Inlägg från: Anonym (vissa vill veta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vissa vill veta)

Hur berätta om otrohet?

Människor är olika där, vissa vill veta medans andra vill inte. Och det finns giltiga argument för båda resonemang.
    Själv skulle jag vilja veta. Det skulle finnas en chans att absorbera det och växa starkare som par om det kom ut genom erkännande. Att få veta på ett annat sätt, skulle vara både svek och förnedring, vilket är oförlåtligt.

Det verkar som att de flesta vill veta, men det finns definitivt de som föredrar att aldrig få veta. Och det är den bedragnes åsikt som definierar vad "ta ansvar betyder". Att ta ansvar kan betyda att hantera ångest i tystnad och inte såra men lika mycket att erkänna och konfrontera konsekvenser av sina handlingar.
    Om jag var din man skulle jag förlåta dig ett enskilt snedsteg, säkert. Förhållandet kan faktiskt bli bättre och starkare efter det. Och det är inte värt att rasera hela familjen för det. Men, om jag skulle få veta av någon annan (och det är alltid möjligt att ditt ex försöker kontakta dig, eller att han har berättat för någon), då skulle det inte bara innebära svek utan förnedring också. Och det är en helt annan ball game. Jag tycker du ska ta ansvar och berätta, var beredd att svara på alla frågor och ta emot hans besvikelse för att ni ska komma ur det starkare.

Jag skulle vilja ifrågasätta det fär med att det automatiskt blir separation pga en enda incident. Hur många är det som skulle reagera så starkt, egentligen? Jag tror att det är mer sannolikt att det blir ett par tuffa månader med full transparens och konfrontation av partners vrede och tvivel men att verkligen splittra en familj över en isolerad händelse känns överdrivet. Det gäller att stå för vad man har gjort, ta emot en ordentlig piskning och visa att man är riktigt ångerfull och har lärt sig något.

KimLinnefeldt skrev 2021-03-20 07:23:23 följande:

Berätta inte. Lev med det.

Att du vill berätta är inte för hans skull eller för ert äktenskaps skull, det är för att du vill lindra din ångest. Det är bara själviskt.

Sexet hade ingen djupare betydelse för dig. Låt det sjunka undan, eller njut av minnet, rent av.

"don´t ask - don´t tell"

Det där argumentet att det är själviskt att berätta gäller bara om den bedragne är en sådan person som vill ha the blue pill. Annars är det direkt manipulativt och själviskt att inte berätta.

Dont ask - dont tell, good night- back to sleep.
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-21 15:19:49 följande:
    Utan att riskera att förstöra er familj, utan att riskera skada barnen och utan att ställa till med några problem för andra?

Med största sannolikhet förblir de flesta otroheter aldrig avslöjade eller kända överhuvudtaget.

De som blivit utsatta för otrohet utan att veta något om det går vidare i livet helt opåverkade.
    På vad exakt grundar du påståendet att de flesta otroheter aldrig blir avslöjade?
    Utifrån min erfarenhet de blir visst upptäckta men de blir inte öppet diskuterade, antigen för att den bedragne låtsas inte förstå vad som försiggår eller för att man löser det i sina 4 väggar.
    Hur vanligt är det att man splittrar en familj över att ens partner begick ett snedsteg? Det känns radikalt. Men det blir ju otrevliga konsekvenser, och det är ångest inför dessa som gör att bdragare ogillar att berätta.
    Att påstå att livet går vidare som tidigare är rätt naivt. Eller om det är så betyder det att förhållandet redan är så försvagad och urvattnat att inte ens otrohet blir en chock. Kolla bara på TS, hon går i terapi. Allt som förr, ja - visst.
    Det där med att det man inte vet inte gör ont är ett godtagbar argument bara om den bedragne väljer själv att bli förskonad från obekväma sanningar. Annars är det bara en infantil försköning av ljugande. Man kan tillämpa samma logik och tex glömma berätta för sin partner att man är en dömd pedofil. Det är klart att döljande av avgörande sanningar är samma som att ljuga. Man blir inte påverkad av fakta man inte känner till, men kom igen, man måste hålla ett bredare perspektiv.
    Det finns absolut personer som inte vill veta och då och bara då är försvarbart att förskona dem onödig smärta. Och det är min övertygelse att ett bra förhållande kan och bör överleva ett kort snedsteg och komma ur det starkare. Men att bagatelisera otrohet med att det är någonting vanligt och betydelselös som inte förändrar liv på något sätt, det är bara inte sant. Och det är ett konstruktion för att ursäkta den bedragendes feghet inför att konfrontera sin partners vrede och besvikelse.
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-23 14:11:10 följande:

Hur tänker du omkring detta med barnen? 

