Inlägg från: Anonym (FlisanLisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (FlisanLisa)

Hur berätta om otrohet?

molly50 skrev 2021-03-11 20:58:18 följande:
    Har du och din sambo pratat om sådana här saker som om ni skulle vilja veta eller inte t ex?
    Skulle du själv vilja veta? Tror du att han vill veta?

Just det här att det var ett engångsmisstag,som du säger,så tror jag att det kan vara lättare för din sambo att förlåta.
    Men då ska du berätta så fort som möjligt.
    Ju längre du väntar ju värre riskerar det att bli.
    Och sveket kan då kännas större än om du hade berättat på en gång.
    Risken finns ju också att han får veta på annat sätt.
    Och då kan det bli svårare att förlåta.
    Personligen skulle jag inte vilja veta om det var en engångsgrej, men skulle vilja veta om det var en lägre relation. 
    Vet ej hur min sambo resonerar riktigt, vi har inte pratat om det någon gång, får kanske försiktigt fråga mig fram utan att väcka misstankar.
  • Anonym (FlisanLisa)
    RodisDoris skrev 2021-03-11 19:38:10 följande:

Jag tycker TS bör hålla detta för sig själv, inte säga något alls.

Givetvis under förutsättning att det var ett engångsmisstag och att det aldrig händer igen och att inga känslor vaknade till liv eller finns där och spökar i bakgrunden. 

Det TS gjort är givetvis dåligt och inte alls bra i en monogam relation, men det är ju faktiskt så att det inte är första eller sista gången något sådant här händer. Det händer dagligen, och kommer fortsätta göra det också. Att fela är mänskligt, och här får TS ta ett sitt ansvar.

Om TS väljer att berätta, så bör hon göra det väldigt snart, ju längre tid som går, ju värre blir sveket på något sätt. Berättar man får man även bära huvudhuvudet inför familjen, släkten, vänner och alla andra som får höra om det. Det kan sluta i en splittrad familj, där både TS och hennes sambo ser sina barn varannan vecka, må dåligt, sen sina barn må dåligt, vara i sorg över relationen, men även sorgen över att barnen faktiskt mister sin trygghet i hemmet, man kanske får flytta från nuvarande hushåll till ett mindre, bli "fattig" då man då skall bära ett helt hushålls kostnader själv. Detta gäller inte bara TS utan även hennes sambo. 

Om TS inte berättar, så får hon faktiskt ta ansvar för sitt snedsteg, och bära denna hemlighet själv, och då framförallt för att skydda familjen och barnen. Att bära hemligheten själv är ett mycket större ansvar än att berätta. Det kräver att man tar denna hemlighet i beaktning i allt som rör familjen och sambon. Hon får helt enkelt vara trevligare, mer kärvänlig, visa mer uppskattning och framförallt komma ihåg vad som höll på att rinna henne ur händerna. 

Med tiden kommer säkerligen ångesten finnas där, men inte bli lika påtaglig och tillslut lägga sig.  

Hoppas verkligen det löser sig för TS, oavsett val hon gör. Personligen hade jag tigit och låtsas som om allt var som vanligt. TS måste se till sina barn, sin sambo och sig själv och får på grund av sitt misstag bära hemligheten för att inte skada resterande familj. 

/RodisDoris 

Tack för inspelet 
  • Anonym (FlisanLisa)
    Anonym (Nnf) skrev 2021-03-11 21:55:57 följande:

Du tackar alla som säger du ska bra tyst, för att du ska slippa berätta? Andra tex mina svar skiter du i.

Jag läser alla svaren. Men många tycker jag inte har en så trevlig ton, och är väldigt anklagande, som målar upp mig som en hemsk människa som begått ett av de värsta brotten man kan begå.

