lövet2 skrev 2021-03-10 15:44:16 följande:
Jag tror det är bra för de flesta att veta vad som är problemet. Aspergers betyder att hjärnan fungerar annorlunda än hos de flesta. Om han inte vet att det är därför han har problem, så kommer han att tro att det är något fel på honom.
Det som händer om du vänder dig till BUP, är att ni får träffa en psykolog för ett långt samtal. Sedan avgör de om de tycker ni behöver göra en utredning. De flesta ungar tycker att själva utredningen är hur kul som helst. Föräldrarna får svara på tråkiga frågor och fylla i tråkiga blanketter, men ungarna får göra roliga tester.
När utredningen är klar (det tar flera månader) och OM de kommer fram till att han har Aspergers, då har de en genomgång med er. Berättar vad han är extra bra på och vad som är extra svårt. Vad som kan underlätta osv. Sedan får ni välja om ni vill ha diagnosen inskriven i hans journal, om skolan ska blandas in så han får rätt stöd där och om han ska ha en officiell diagnos. Om ni inte vill det, så går ni miste om vissa rättigheter men det finns också vissa fördelar.
Min dotter behövde verkligen det där extra stödet i skolan och hon var jättelycklig över att få sin diagnos, för den bevisade att hon inte var fel utan bara annorlunda. Vi jämför det med att vara vänsterhänt i en högerhänt värld. Hennes kusin å andra sidan, han fick samma diagnos men valde att hålla den inofficiell. Han tyckte han klarade sig ändå och var rädd att diagnosen skulle ställa sig i vägen den dagen han började söka jobb.
Du säger emot dig själv. Du säger, om han inte vet därför han har problem, så kommer han tro att det är något fel på honom. Fast om han får en diagnos, så får han ju veta att det ÄR något fel på honom, det är fel på hans hjärna. Och hur kul är det att få veta det i den känsliga 14-års åldern?
Jag önskar att jag aldrig fått en diagnos. Man blir inte lyckligare över att få en diagnos, inte får man fler vänner.