Om du försöker tänka objektivt och faktabaserat strikt bara ur barnens egen synvinkel (utan att alltför mycket blanda in dina egna personliga känslor).

De fakta vi känner till och det vi har att förhålla oss till är att barnen vet absolut ingenting och om TS inte berättar kommer de aldrig i livet bli påtvingade att förhålla sig till det här problemet överhuvudtaget.

När de slipper få reda på det så fortsätter deras liv helt utan påverkan.

Om TS berättar så innebär det sannolikt massor av allvarliga problem, kris för barnen och en allvarlig familjekris.

Hur tänker du om det, om du väljer att se det strikt ur barnens synvinkel?

Varför skulle barn behöva vara inblandade? Mamma och pappa har lite problem men vi löser det. Punkt.
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-23 14:22:06 följande:

Men om det i verkligheten faktiskt förhåller sig så att man överhuvudtaget inte vet något alls, vare sig TS sambo eller deras barn vet något, inte misstänker, inte känner något, det blir faktiskt aldrig avslöjat om inte TS själv väljer berätta, det finns inte några påhittade och försvårande omständigheter överhuvudtaget, utan att det faktiskt förhåller sig så att man inget vet,ja då är man ju helt opåverkad!

Du/ni som tidigare berättat om din egen situation, erfarenheter och dina känslor. Inget av allt detta hade ju hänt, inga svåra känslor alls, överhuvudtaget inga följder alls, inte ens den allra lilla minsta gnutta påverkan,om du/ni sluppit få reda på det.Jag förstår att det är känslomässigt svårt att ta in.Men om man ser till de faktiska omständigheterna så är det ju ändå sant.

Om man slipper veta, om du hade sluppit få reda på det, om du inte anat något, om kärleken och hela livet hade fortsatt precis lika som innan otroheten utan att du hade vetat något annat,

så hade det ju inte funnits några som helst svåra känslor att förhålla sig till.

.

Om, om, om. I verkligheten går TS i terapi och säkert lyser ut ångest. Klart att det syns och påverkar hemma och man kan inte vifta bort dåligt samvete med att ljuga till sig själv att det inte spelar någon roll eller att man inte lider av det man inte vet. Din sanning är bara en halvsanning, ett försök att låtsas att det inte finns någon bredare sammanhang.

Man har dåligt samvete av en anledning och det ska man ha, för man har gjort ett misstag och man måste ställa det till rätta. Jag kan köpa att i vissa fall är det bättre att inte berätta men beslutunderlaget ska vara betydligt mer genomtänkt och omfatta mer vinklar än din enkla ?sanning?.
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-24 10:42:45 följande:

Men vissa av oss är lite mer klarsynta och objektiva, kanske med övning och med självinsikt?, och har ett mindre behov av att lura oss själva.

Tvärtom skulle jag säga, de som väljer att inte veta om otrohet bara för att slipa smärtan har ett större behov av att lura sig själva an att stå på sig.

Inte alla otroheter som kommer fram diskuteras i terapi eller når statistik. Själv har jag vuxit upp i östeuropa och bevittnat vid flera tillfällen förnekelse mekanismer i bredare familj. Kvinnan vet att mannen kommer hem sent, får mystiska telefonsamtal osv. Tydliga tecken, alla vet. Han förnekar och det finns ett ära i det (eller fanns då under min uppväxt) - lite som boys will be boys men familjen är helig och ska inte splittras upp. Kvinnan väljer att tro sin man, dels för att hon inte har tillräckligt stöd om hon ställer honom mot väggen, dels för att det är enklare att inte veta. Den kvinnan skulle säkert inte berätta för statistikern att mannen har varit otrogen. Fast hon visste, all gjorde det.

Att livet går vidare precis som vanligt är verkligen taget ur luften. Det inns misstankar, samvete. Klart att allt blir annorlunda. Man kan visst välja att blunda för signaler eller inbilla sig att man inte skickar ut några, om man tycker att det är värt det. Men då är det inte klarsynhet och självinsikt utan rädsla för smärtan alt egoism.
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-24 14:51:24 följande:
    Nu blandade du ihop saker och ting.
    Inget av det du skriver har ju något samband med inlägget jag skrev.

Jag skrev om att vi som är lite mer ärliga med oss själva och mera klarsynta inser att människor ljuger och att otrohet inte är särskilt ovanligt.