Majoriteten anse att jag bör berätta, och det är även åt det hållet jag lutar åt. Men ja står som sagt vid ett vägval nu. Jag tror mig kunna behålla denna hemlighet själv, men har just denna ångesten och oron just nu som gör att jag vill berätta, och det är nog mest för att lätta mitt hjärta. Det är jobbigt och svårt att bära denna hemlighet själv.
  • Anonym (FlisanLisa)
    Magnolia1979 skrev 2021-03-15 11:26:34 följande:

Hej,
    Som någon som varit den som blivit utsatt för otrohet är det några frågor du bör ställa dig.
    1) är det här verkligen en avslutad historia? Om nästa gamla kärlek hör av sig, hur reagerar du då?
    2) Lever du det liv du vill ha? 
    3) Var det här en väckarklocka för dig, dels vad du själv är kapabel till men även i insikt i vad du har att förlora?
    ?

1) För min del är det en helt avslutad historia. Om någon annan eller denna part hör av sig igen så vet jag exakt hur jag skall reagera, och inte ens sträcka ut en hand, utan snarare blockera och slå bort alla typer av inviter direkt. 

2) Ja, det får jag nog säga att jag gör. Jag trivs med mitt liv, och känner att jag egentligen inte saknar något. Visst kan man önska sig saker, men inget som jag känner att jag behöver för att klara vardagen. 

3) Det var definitivt en väckarklocka, och ett uppvaknande. Trodde inte att jag kunde göra något sådant här, och inser också vilket insats jag slängt in i spelet 
  • Anonym (FlisanLisa)
    molly50 skrev 2021-03-15 08:26:36 följande:

Hur går det,TS? Har du berättat?

Hej,
    Nej, jag har inte berättat än, jag har dock haft ett möte med en terapeut, som dels hjälpt mig med att hantera den rejäla ångesten. Det var verkligen skönt att få öppna sig för någon utomstående. 

Jag har fortfarande inte helt bestämt mig om jag skall berätta eller ej. Det har kommit lite andra saker i vägen, som gjort att vi fått fokusera helt på det (vill inte gå in mer på det utan att avslöja vem jag är).

Men man kan väl säga att ena dagen vill jag hålla det hemligt, och låtsas som om inget har hänt, men är fortfarande rädd att det skall märkas att jag bär på en hemlighet. Medans dagen därpå så vill jag bara berätta, skrika ut det, för att slippa bära det. Det har blivit mer och mer så, det pendlar, och jag har fortfarande inte kommit till beslut i hur jag skall gå tillväga. 

Har läst alla svaren, och alla inspel känns relevanta (nästan alla), men ingen känner heller till hur relationen är här hemma, och att då säga att göra si eller så är lättare sagt än gjort. 

Vågar man ens berätta hur man gör, utan att få höra hur hemsk man är som inte berättar eller hur korkad man är som faktiskt berättar.

• Anonym (FlisanLisa)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-21 15:19:49 följande:
    TS: (Om du orkat hänga kvar i tråden trots alla okvädningar, allt tjat och påhopp..?).

Tänk dig för mycket noga innan du bestämmer dig för att berätta eller för att gå vidare utan att berätta..

Det är utmärkt att du har tagit hjälp av en terapeut.
    Det finns självfallet både bra och dåliga terapeuter, precis så som för alla andra yrkeskategorier.
    Men en sak torde vara helt säker: Vilken terapeut som helst är en bättre samtalspartner och kan ge dig bättre råd än vad några självutnämnda "experter" i en tråd på FL någonsin kan.

Med hjälp av en god terapeut kan du med stor sannolikhet lyckas sortera ut dina egna personliga problem som hänger ihop med otroheten.
    Kan du själv finna en grund för dig att gå vidare och få ditt och ert liv att fungera i framtiden? Utan att riskera att förstöra er familj, utan att riskera skada barnen och utan att ställa till med några problem för andra?

Ingen i denna tråden, och ingen överhuvudtaget, har kunnat motsäga att otrohet förekommer, det är inte särskilt ovanligt och i långvariga förhållanden är det med stor sannolikhet rätt vanligt att det förekommer någon gång under livets gång.

Med största sannolikhet förblir de flesta otroheter aldrig avslöjade eller kända överhuvudtaget.

Oavsett vad olika tyckare skriver i denna tråden och i andra sammanhang så är det högst sannolikt att många otrogna klarar av att gå vidare med kärleken och med familjelivet utan att otroheten överhuvudtaget kommer fram, vare sig i närtid eller i framtiden.

