Inlägg från: Anonym (Eva) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Eva)

Vaccin när man är förkyld?

Kan man ta Covidvaccin när man är lindrigt förkyld?

Om man skulle råka ha Covid, kan man ta det ändå?

(Har testat mig men inte fått svar än)

• Svar på tråden Vaccin när man är förkyld?
  • Anonym (Eva)
    Anonym (nej) skrev 2021-03-10 14:04:07 följande:

Man ska inte ta något vaccin om man har förkylning eller någon annan infektion. Du får boka om tiden tills du är frisk igen. 

Står på flertal vaccin att de är ok att ta även med förkylning. Undrade just om hur det var med Covid
  • Anonym (Eva)
    Anonym (nej) skrev 2021-03-10 14:08:33 följande:

Ok, men inte Covid-vaccinet eller influensavaccin i alla fall.

Dessutom ska du inte gå ut och riskera att sprida smitta på vaccinationsstället om du har förkylningssymtom. 

Du behöver inte sitta och läxa upp mig!

Du kan hålla dig till sakfrågan kanske?

I övrigt finns säger vaccindirekt att man visseland vaccinera sig vid lindrig förkylning tex.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (.....) skrev 2021-03-10 14:46:01 följande:

Ja, det är ok så länge man har bra allmäntillstånd. Men det är inte speciellt smart om man nu skulle ha corona.

åäg

Nej har jag Covid vilket jag inte tror kommer jag inte att ta, men i övrigt?
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Nja) skrev 2021-03-10 14:39:32 följande:

I vanliga fall kan man vaccineras om man är lindrigt förkyld. Jag har fått både tbe-vaccin och influensavaccin när näsan runnit lite eller när jag haft lite efterhängsen hosta. Nu är ju situationen som den är och man ska inte vaccineras eller röra sig bland folk om man har symtom, men det har inte med själva vaccinet att göra.

Varför skulle jag röra mig bland folk om jag skulle ha Covid? Givetvis inväntar jag svaret innan vaccination. Men det var inte frågan utan om jag kan ta den om jag bara är lite lite förkyld vilket jag är. Svaret på testet kommer innan vaccinationen troligtvis
  • Anonym (Eva)
    Anonym (nej) skrev 2021-03-10 14:22:56 följande:

Du frågade och jag har svarat.

Vaccindirekt erbjuder väl en massa olika vacciner, så de kan väl inte svara samma för vart och ett av dessa? 

Sakfrågan är att du inte ska ta Covid-vaccinet om du har förkylningssymtom. Du ska heller inte gå ut och riskera att smitta andra om du har förkylningssymtom. 

Är jag bara lindrigt förkyld utan Covid gör det knappast något om jag skulle till tex VC.

Nu har jag googlat och det går utmärkt att ta vaccinationen även om man är lite förkyld.

Och nej du svarade inte på frågan, du basunerade ut dina åsikter, vilka jag inte efterfrågade
  • Anonym (Eva)
    Anonym (nej) skrev 2021-03-10 15:03:05 följande:

Stora basunen på FamiljeLiv :)

Nej, man ska inte ta vaccinet vid förkylningssymtom och nej man ska inte gå till VC med förkylningssymtom. Vad är det som är så oklart för dig?

Skönt att VC sa annorlunda än du. Förlitar mig mer på dem än en FL tyckare
  • Anonym (Eva)
    Anonym (E) skrev 2021-03-10 15:18:25 följande:

Du har googlat men "VC sa"

Nej, ingen VC vill riskera bortfall hos personalen pga förkylning heller. Vet hela arbetsplatser som behövt stänga ner pga att alla blivit sjuka... som inte var Covid men vafan gjorde det för alla var ändå tvungna att vara hemmet. Respektlöst mot andra. Många av de som ska ta vaccin är väldigt sköra också och dessa lär du garanterat stöta på.

Ja jag ringde dem, hur så?

Du kan uppenbarligen inte de strikta rutiner de har där kring vaccinationerna.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (nej) skrev 2021-03-10 15:18:36 följande:

Illa, de borde definitivt inte låta personer med förkylning komma och sprida smitta på deras VC. 

Du får förlita dig på vem du vill, det kvittar mig lika. Men en VC borde ha bättre koll och följa riktlinjer. 

Tror VC har bättre kunskap än du faktiskt
  • Anonym (Eva)
    Anonym (.....) skrev 2021-03-10 16:01:24 följande:

En del vc tar emot även om man har förkylningssymtom och man ger besked om det i god tid före besöket.

Japp så även våran, även om vissa på FL inte begriper det
  • Anonym (Eva)
    Anonym (nej) skrev 2021-03-10 15:38:23 följande:

Och jag tror att du egentligen inte har fått den infon från nån VC, du försöker bara ta till det för att ta poäng i den här meningslösa diskussionen på FL.

Ja du TROR mycket du, vi andra lever i verkligheten
  • Anonym (Eva)
    Anonym (E) skrev 2021-03-11 13:05:37 följande:

Din attityd och att du plötsligt pratat med VC utan att berätta ett ord mer hjälper inte direkt för seriositeten. Folk svarar utefter den information som finns och om vaccinering mot Covid. Inte vanliga besök på VC:

Ja vad ska jag säga mer än att jag pratat med VC? Det var inte generella råd om covid jag ville veta heller.

Och jo det är åtminstone en som gaggar om att man inte får besöka VC vid nån form av förkylningssymptom.

Och ja jag fick svaren av min VC, och nej jag bad dem inte utveckla svaren ner på molekylnivå utan enbart svara på det jag frågade. Och ja jag fick komma och lindriga förkylningssymptom var inga problem.
Svar på tråden Vaccin när man är förkyld?