Det har ju inget samband med det du tar upp så jag avstår från att kommentera något om den situationen som en gång fanns i gamla Östeuropa o dyl.
    Du är självfallet fri att diskutera det, om du anser att det hör till ämnet, men var snäll citera inte mig när du tar upp sådana saker som helt saknar samband med det du citerar.
    Du verkar tänka i extremer. Otrohet påverkar ingening (men samtidigt kan förstöra allting), jag har fattat ingenting.
    Jag kanske inte var helt klar men sambandet är att sociologiska undersökningar som inte baseras på observationer utan erkännanden är inte helt pålitliga. Folk kan rakt av ljuga, folk kan försköna sanningen (östeuropeiska kvinnor). Sen är det också en fråga vad det är för hemliga kryptonit undersökningar som du besitter. Hur definierar man en avslöjad otrohet? När man hamnar hos terapeuten? Hur fångar man in kända otroheter som har diskuterats eller icke-diskuterats (östeuropeiska kvinnor som symbol av männsikor som väljer medvetet att leva i förnekelse fast de vet)?

Hur som, låt oss säga att du har rätt (vilket jag inte alls är övertygad om) - otrohet är relativt vanligt, typ 33% av alla sambo/gifta par och majoriteten ej uppdagas, låt oss säga 90% för att vara generösa. Då blir det typ 30% par som har otrohet i bagaget utan att det är avslöjat. Fortfarande avsevärt vanligare med ärlighet. Killgissar nu. Eller menar du att i 80% av par någon har varit otrogen? Menar du att det är så pass vanligt att man ställer allför höga krav om man kräver ärlighet? Det finner jag absurt.

Att det är relativt (!) vanligt med oupptäckt otrohet är inte lika med att det är ett nödvändig ont i livet. Jag ser ingen koppling mellan att oupptäckta otrohets relativa incidens och att välja att ljuga om det för sin partner. Tvärtom, om man har så upplyst insikt i människonatur - amen då är det ingen jätte big deal att erkänna och bearbeta ett mänskligt, jättevanligt snedsteg tillsammans. Varför skulle en så vanligt grej automatiskt ha katastrofala konsekvenser, med familjer som splittras med barn inblandade i det hela? Hur i fasiken kan man samtidigt ha på samvete en emotionellt A-bomb och förtsätta som vanigt, helt opåverkad, ingenting händer?

Det du egentligen säger till TS är - andra ljuger, det kan du göra med. Det är vanligt.

Anonym (FlisanLisa) skrev 2021-03-24 14:46:55 följande:
    Hej, 
    För att ta svaret från allas frågor så har jag inte bestämt om jag skall berätta eller ej.
    Däremot har jag lagt upp en deadline till när jag måste ta ett beslut om hur jag faktiskt skall göra. Om jag berättar, så kommer jag göra det under påskveckan då barnen kommer vara hos mormor&morfar/farfar&farmor, och jag och sambon är ensamma hemmavid. Jag har även spelat in till min sambo att vi tillsammans kanske skall prata med någon (inte min nuvarande kbt-terapeut). De samtalen jag haft med min terapeut har gett mig lite verktyg i hur jag skall tänka och göra. 

Det har varit några jobbiga veckor här hemma pga olika jobbiga besked som jag inte vill gå in på, men inte jobbigt pga själva incidenten, då jag faktiskt inte hunnit fundera så mycket på det. Varit en del VAB också.

Oavsett vad jag kommer fram till, och hur det hela utspelar sig efter det så får jag bära konsekvenserna för detta. Om det är att bära på det själv i mitt inre eller  om det är att berätta. Jag kommer oavsett att få leva med det. 

Jag kommer dock meddela hur jag gör. 

Läser alla meddelanden och svarar på vissa. 
    Diskussionen har visst urartad och det är roligt att höra från självaste TS.

Det där med att berätta om otrohet är en intressant fråga och om ingenting har den här monstertråden belyst flera vinklar. Det verkar finnas två värderingssystem, en som premierar ärlighet och en som premierar harmoni, högst av allt. Sedan är det också så att en del resonemang verkat inte vara genuina utan en infantil relativisering och flykt från konsekvenser.

