Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-24 14:51:24 följande:
Nu blandade du ihop saker och ting.
Inget av det du skriver har ju något samband med inlägget jag skrev.
Jag skrev om att vi som är lite mer ärliga med oss själva och mera klarsynta inser att människor ljuger och att otrohet inte är särskilt ovanligt.
Det har ju inget samband med det du tar upp så jag avstår från att kommentera något om den situationen som en gång fanns i gamla Östeuropa o dyl.
Du är självfallet fri att diskutera det, om du anser att det hör till ämnet, men var snäll citera inte mig när du tar upp sådana saker som helt saknar samband med det du citerar.
Du verkar tänka i extremer. Otrohet påverkar ingening (men samtidigt kan förstöra allting), jag har fattat ingenting.
Jag kanske inte var helt klar men sambandet är att sociologiska undersökningar som inte baseras på observationer utan erkännanden är inte helt pålitliga. Folk kan rakt av ljuga, folk kan försköna sanningen (östeuropeiska kvinnor). Sen är det också en fråga vad det är för hemliga kryptonit undersökningar som du besitter. Hur definierar man en avslöjad otrohet? När man hamnar hos terapeuten? Hur fångar man in kända otroheter som har diskuterats eller icke-diskuterats (östeuropeiska kvinnor som symbol av männsikor som väljer medvetet att leva i förnekelse fast de vet)?
Hur som, låt oss säga att du har rätt (vilket jag inte alls är övertygad om) - otrohet är relativt vanligt, typ 33% av alla sambo/gifta par och majoriteten ej uppdagas, låt oss säga 90% för att vara generösa. Då blir det typ 30% par som har otrohet i bagaget utan att det är avslöjat. Fortfarande avsevärt vanligare med ärlighet. Killgissar nu. Eller menar du att i 80% av par någon har varit otrogen? Menar du att det är så pass vanligt att man ställer allför höga krav om man kräver ärlighet? Det finner jag absurt.
Att det är relativt (!) vanligt med oupptäckt otrohet är inte lika med att det är ett nödvändig ont i livet. Jag ser ingen koppling mellan att oupptäckta otrohets relativa incidens och att välja att ljuga om det för sin partner. Tvärtom, om man har så upplyst insikt i människonatur - amen då är det ingen jätte big deal att erkänna och bearbeta ett mänskligt, jättevanligt snedsteg tillsammans. Varför skulle en så vanligt grej automatiskt ha katastrofala konsekvenser, med familjer som splittras med barn inblandade i det hela? Hur i fasiken kan man samtidigt ha på samvete en emotionellt A-bomb och förtsätta som vanigt, helt opåverkad, ingenting händer?
Det du egentligen säger till TS är - andra ljuger, det kan du göra med. Det är vanligt.