• Flerabarnsmamma

Sätta Asperger diagnos på 14 åring eller inte

Jag har alltid misstänkt att min son har en diagnos, asperger för att vara precis. Utan att behöva gå in detaljerat om just honom så är det rätt uppenbart att han har Asperger. Inte alla men de flesta "symtomen" på Asperger stämmer in på honom. Jag har försökt anpassa mig och handla efter det som jag vet passar honom utan att det ska bli för jobbigt för honom. (Tillsägelser, förändringar). Nu börjar han själv ifrågasätta varför han inte hänger med på allt man säger till honom ( om man pratar för fort eller inte är tydlig). Jag har inte tagit upp något om en diagnos för honom eftersom jag helt enkelt tycker att det är jobbigt. Jag vill inte sätta en stämpel på honom. Jag vill inte att han ska tro att det är fel på honom.

Men jag börjar mer ifrågasätta om inte en diagnos kan vara bra för honom? Jag vet inte....

Ni med asperger eller som har barn med asperger. Kommentera gärna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sätta Asperger diagnos på 14 åring eller inte
  • lövet2

Jag tror det är bra för de flesta att veta vad som är problemet. Aspergers betyder att hjärnan fungerar annorlunda än hos de flesta. Om han inte vet att det är därför han har problem, så kommer han att tro att det är något fel på honom.

Det som händer om du vänder dig till BUP, är att ni får träffa en psykolog för ett långt samtal. Sedan avgör de om de tycker ni behöver göra en utredning. De flesta ungar tycker att själva utredningen är hur kul som helst. Föräldrarna får svara på tråkiga frågor och fylla i tråkiga blanketter, men ungarna får göra roliga tester.
    När utredningen är klar (det tar flera månader) och OM de kommer fram till att han har Aspergers, då har de en genomgång med er. Berättar vad han är extra bra på och vad som är extra svårt. Vad som kan underlätta osv. Sedan får ni välja om ni vill ha diagnosen inskriven i hans journal, om skolan ska blandas in så han får rätt stöd där och om han ska ha en officiell diagnos. Om ni inte vill det, så går ni miste om vissa rättigheter men det finns också vissa fördelar.

Min dotter behövde verkligen det där extra stödet i skolan och hon var jättelycklig över att få sin diagnos, för den bevisade att hon inte var fel utan bara annorlunda. Vi jämför det med att vara vänsterhänt i en högerhänt värld. Hennes kusin å andra sidan, han fick samma diagnos men valde att hålla den inofficiell. Han tyckte han klarade sig ändå och var rädd att diagnosen skulle ställa sig i vägen den dagen han började söka jobb.

• SweeneyToad
    lövet2 skrev 2021-03-10 15:44:16 följande:
    Jag tror det är bra för de flesta att veta vad som är problemet. Aspergers betyder att hjärnan fungerar annorlunda än hos de flesta. Om han inte vet att det är därför han har problem, så kommer han att tro att det är något fel på honom.

Det som händer om du vänder dig till BUP, är att ni får träffa en psykolog för ett långt samtal. Sedan avgör de om de tycker ni behöver göra en utredning. De flesta ungar tycker att själva utredningen är hur kul som helst. Föräldrarna får svara på tråkiga frågor och fylla i tråkiga blanketter, men ungarna får göra roliga tester.
    När utredningen är klar (det tar flera månader) och OM de kommer fram till att han har Aspergers, då har de en genomgång med er. Berättar vad han är extra bra på och vad som är extra svårt. Vad som kan underlätta osv. Sedan får ni välja om ni vill ha diagnosen inskriven i hans journal, om skolan ska blandas in så han får rätt stöd där och om han ska ha en officiell diagnos. Om ni inte vill det, så går ni miste om vissa rättigheter men det finns också vissa fördelar.

Min dotter behövde verkligen det där extra stödet i skolan och hon var jättelycklig över att få sin diagnos, för den bevisade att hon inte var fel utan bara annorlunda. Vi jämför det med att vara vänsterhänt i en högerhänt värld. Hennes kusin å andra sidan, han fick samma diagnos men valde att hålla den inofficiell. Han tyckte han klarade sig ändå och var rädd att diagnosen skulle ställa sig i vägen den dagen han började söka jobb.
    Du säger emot dig själv. Du säger, om han inte vet därför han har problem, så kommer han tro att det är något fel på honom. Fast om han får en diagnos, så får han ju veta att det ÄR något fel på honom, det är fel på hans hjärna. Och hur kul är det att få veta det i den känsliga 14-års åldern? 

Jag önskar att jag aldrig fått en diagnos. Man blir inte lyckligare över att få en diagnos, inte får man fler vänner. 
  • Glinda från Oz

Jag tycker du ska ta upp det med din son och ta det därifrån. Han är så pass gammal så att han kan tänka och resonera själv kring det. Oftast blir det värre när barnen/ungdomarna tänker själva än när de får svart på vitt, risken är att han tänker att han är värdelösa, dum i huvudet mm 

En utredning görs av två skäl, att personen vill förstå sig själv bättre och att extra hjälp behövs. Behöver din son ingen extrahjälp och han nöjer sig med det han läser själv skulle jag avvakta. 

Lövet pratar om jobb. Det är ett fåtal jobb man inte får ha med Asperger t.ex polis och militär, de flesta jobb är det inga problem med alls och utredningen är sekretessbelagd, han får alltså själv välja om han vill berätta om sin diagnos.

