• Anonym (Sofie)

    Kommer inte över ex

    Förstår att detta är ett vanligt ämne men vädjar ändå om svar. Blir tokig på mig själv!!

    Blev hastigt och helt utan förvarning lämnad för några månader sedan. Vi har inte haft någon kontakt sedan dess, jag har tagit bort saker hemma som påminner om honom. Följer honom inte på sociala medier, har raderat hans nummer och gamla sms. Tittar inte på bilder av honom, och vi bor så pass långt ifrån varandra att vi inte riskerar att stöta på varandra.

    Jag har börjat dejta andra och lever mitt liv ?som vanligt?. Jobbar, träffar vänner, tränar...

    Ändå upptäcker jag att jag står och dagdrömmer om honom flera gånger om dagen!! Jag har ältat och gråtit tillräckligt, så nu puttar jag bort tanken när jag kommer på migsjälv. Ändå kommer han tillbaka, om och om igen... saknar honom så enormt!

    VARJE morgon när jag vaknar har jag en klump i magen. Drömmer om honom ofta. Försöker tänka på det som inte var bra i vår relation, men det lilla jag har var inte stora saker för mig... ur min synvinkel hade vi det bra...

    tro mig, jag accepterade fort att det var slut och jag vill inte vara med honom! För vem vill vara med någon som inte känner rätt tillbaka?! Ändå får jag inte bort mina känslor för honom...

    Hur ska jag göra för att komma över mitt ex?!?!

  • Svar på tråden Kommer inte över ex
  • Anonym (Hmmm....)

    Det låter som att du gör allt rätt redan. Tagit bort honom från sociala medier, rensat bort allt som påminner, dejtar, träffar vänner m.m. Det är nog bara tiden som kommer göra att han bleknar mer och mer.

    Varför tog det slut och hade ni ett långt förhållande?

  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Hmmm....) skrev 2021-03-08 17:46:04 följande:

    Det låter som att du gör allt rätt redan. Tagit bort honom från sociala medier, rensat bort allt som påminner, dejtar, träffar vänner m.m. Det är nog bara tiden som kommer göra att han bleknar mer och mer.

    Varför tog det slut och hade ni ett långt förhållande?


    Förhållandet var inte långt. Bara ett år. Mitt längsta förhållande är på 13 år och inte ens det tog lång tid att komma över. Dock hade känslorna mellan oss tagit slut för länge sedan, medan mina känslor för denne man inte svalnat ett dugg.

    Jag vet inte varför det tog slut... det var han som lämnade mig och han sa inte varför. Bara att han inte ville fortsätta. Att något inte kändes rätt. Och som jag skrev vill jag såklart inte vara med en man vars känslor för mig inte är rätt. Ändå känner jag så vansinnigt starkt för honom ännu...
  • Unhappy

    Det kan tyvärr ta lång tid innan dina känslor börjar lägga sig.

    Skulle våga gissa att du omedvetet går och hoppas på aty han kommer tillbaka och på så sätt håller du känslorna vid liv.

  • Anonym (Sofie)
    Unhappy skrev 2021-03-09 07:28:08 följande:

    Det kan tyvärr ta lång tid innan dina känslor börjar lägga sig.

    Skulle våga gissa att du omedvetet går och hoppas på aty han kommer tillbaka och på så sätt håller du känslorna vid liv.


    Så kan det mycket väl vara... när jag upptäcker att jag tänker på honom så är det ofta, inte alltid med ofta, att han står utanför min dörr helt plötsligt med blommor i handen. Säger förlåt och säger att han gjort sitt livs misstag som lämnat mig... detta trots att jag VET att han inte kommer tillbaka. Tro mig jag vet... han sa saker under vårt förhållande som fick mig att förstå att när han går ur ett förhållande så är han helt klar. Dessutom träffade jag honom en vecka efter vårt avslut för att hämta grejer och jag kände att jag inte var vatten värd. Nu har det gått så pass lång tid dessutom. Men trots att jag vet detta så kommer jag på mig själv med dessa tankar. Men jag puttar bort dem när de kommer.

    Ibland kommer sorgen över när jag gör något jag vill eller som jag brukade göra med honom. Men förstår att det också kommer blekna med tiden. Alldeles efter avslutet kunde jag inte ens kolla på film utan att tänka på honom.
  • Unhappy
    Anonym (Sofie) skrev 2021-03-09 14:44:54 följande:

    Så kan det mycket väl vara... när jag upptäcker att jag tänker på honom så är det ofta, inte alltid med ofta, att han står utanför min dörr helt plötsligt med blommor i handen. Säger förlåt och säger att han gjort sitt livs misstag som lämnat mig... detta trots att jag VET att han inte kommer tillbaka. Tro mig jag vet... han sa saker under vårt förhållande som fick mig att förstå att när han går ur ett förhållande så är han helt klar. Dessutom träffade jag honom en vecka efter vårt avslut för att hämta grejer och jag kände att jag inte var vatten värd. Nu har det gått så pass lång tid dessutom. Men trots att jag vet detta så kommer jag på mig själv med dessa tankar. Men jag puttar bort dem när de kommer.

    Ibland kommer sorgen över när jag gör något jag vill eller som jag brukade göra med honom. Men förstår att det också kommer blekna med tiden. Alldeles efter avslutet kunde jag inte ens kolla på film utan att tänka på honom.


    Alla går igenom en sorgeperiod när man blir lämnad. Vissa kommer över det snabbt medan andra tar det lite längre tid för.

    Förr eller senare börjar dessa känslor släppa. Det är ingen rolig period att gå igenom. Otroligt smärtsam och jobbig men det släpper och man glömmer hur dumt det än låter.
  • Anonym (Sofie)
    Unhappy skrev 2021-03-10 04:13:27 följande:

    Alla går igenom en sorgeperiod när man blir lämnad. Vissa kommer över det snabbt medan andra tar det lite längre tid för.