Själv har jag varit i relation med två personer som har sagt en gång men gjort det klart och tydligt ändå att om en sådan isolerad incident skulle hända som i ditt fall - då ville de inte veta. De ville bevara det vi hade och inte belasta det med tunga känslor. Själv skulle jag alltid vilja veta, men jag tror att jag har också förmåga att förlåta ganska mycket.
    Frågan är hur din man känner kring detta. Också vad du vill ha utav din relation. Man kan faktiskt leva bredvid varandra utan någon för mycket intimitet, öppenhet och ärlighet. Nu sitter du där med ångest för det känns fel i magen det du gjorde, och kanske över hela relationen som har förfallit så att detta kunde hända. Beroende på vad ni er för personer, du och din man, både att berätta och att inte göra det kan vara bäst. Vad än du bestämmer och gör, gör det utifrån position av styrka och mod, och göm dig inte bakom enkla bortförklaringar. Annars kommer ångesten tillbaka.
    Sagoflickan skrev 2021-03-24 22:55:42 följande:

Det finns en sanning i uttrycket "Det man inte vet har man inte ont av". Jag ska tillägga att jag tycker att magnituden av otroheten är viktig i det hela. Din otrohet, liksom min mans, är inte av den allvarligaste karaktären. Jag önskar att jag fått fortsätta leva lyckligt med min man utan den här vetskapen som nu blev påtvingad mig av en person som inte känner mig och vår familjesituation överhuvudtaget utan tyckte sig ha rätten att inverka så djupt i våra liv för att hon själv mådde bättre av det.

Nu vill jag inte provocera utan är verkligen intresserad hur du resonerar.

Det du fick veta är faktum, det har hänt, det är verklighet. Personen kanske hade onda avsikter, ville såra, eller helt enkelt inte ansåg sig skyldig att skydda dig från verkligheten. Hade du inte föredragit att höra det från din man? Eller tycker du att alla som vet ska alltid vara försiktiga med att skydda den bedragne från sanningen?
    Nu när du vet, och det var faktiskt bara ett snedsteg, är inte det någonting som i slutändan stärker er? Skulle inte du säga att ni har kommit närmare varandra efter avslöjandet?
    Sagoflickan skrev 2021-03-26 10:37:47 följande:

Det har hänt och eftersom jag nu ändå fick veta hade jag såklart föredragit att få veta det från min man. Jag hade dock föredragit att inte få veta alls. Jag känner att det var väldigt onödigt att behöva gå genom detta helvete. Jag tycker att alla som vet ska tänka sig för riktigt ordentligt innan de avslöjar en otrohet för den bedragne. Man ska också ta sig en rejäl funderare på för vems skull man gör det. Om man inte känner den bedragna tycker jag man ska hålla sig utanför helt. Hon som avslöjade det känner som sagt inte mig. Hon vet inte vad för konsekvenser det hade kunnat få. Jo, jag skulle säga att vi på sätt och vis går starkare ur detta och har kommit varandra ännu närmare men vi hade det så bra redan innan.

Det har skakat ert förhållande i grunden, ni har kommit närmare, du känner din partner bättre, och ni är starkare. Men du tycker ändå inte att resultatet är värt smärtan. Du hade hellre levt kvart i det gamla, även om det var en bubbla. För det var det, annars skulle det inte vara ett helvete att bearbeta. Annars skulle du vara beredd.

Jag kan förstå. Men, jag personligen skulle välja smärtsam utveckling över bekväm bubbla alla dagar i veckan. Jag skulle vara tacksam om någon berättade för mig på ett schysst sätt.
    Anonym (FlisanLisa) skrev 2021-05-17 20:45:32 följande:

Hej, 

Vill väl göra en uppdatering, om än att några kanske tycka att mitt beslut är korrekt eller likande. Jag ber er att hålla era synpunkter hur jag är som person för er själva, ni varken känner mig, vet vet hur jag lever, vilken bakgrund jag har, eller vad jag har för bagage och för monster att brottas med.

Om ni känner att ni har en uppfattning om mig, så ring mig, har ni inte mitt nummer, så har ni inte någon anledning att ha en uppfattning om mig.

Det har nu gått en längre tid sedan incidenten, jag har gått hos min terapeut några gånger, och vederbörande har ej hjälpt mig att fatta ett beslut, utan snarare hjälpt mig att lägga in olika delar i beslutet, och att få mig att inse konsekvenserna över de två olika besluten. 

Jag har insett att om jag berättar så är det en 30/70 att vi tar oss igenom det. Jag känner däremot att jag inte vill ta den risken, utan vill hellre glömma det som hänt, och gå vidare, med insikten vad jag nästan har förlorat. Personligen har jag insett att jag själv hade varit lyckligt ovetandes istället för att riva upp familjen. Det är i min personliga förankring jag väljer att ta beslutet att inte berätta, men även för att jag kan leva med mitt misstag, försöker gottgöra det så gott jag kan för hela familjen hela tiden. 

Skulle du riva upp familjen om rollerna var omvända och du fick veta (av honom)? Eller skulle du bara ge honom ordentligt med skit?

