2021-03-10 13:44:49 följande:

Med ett stänk av samvetsfråga...Hon har ångest för vad hon gjort??

Risken är att om hon talar om det, så är det av rent egoistiske själ.

I.o.f.s. inget fel så länge partnern får reda på, och kan ta sitt eget beslut.

Men förstår inte i ts...Barn inblandade...???

Är det gemensamma barn eller barn någondera parter tagit med sig?

Gemensamma barn, yngre än tonåringar, tre till antalet.
  • Anonym (FlisanLisa)

Jag känner mig fortfarande osäker på att berätta, vi har det väldigt bra just nu, och jag får nog även säga att jag uppskattar min sambo mer, ser värdet i honom och våra barn på ett lite annat sätt nu, att inte ta det för givet mer.

Jag tror inte han misstänker något alls, har till och med fått kommentarer om att jag verkar gladare än tidigare (vilket inte är fallet, men är kanske mer kärleksfull nu).

Har bokat tid med en terapeut själv i nästa vecka.

• Anonym (FlisanLisa)

Jag känner mig fortfarande osäker på att berätta, vi har det väldigt bra just nu, och jag får nog även säga att jag uppskattar min sambo mer, ser värdet i honom och våra barn på ett lite annat sätt nu, att inte ta det för givet mer.

Jag tror inte han misstänker något alls, har till och med fått kommentarer om att jag verkar gladare än tidigare (vilket inte är fallet, men är kanske mer kärleksfull nu).

Har bokat tid med en terapeut själv i nästa vecka.

• Anonym (FlisanLisa)
    Anonym (anonym) skrev 2021-03-11 07:32:10 följande:

Ts har fortfarande inte svarat på frågan om hon har testat sig för könssjukdomar. Om inte borde hon nog göra det.

Ja, jag har testat mig. Hade inget, vi använde även skydd.
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-11 08:36:46 följande:

Fullt förståeligt att du känner dig osäker.

Det är nog mycket bra att du ska gå och prata med någon som professionellt kan hjälpa dig reda ut saker och minska osäkerheten.

Självfallet är det väldigt mycket viktigare och mera värdefullt att få yrkeskunnig hjälp i en svår situation än vad det är med råd från vissa typer på ett sådant här forum (ja, jag räknar in mig själv...).

Du kommer säkert kunna se saker lite klarare och du kommer kunna fatta ett mycket klokare beslut för dig själv och för dina nära.

Lyssna inte på belackarna här.

Jag fattar inte ens vilken agenda vissa har... En del verkar ha svåra egna personliga problem och verkar inbilla sig att de skulle må bättre om de bara lyckas få någon enda person att må sämre.

Jag fattar inte vilket syfte och mål de har satt upp för sig själva.

Du befinner dig i en mycket svår situation som kräver stort ansvarstagande från dig. Hoppas det ordnar sig så bra som möjligt för dig och din familj. Lycka till 

Tack. Tack för omtanken.
  • Anonym (FlisanLisa)

För alla er som undrar, så vill jag helst få den där kvällen helt ogjord, ångrade mig direkt efter, och har sedan dess helt brutit kontakten. Det har varit ett uppvaknande för min del, och jag känner ibland ångesten komma krypande för att sedan totalt skölja över mig med några dåliga nätters sömn, och ångest över det svek och vad jag gjort.

Jag skulle så gärna vilja berätta, men är rädd för konsekvenserna. Därav frågeställningen. Jag själv skulle nog förlåta min sambo om han gjorde ett misstag (om det inte var en engångsföreteelse och inte en inledd parallell relation), men det är givetvis lätt för mig att säga, är ju jag som sitter med problemet nu.

Jag har inga tankar på att göra om detta, vill inte må så här dåligt igen, eller riskera min familj och barns trygghet på det här sättet.

Hoppas verkligen att samtalet med terapeuten hjälper, kommer ha mötet på en dag då jag är på kontoret så ingen kommer få reda på det.

Jag vet att jag är en hemsk människa som utsatt min familj för detta.

• Anonym (FlisanLisa)
    Anonym (Kan) skrev 2021-03-11 18:54:30 följande:
    Varför testade du dig då? Tänker det är ju jättekonstigt om det kommer fram att du testat dig?
    För att jag ville vara helt säker på att jag inte fått något och för att stilla min oro, det var nog den tuffaste veckan faktiskt.

Köpte ett sådant där test man testar hemma och skickar in och får svaren på nätet med en kod. Kommer ju inte säga att jag testat mig, det har väl inte med saken att göra. 
Svar på tråden Hur berätta om otrohet?