• Anonym (Eva)

Vaccin när man är förkyld?

Kan man ta Covidvaccin när man är lindrigt förkyld?

Om man skulle råka ha Covid, kan man ta det ändå?

(Har testat mig men inte fått svar än)

• Svar på tråden Vaccin när man är förkyld?
  • Anonym (Eva)
    Anonym (nej) skrev 2021-03-10 14:22:56 följande:

Du frågade och jag har svarat.

Vaccindirekt erbjuder väl en massa olika vacciner, så de kan väl inte svara samma för vart och ett av dessa? 

Sakfrågan är att du inte ska ta Covid-vaccinet om du har förkylningssymtom. Du ska heller inte gå ut och riskera att smitta andra om du har förkylningssymtom. 

Är jag bara lindrigt förkyld utan Covid gör det knappast något om jag skulle till tex VC.

Nu har jag googlat och det går utmärkt att ta vaccinationen även om man är lite förkyld.

Och nej du svarade inte på frågan, du basunerade ut dina åsikter, vilka jag inte efterfrågade
  • Anonym (nej)
    Anonym (Eva) skrev 2021-03-10 14:55:26 följande:
    Är jag bara lindrigt förkyld utan Covid gör det knappast något om jag skulle till tex VC.

Nu har jag googlat och det går utmärkt att ta vaccinationen även om man är lite förkyld.

Och nej du svarade inte på frågan, du basunerade ut dina åsikter, vilka jag inte efterfrågade
    Stora basunen på FamiljeLiv :)

Nej, man ska inte ta vaccinet vid förkylningssymtom och nej man ska inte gå till VC med förkylningssymtom. Vad är det som är så oklart för dig?
  • Anonym (E)

Det blir en ickefråga när du inte är välkommen på VC/vaccinationsställe med förkylningssymton. Här är det jättetydligt skrivet när man bokar tid. Ett test som kan ge felaktigt resultat är ingen garanti utan man får glatt vänta tills symtomen är borta.

• Anonym (Eva)
    Anonym (nej) skrev 2021-03-10 15:03:05 följande:

Stora basunen på FamiljeLiv :)

Nej, man ska inte ta vaccinet vid förkylningssymtom och nej man ska inte gå till VC med förkylningssymtom. Vad är det som är så oklart för dig?

Skönt att VC sa annorlunda än du. Förlitar mig mer på dem än en FL tyckare
  • Anonym (E)

Du har googlat men "VC sa"

Nej, ingen VC vill riskera bortfall hos personalen pga förkylning heller. Vet hela arbetsplatser som behövt stänga ner pga att alla blivit sjuka... som inte var Covid men vafan gjorde det för alla var ändå tvungna att vara hemmet. Respektlöst mot andra. Många av de som ska ta vaccin är väldigt sköra också och dessa lär du garanterat stöta på.

• Anonym (nej)
    Anonym (Eva) skrev 2021-03-10 15:14:21 följande:
    Skönt att VC sa annorlunda än du. Förlitar mig mer på dem än en FL tyckare
    Illa, de borde definitivt inte låta personer med förkylning komma och sprida smitta på deras VC. 

Du får förlita dig på vem du vill, det kvittar mig lika. Men en VC borde ha bättre koll och följa riktlinjer. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (E) skrev 2021-03-10 15:18:25 följande:

Du har googlat men "VC sa"

Nej, ingen VC vill riskera bortfall hos personalen pga förkylning heller. Vet hela arbetsplatser som behövt stänga ner pga att alla blivit sjuka... som inte var Covid men vafan gjorde det för alla var ändå tvungna att vara hemmet. Respektlöst mot andra. Många av de som ska ta vaccin är väldigt sköra också och dessa lär du garanterat stöta på.

Ja jag ringde dem, hur så?

Du kan uppenbarligen inte de strikta rutiner de har där kring vaccinationerna.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Eva) skrev 2021-03-10 14:55:26 följande:

Fast 1177 säger annat.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (nej) skrev 2021-03-10 15:18:36 följande:

Illa, de borde definitivt inte låta personer med förkylning komma och sprida smitta på deras VC. 

Du får förlita dig på vem du vill, det kvittar mig lika. Men en VC borde ha bättre koll och följa riktlinjer. 

Tror VC har bättre kunskap än du faktiskt
  • Anonym (nej)
    Anonym (Eva) skrev 2021-03-10 15:30:45 följande:
    Tror VC har bättre kunskap än du faktiskt
    Och vad baserar du det på?

Jag kanske arbetar på VC? Eller tom på IVA med Covid-sjuka? Vad vet du om den saken?

Jag vet i alla fall vad riktlinjerna kring förkylningssymtom säger och de är tydliga: stanna hemma om du har minsta symtom!
Svar på tråden Vaccin när man är förkyld?