    Förr eller senare börjar dessa känslor släppa. Det är ingen rolig period att gå igenom. Otroligt smärtsam och jobbig men det släpper och man glömmer hur dumt det än låter.


    Tack!! Man behöver väl bli påmind om att det kommer lätta och att det kommer gå över.

    Känner mig helt knäpp då jag har svårt att släppa honom efter en relativt kort relation.
  • Unhappy
    Anonym (Sofie) skrev 2021-03-10 14:51:45 följande:

    Tack!! Man behöver väl bli påmind om att det kommer lätta och att det kommer gå över.

    Känner mig helt knäpp då jag har svårt att släppa honom efter en relativt kort relation.


    Nej då du är inte knäpp. Har själv varit i samma sits dom du är nu. Dessvärre är det en jobbig period man går igenom.
  • Anonym (Sofie)
    Unhappy skrev 2021-03-13 10:16:12 följande:

    Nej då du är inte knäpp. Har själv varit i samma sits dom du är nu. Dessvärre är det en jobbig period man går igenom.


    Ja verkligen!!!

    Har du lyckats komma över och komma vidare?
  • Anonym (A)

    Du gör nästan allt rätt. Det du gör nu är att blåsa upp det här till enorma proportioner, du bara förstärker tankarna på ditt ex. Du måste jobba mer med acceptans kring dina tankar, låt dem komma utan att bli irriterad på dig själv osv och sedan fortsätter du lugnt med dina sysslor, eller sätter dig i aktivitet på något sätt. Det är bästa sättet för tankarna att försvinna.

  • Anonym (Sofie)
    Anonym (A) skrev 2021-03-13 14:45:19 följande:

    Du gör nästan allt rätt. Det du gör nu är att blåsa upp det här till enorma proportioner, du bara förstärker tankarna på ditt ex. Du måste jobba mer med acceptans kring dina tankar, låt dem komma utan att bli irriterad på dig själv osv och sedan fortsätter du lugnt med dina sysslor, eller sätter dig i aktivitet på något sätt. Det är bästa sättet för tankarna att försvinna.


    Hej!

    Tack för ditt svar!!

    Jag försöker hålla igång med sysslor. Kan du utveckla för jag förstår inte riktigt men vill!!! För du har helt rätt! Jag blir irriterad på mig själv för att jag inte kommer över, blir irriterad på att han ploppar upp i huvudet gång på gång. Hur menar du med acceptans kring mina tankar?

    Tack
  • Anonym (A)
    Anonym (Sofie) skrev 2021-03-13 14:59:53 följande:
    Hej!

    Tack för ditt svar!!

    Jag försöker hålla igång med sysslor. Kan du utveckla för jag förstår inte riktigt men vill!!! För du har helt rätt! Jag blir irriterad på mig själv för att jag inte kommer över, blir irriterad på att han ploppar upp i huvudet gång på gång. Hur menar du med acceptans kring mina tankar?

    Tack
    Jo, istället för att bli irriterad på dig själv, eller vad du kanske känner, så låt bara tankarna komma och gå utan att lägga någon värdering i det, eller lägga vikt vid tankarna. Mera som "jaha, nu kom en sån tanke" och gå vidare sedan, den nivån av ointresse eller vad man ska kalla det.

    Ju mer irriterad/upprörd osv du blir, desto mer energi lägger du på tankarna, och desto mer biter de sig fast i ditt sinne. Så låt dem bara komma och gå som små moln på himlen så går det lättare till slut.
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (A) skrev 2021-03-13 16:39:45 följande:

    Jo, istället för att bli irriterad på dig själv, eller vad du kanske känner, så låt bara tankarna komma och gå utan att lägga någon värdering i det, eller lägga vikt vid tankarna. Mera som "jaha, nu kom en sån tanke" och gå vidare sedan, den nivån av ointresse eller vad man ska kalla det.

    Ju mer irriterad/upprörd osv du blir, desto mer energi lägger du på tankarna, och desto mer biter de sig fast i ditt sinne. Så låt dem bara komma och gå som små moln på himlen så går det lättare till slut.


    Å va intressant! Så ska jag försöka göra!

    Tankar kommer ofta med känslor. En klump i magen, sorg över att det som kändes så bra inte fick fortsätta osv.

    Ska försöka med det du skriver!

    Tack
  • Unhappy
    Anonym (Sofie) skrev 2021-03-13 14:42:35 följande:

    Ja verkligen!!!

    Har du lyckats komma över och komma vidare?


    Ja men tyvärr så har jag svårt att lita på det motsatta könet efter mina två sist förhållanden. Är man otrogen så kan jag aldrig förlåta det eller om man behandlar mina barn annorlunda än sina egna barn. Idag lever jag själv med grabben boende hos mig på heltid.
  • Anonym (Låt det vara så)

    Det är ok att sakna sitt ex och må dåligt.Det som hjälper är att du tar hand om dig själv och är aktiv.Tiden tar hand om resten.

  • Anonym (A)
    Anonym (Sofie) skrev 2021-03-14 06:32:32 följande:
    Å va intressant! Så ska jag försöka göra!

    Tankar kommer ofta med känslor. En klump i magen, sorg över att det som kändes så bra inte fick fortsätta osv.

    Ska försöka med det du skriver!

    Tack
    Det är ok med klumpar i magen, sorg och andra negativa känslor, låt dem bara komma utan att spjärna emot och släpp dem sedan vidare.

    Det är ett sorgearbete du går igenom men jag hoppas du mår bättre snart.
Svar på tråden Kommer inte över ex