De som blivit utsatta för otrohet utan att veta något om det går vidare i livet helt opåverkade.
    Kärleken, familjen, barnen, släkt och vänner, arbetskamrater, etc, etc, alla går vidare och allting i livet går vidare precis så som om inget hade hänt.
    Med allra största sannolikhet är det ett rätt så vanligt scenario.
    Kollar backloggen, hade över 80 svar att gå igenom. Verkar vara en sidodiskussion om det hela i tråden. 

Jag känner att den terapeut som jag går hos (KBT-certifierad) har gett mig några verktyg. 
    Jag har än inte fattat något beslut om att berätta, men meddelat min sambo att vi kanske borde prata med något när allt lugnat ned sig här hemmavid. Han verkade tycka att om jag ville det så hängde han med. 
  • Anonym (FlisanLisa)
    molly50 skrev 2021-03-24 08:45:36 följande:

TS,hur går det?

Hej, 
    För att ta svaret från allas frågor så har jag inte bestämt om jag skall berätta eller ej.
    Däremot har jag lagt upp en deadline till när jag måste ta ett beslut om hur jag faktiskt skall göra. Om jag berättar, så kommer jag göra det under påskveckan då barnen kommer vara hos mormor&morfar/farfar&farmor, och jag och sambon är ensamma hemmavid. Jag har även spelat in till min sambo att vi tillsammans kanske skall prata med någon (inte min nuvarande kbt-terapeut). De samtalen jag haft med min terapeut har gett mig lite verktyg i hur jag skall tänka och göra. 

Det har varit några jobbiga veckor här hemma pga olika jobbiga besked som jag inte vill gå in på, men inte jobbigt pga själva incidenten, då jag faktiskt inte hunnit fundera så mycket på det. Varit en del VAB också.

Oavsett vad jag kommer fram till, och hur det hela utspelar sig efter det så får jag bära konsekvenserna för detta. Om det är att bära på det själv i mitt inre eller  om det är att berätta. Jag kommer oavsett att få leva med det. 

Jag kommer dock meddela hur jag gör. 

Läser alla meddelanden och svarar på vissa. 
  • Anonym (FlisanLisa)

Hej, 
    Vill väl göra en uppdatering, om än att några kanske tycka att mitt beslut är korrekt eller likande. Jag ber er att hålla era synpunkter hur jag är som person för er själva, ni varken känner mig, vet vet hur jag lever, vilken bakgrund jag har, eller vad jag har för bagage och för monster att brottas med.
    Om ni känner att ni har en uppfattning om mig, så ring mig, har ni inte mitt nummer, så har ni inte någon anledning att ha en uppfattning om mig.

Det har nu gått en längre tid sedan incidenten, jag har gått hos min terapeut några gånger, och vederbörande har ej hjälpt mig att fatta ett beslut, utan snarare hjälpt mig att lägga in olika delar i beslutet, och att få mig att inse konsekvenserna över de två olika besluten. 

Jag har insett att om jag berättar så är det en 30/70 att vi tar oss igenom det. Jag känner däremot att jag inte vill ta den risken, utan vill hellre glömma det som hänt, och gå vidare, med insikten vad jag nästan har förlorat. Personligen har jag insett att jag själv hade varit lyckligt ovetandes istället för att riva upp familjen. Det är i min personliga förankring jag väljer att ta beslutet att inte berätta, men även för att jag kan leva med mitt misstag, försöker gottgöra det så gott jag kan för hela familjen hela tiden. 

• Anonym (FlisanLisa)
    Anonym (vissa vill veta) skrev 2021-05-18 19:14:24 följande:
    Skulle du riva upp familjen om rollerna var omvända och du fick veta (av honom)? Eller skulle du bara ge honom ordentligt med skit?

Låter som du inte hade mod och nu lever med skuld som du försöker kompensera genom att vara duktigare än någonsin. Du säger att du kan leva med det men du ägs sv det. Men men. Tärningen är kastad. Lycka till.
    Hej,
    Det verkar som att mitt beslut togs emot likt fotogen på eld. 
    Jag hade förlåtit, det hade jag, dels för att jag älskar min sambo, och även för att jag älskar mina barn och vill ge dem en trygg uppväxt.