• lövet2
    SweeneyToad skrev 2021-03-10 16:01:08 följande:
    Du säger emot dig själv. Du säger, om han inte vet därför han har problem, så kommer han tro att det är något fel på honom. Fast om han får en diagnos, så får han ju veta att det ÄR något fel på honom, det är fel på hans hjärna. Och hur kul är det att få veta det i den känsliga 14-års åldern? 

Jag önskar att jag aldrig fått en diagnos. Man blir inte lyckligare över att få en diagnos, inte får man fler vänner. 
    Nej, det är inte fel på hjärnan, lika lite som att det är fel när man är vänsterhänt. Hjärnan är bara annorlunda kopplad.

Och nej, alla blir inte lyckligare av att få en diagnos. Det som händer är att man får rätt till hjälp av olika slag, och så får man veta. Man får information om vad som funkar och inte funkar. Vissa blir lyckligare av att veta men vissa hade hellre gått runt ovetande.

Vänner eller inte har ingenting med diagnosen att göra. En riktig vän bryr sig inte om sådant.
  • Nimzay

Vet inte riktigt, det är en svår fråga. Men tänker lite att du får fundera lite kring hur pass mycket särskilt stöd och du upplever att han skulle behöva, sen bestämma dig utifrån det. För har man ett stort behov av särskilt stöd, särskilda anpassningar i skola och liknande kan ju trots all en diagnos vara nödvändig för att klara skolan och inte gå under totalt typ. Annars tycker jag för min del att man ska undvika att sätta såna stämplar på unga människor så gott det går, för alla tycker till exempel inte det är speciellt kul att uppleva det som att ha det bekräftat att det är fel på en liksom - dvs en sån stämpel kan påverka ens självförtroende jävligt negativt, samt det kan oxå påverka hur man blir bemött av människor som känner till att man har en diagnos på ett negativt sätt. Men som sagt, är man i stort behov av hjälp och stöd, särskilda anpassningar etc, kan det på det stora hela vara det enda rätta trots allt.

• lövet2
    Glinda från Oz skrev 2021-03-10 16:10:05 följande:

Lövet pratar om jobb. Det är ett fåtal jobb man inte får ha med Asperger t.ex polis och militär,

Ja, det var just militär han hade i tankarna då. Nu blev det så att han valde en annan bana i alla fall, men då var det en karriär inom det militära han ville ha.
  • PessimistiskaRelaisten

Det finns ett väldigt enkelt och bra svar: Fråga ditt barn och låt honom välja. Berätta hur diagnoser fungerar, och även att du upplever han uppvisar några liknelser med just denna diagnos. Sedan så frågar du honom vad han vill göra, och lyssnar på det. 

• Magical

Har inte läst alla svar så ber om ursäkt om jag upprepar.

Det blir inte en aspergerdiagnos, utan idag får alla utredning inom autismspektrum. 

Jag har två vuxna barn med diagnosen. Det har varit bra för att de fått en mer tydlig bild av sig själva, svårigheter och starka sidor. Den ena märks det inte alls mycket på längre och den andre har tydligare sidor som nog alltid kommer utgöra vissa svårigheter i livet. 
    Diagnoserna har gjort att de båda tagit tag i vissa saker och jobbat på dem, viket varit positivt. 

• SweeneyToad
    lövet2 skrev 2021-03-10 16:12:17 följande:
    Nej, det är inte fel på hjärnan, lika lite som att det är fel när man är vänsterhänt. Hjärnan är bara annorlunda kopplad.

Och nej, alla blir inte lyckligare av att få en diagnos. Det som händer är att man får rätt till hjälp av olika slag, och så får man veta. Man får information om vad som funkar och inte funkar. Vissa blir lyckligare av att veta men vissa hade hellre gått runt ovetande.

Vänner eller inte har ingenting med diagnosen att göra. En riktig vän bryr sig inte om sådant.
    Jo, det är visst fel på hjärnan. 
  • SweeneyToad

''Autism appears to result from developmental factors that affect many or all functional brain systems,[13] and to disturb the timing of brain development more than the final product.[11] Neuroanatomical studies and the associations with teratogens strongly suggest that autism's mechanism includes alteration of brain development soon after conception.[10] This anomaly appears to start a cascade of pathological events in the brain that are significantly influenced by environmental factors.[14] Just after birth, the brains of children with autism tend to grow faster than usual, followed by normal or relatively slower growth in childhood. It is not known whether early overgrowth occurs in all children with autism. It seems to be most prominent in brain areas underlying the development of higher cognitive specialization.[15] Hypotheses for the cellular and molecular bases of pathological early overgrowth include the following:

An excess of neurons that causes local overconnectivity in key brain regions.[16] Disturbed neuronal migration during early gestation.[17][18] Unbalanced excitatory–inhibitory networks.[18] Abnormal formation of synapses and dendritic spines,[18] for example, by modulation of the neurexinneuroligin cell-adhesion system,[19] or by poorly regulated synthesis of synaptic proteins.[20][21] Disrupted synaptic development may also contribute to epilepsy, which may explain why the two conditions are associated.[22]''

en.wikipedia.org/wiki/Mechanism_of_autism

Svar på tråden Sätta Asperger diagnos på 14 åring eller inte