• Anonym (FlisanLisa)

    Hur berätta om otrohet?

    Goda råd är dyra har jag förstått.

    Sambo sedan några år och barn finns i bilden.

    Min sambo har kanske inte riktig funnits där eller så har jag känt med osedd, och i i augusti hörde en av mina tidigare kärleken av sig på sociala medier. Var inget annat är avstämningar då och då om hur livet levde och hur allt var.

    I slutet av oktober så träffades vi för ett kort möte och på något sätt så hände det som inte fick hända. Ångrade mig direkt efteråt och har mått skit sedan dess. Min sambo han anar inget men jag våndas varje dag. Kontakten med tidigare kärleken är bruten, är ju min sambo och familj jag vill ha, och ha kvar. Men kan inte leva med att hålla det inom mig.

    Hur fasiken berättar jag, och har familjen i behåll?

  • Svar på tråden Hur berätta om otrohet?
  • Anonym (Väntar)
    Anonym (FlisanLisa) skrev 2021-03-07 18:32:18 följande:

    Goda råd är dyra har jag förstått.

    Sambo sedan några år och barn finns i bilden.

    Min sambo har kanske inte riktig funnits där eller så har jag känt med osedd, och i i augusti hörde en av mina tidigare kärleken av sig på sociala medier. Var inget annat är avstämningar då och då om hur livet levde och hur allt var.

    I slutet av oktober så träffades vi för ett kort möte och på något sätt så hände det som inte fick hända. Ångrade mig direkt efteråt och har mått skit sedan dess. Min sambo han anar inget men jag våndas varje dag. Kontakten med tidigare kärleken är bruten, är ju min sambo och familj jag vill ha, och ha kvar. Men kan inte leva med att hålla det inom mig.

    Hur fasiken berättar jag, och har familjen i behåll?


    Tror du kommer få rådet att berätta direkt med diverse olika skäl. MEN det är så att ju längre tid från snedsteget tills det uppdagas ju enklare är det att förlåta. Så håll det inom dig så länge du kan.

    Dessutom minskar det dåliga samvetet ju mer tid som förflyter, så det kommer inte alls att vara lika svårt att inte berätta detta tex. 5 år från nu.
  • Anonym (123)

    Är det här något du vet aldrig kommer att hända igen och inget han kan få reda på på annat håll så tycler jag det räcker med att du mår dåligt och besparar din sambo att må ännu sämre än vad du gör.

  • LillaTjockaBertil

    Jag tror inte det finns något enkelt sätt berätta utan du får helt ta tjuren vid hornen och berätta för din sambo helt enkelt.

    Alternativet är att du helt enkelt håller tyst och hoppas på att sambon aldrig får reda på det men om det kommer fram tror jag att du har större chans att bli förlåten om du berättar det själv.

  • Drottningen1970

    Syftet med att berätta är alltså att du ska må bättre.... är inte det lite ego??

    Räcker det inte med att du varit otrogen? Ditt dåliga mående jan väl vara ditt strafff.

    Att berätta kommer bara att få alla att må dåligt inklusive barnen.

    Om du nu lärt dig din läxa, så förstår jag inte syftet med att prompt berätta..

  • Aliona

    Om du ska berätta det så ska det vara av rätt anledningar, dvs för att du tycker att din sambo har rätt att veta och för att ge honom en chans att välja om han vill dumpa dig och börja om med någon annan.

    Att berätta för att du inte klarar av att hålla det inom dig är bara egoistiskt.

  • Ascendere
    Anonym (FlisanLisa) skrev 2021-03-07 18:32:18 följande:

    Goda råd är dyra har jag förstått.

    Sambo sedan några år och barn finns i bilden.

    Min sambo har kanske inte riktig funnits där eller så har jag känt med osedd, och i i augusti hörde en av mina tidigare kärleken av sig på sociala medier. Var inget annat är avstämningar då och då om hur livet levde och hur allt

    var.

    I slutet av oktober så träffades vi för ett kort möte och på något sätt så hände det som inte fick hända. Ångrade mig direkt efteråt och har mått skit sedan dess. Min sambo han anar inget men jag våndas varje dag. Kontakten med tidigare kärleken är bruten, är ju min sambo och familj jag vill ha, och ha kvar. Men kan inte leva med att hålla det inom mig.

    Hur fasiken berättar jag, och har familjen i behåll?


    Rycker inte du ska berätta, visst ärlighet är bäst och så vidare men i vissa fall skadar ärlighet mer än det hjälper.

    Så låt din sambo leva vidare i ovisshet och prata med en präst, kurator eller psykolog istället, då kan du få hjälp att bearbeta och förlåta dig själv och gå vidare.
  • Blueskillen
    Anonym (Vell) skrev 2021-03-08 02:45:11 följande:

    Hade du oskyddat sex? Har du testat dig?


    Vad är det för eventuell könssjukdom som inte har uppenbarat sig på över fyra månader?
  • Anonym (Ditt ansvar)

    Berätta inte.
    Under förutsättning att din berättelse stämmer så är mitt råd att inte berätta.

    Det du har gjort är ditt eget problem som du själv bär ansvar för.
    Du känner och du tycker att du själv kan inte leva med att hålla det inom dig. Men det är fruktansvärt egoistiskt att riskera förstöra en annan persons liv och riskera förstöra för barn och familj och kanske andra nära personer för att du själv har problem.

    Du har gjort fel genom att vara otrogen.
    Men du rättar inte ett fel genom att göra ett ännu värre fel och genom att ännu värre skada andra människor.

    I din trådstart visar du ingen som helst ärlig vilja eller ens förmåga att ta ditt ansvar för dina egna handlingar och för dina egna personliga problem.
    Du väljer istället att skylla ifrån dig.
    Du gjorde självfallet ett eget val och fattade ett eget beslut att vara otrogen men du väljer nu att skylla på din sambo, att han inte funnits där, att du inte känt dig sedd, etc.
    Det ynkligaste någon kan göra när man har gjort ett val och fattat ett eget beslut, när man begått ett så allvarligt fel, det ynkligaste är att försöka skylla ifrån sig.

    Ta ansvar och ta tag i dina egna personliga problem.
    T ex sök professionell hjälp.
    Dina egna personliga problem måste du själv ta ansvar för och inte skyffla över dem på någon annan och kanske förstöra den personens och barnens liv bara för att döva ditt egna dåliga samvete. 

Svar på tråden Hur berätta om otrohet?