Låter som du inte hade mod och nu lever med skuld som du försöker kompensera genom att vara duktigare än någonsin. Du säger att du kan leva med det men du ägs sv det. Men men. Tärningen är kastad. Lycka till.
    Anonym (FlisanLisa) skrev 2021-05-18 19:38:25 följande:

Hej,

Det verkar som att mitt beslut togs emot likt fotogen på eld. 

Jag hade förlåtit, det hade jag, dels för att jag älskar min sambo, och även för att jag älskar mina barn och vill ge dem en trygg uppväxt.

Men oavsett, så är det jag kommit till insikt i, att jag hellre hade gått ovetandes, och framförallt om det vore som i mitt fall, en engångsföreteelse, så hade jag hellre varit ovetandes.

Det handlar inte om att jag inte har modet eller lever med en skuld som innebär att jag kompenserar i allt. Alla har vi skulder i mycket, och de är betyder inte att allt måste betalas tillbaka.

Jag bedömer risken att min motpart i målet kommer berätta, då han har lika mycket att förlora på det. 

Vem vet, det kanske jämnar ut sig i framtiden, kanske är jag som blir bedragen och går ovetandes med det i livet, vilket jag faktiskt kan leva med. 

Ok, om du insisterar. Då har du mod att berätta men väljer att inte göra det för att du har räknat ut att det är bäst så. Du säger även att du kanske också blir ovetandes bedragen och är okej med det. Du kanske genuint värdesätter harmoni över ärlighet i relationen, och kanske din partner med. Det kanske funkar för er.
    Anonym (Örjan) skrev 2021-05-20 20:48:44 följande:

Tack det samma.

Skall jag vara riktigt ärlig har du redan roat mig så jag tackar för det nöjet.

Du är säkert jättelycklig med ditt liv

Molly jag läser lite sporadiskt och är inte helt insatt men det känns som du har ett par troll på dig. Det är inget fel på ditt sätt att diskutera. Ville bara ge min stöd. Orkar inte läsa det här mobbing skit längre
    Blueskillen skrev 2021-05-23 17:48:29 följande:
    Kan man bli mer knäckt av vetskapen om att man blivit bedragen? Nog är det själva otroheten som är problemet. Att inte berätta gör inte brottet mer allvarligt och jag tvivlar starkt på att den bedragna blir mer knäckt för att inte fått vetat det illa snabbt.
    Nja, inte bara otrohet utan lögner och manipulation. Att få veta genom luskande eller av någon annan än partner själv gör det klart värre.
    Anonym (Kvinna30+) skrev 2021-05-24 17:05:53 följande:
    Okej,

Alla gör som de vill...

Men jag vill bara säga att jag blev bedragen i mitt första samboförhållande, och trots att min dåvarande höll tyst om det i närmare tre (3) år, så hade jag känt på mig att något inte stod rätt till.

Jag trodde verkligen inte att han hade varit otrogen, jag litade ju på honom och vi hade pratat "öppet" om sådant (han hade ljugit mig rakt i ansiktet). Till slut kunde han inte leva med lögnerna och berättade självmant för mig om allting. Jag hade svårt att tro honom!! Först. Men när jag funderade på allting de kommande månaderna så fick alla konstiga gamla minnen och känslor en logisk förklaring.

Hans oärlighet hade jag upplevt som någon slags kyla, men jag hade misstolkat den. Hade aldrig tvivlat på hans ord eller trohet. Utan trodde bara att han inte älskade mig, att den "kylan" jag upplevde berodde på mig. Att jag gjorde något fel...

Så alla ni som tycker att man ska bita ihop och hålla tyst om otrohet kan fundera på detta! Mycket kommer fram ändå, i kroppsspråk eller andra förnimmelser...

Dessutom förlät jag honom till slut. Och vårat sexliv fick ett otroligt uppsving, eftersom jag kände mig tänd av tanken på att han hade knullat en annan och dessutom ärad över att han berättade sanningen för mig. Jag kände mig mer värd som fick dela allt det med honom.

Vårt förhållande tog sedan slut av andra orsaker, bl.a. att han inte kunde hålla sig till sanningen i fortsättningen heller...
    Det är klart att vardagen blir påverkad. Det finns en teori som upprepas här i tråden med regelbunden periodicitet, att otrohet påverkar absolut ingenting i vardagslivet så länge det inte upptäcks. Så vitt jag vet, det finns mentala kompartmentalisering mekanismer hos seriemördare men ordinarie människor lär inte besitta dessa. Så länge man bryr sig ett dugg om sitt förhållande ger otrohet starka skuldkänslor som påverkar måendet, tankar och oundvikligt beteendet.
Svar på tråden Hur berätta om otrohet?