Men oavsett, så är det jag kommit till insikt i, att jag hellre hade gått ovetandes, och framförallt om det vore som i mitt fall, en engångsföreteelse, så hade jag hellre varit ovetandes.

Det handlar inte om att jag inte har modet eller lever med en skuld som innebär att jag kompenserar i allt. Alla har vi skulder i mycket, och de är betyder inte att allt måste betalas tillbaka.

Jag bedömer risken att min motpart i målet kommer berätta, då han har lika mycket att förlora på det. 

Vem vet, det kanske jämnar ut sig i framtiden, kanske är jag som blir bedragen och går ovetandes med det i livet, vilket jag faktiskt kan leva med. 
  • Anonym (FlisanLisa)
    Anonym (Kvinna30+) skrev 2021-05-24 17:05:53 följande:
    Okej,

Alla gör som de vill...

Men jag vill bara säga att jag blev bedragen i mitt första samboförhållande, och trots att min dåvarande höll tyst om det i närmare tre (3) år, så hade jag känt på mig att något inte stod rätt till.

Jag trodde verkligen inte att han hade varit otrogen, jag litade ju på honom och vi hade pratat "öppet" om sådant (han hade ljugit mig rakt i ansiktet). Till slut kunde han inte leva med lögnerna och berättade självmant för mig om allting. Jag hade svårt att tro honom!! Först. Men när jag funderade på allting de kommande månaderna så fick alla konstiga gamla minnen och känslor en logisk förklaring.

Hans oärlighet hade jag upplevt som någon slags kyla, men jag hade misstolkat den. Hade aldrig tvivlat på hans ord eller trohet. Utan trodde bara att han inte älskade mig, att den "kylan" jag upplevde berodde på mig. Att jag gjorde något fel...

Så alla ni som tycker att man ska bita ihop och hålla tyst om otrohet kan fundera på detta! Mycket kommer fram ändå, i kroppsspråk eller andra förnimmelser...

Dessutom förlät jag honom till slut. Och vårat sexliv fick ett otroligt uppsving, eftersom jag kände mig tänd av tanken på att han hade knullat en annan och dessutom ärad över att han berättade sanningen för mig. Jag kände mig mer värd som fick dela allt det med honom.

Vårt förhållande tog sedan slut av andra orsaker, bl.a. att han inte kunde hålla sig till sanningen i fortsättningen heller...
    Hej, 
    Jag tror att mitt beslut är det bästa för mig, min partner och min familj, jag har verkligen tittat på detta ur flera perspektiv, och jag tror jag vet varför det hända från första början också. 

Jag vet att det är moraliskt förkastligt det jag gjort, men det går inte att göra ogjort, och jag får helt enkelt leva med det. Jag har inga problem att bära hemligheten så sett, men jag förstår vad du menar. Mitt beslut är helt grundat i hur jag själv skulle vilja ha det om det vore ombytta roller. 

Rätt eller fel, tiden får utvisa det. 
  • Anonym (FlisanLisa)

Vilken röra allt blivit i tråden. 

Man loggar in och har över 100 svar i tråden.

Jag har inte tagit illa vid mig av några inlägg, dock har vissa gått på rätt hårt på mig som person utan att helt känna till hela historien eller vem jag är och hur jag har det. 

Mitt beslut står jag kvar vid, kommer inte ändra på det heller. 

• Anonym (FlisanLisa)
    Anonym (FYI) skrev 2021-05-25 09:52:43 följande:
    Tja...Det blir ju så när du "inte talar om hela historien, eller vem du är" som du säger.
    Fritt för spekulation.

Det var därför jag blev nyfiken på hur det går till när man som gift, träffar en gammal förälskelse efter lite kontakt nån gång om året, över en kopp kaffe, som slutar i sängen.
    Att du inte berättar kommer inte som en överraskning. Däremot hur man ö.h.t. hamnar i situationen, som jag uppfattar inte alls var planerad.
    Kan meddela att det inte alls var planerat. 
    Jag kan tyvärr, av tämligen uppenbara skäl inte berätta förmycket för att eventuellt outa vem jag är. Men nej, det var verkligen inte planerat. 
Svar på tråden Hur berätta om otrohet?