• Anonym (Undrar)

Specialpedagog som har psykologiska samtal. Är det ok?

På en skola i min närhet är det en specialpedagog som håller i psykologiska samtal med elever, som egentligen borde gå via kurator. Hen är inte utbildad att ha hand om psykiska problem. Är detta verkligen okej? Hen "behandlar" allt från ångest, depression och ätstörningar. Och protokollen som skrivs visar på väldigt tveksamma frågeställningar och "tips" från pedagogen sida. Jag vill säga ifrån men hittar ingenting om vad som gäller. Behöver lite mer kött på benen innan jag tar det till rektorn.

• Svar på tråden Specialpedagog som har psykologiska samtal. Är det ok?
  • Anonym (F)

Klart det inte är ok!! Det kan göra mer skada än nytta som den där människan håller på! Det är inte ens hens jobb!!

• Anonym (Undrar)
    Anonym (F) skrev 2021-03-10 18:13:26 följande:

Klart det inte är ok!! Det kan göra mer skada än nytta som den där människan håller på! Det är inte ens hens jobb!!

Det är det jag tänker också men är för dåligt insatt för att veta vad en specialpedsgog faktiskt FÅR göra. Vill inte gå in och klaga baserat på en känsla liksom.
  • AndreaBD

VAD är ett psykologiskt samtal och hur vet du ens exakt vad de har pratat om i detalj?

• Anonym (F)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-03-10 18:16:41 följande:
    Det är det jag tänker också men är för dåligt insatt för att veta vad en specialpedsgog faktiskt FÅR göra. Vill inte gå in och klaga baserat på en känsla liksom.
    Jag vet inte heller exakt vad de ska göra men de ska inte hålla på som en hobbypsykolog iaf! Kolla länkarna, och googla också på farorna med behandling från nån som inte är utbildad.
  • Anonym (F)

Och sedan ska du också fundera på att kontakta Skolinspektionen för det där är långt från ok!

• Anonym (Undrar)
    AndreaBD skrev 2021-03-10 18:18:08 följande:

VAD är ett psykologiskt samtal och hur vet du ens exakt vad de har pratat om i detalj?

Ett psykologiskt samtal är där pedagogen ställer frågor om elevens psykiska ohälsa och ger behandling med olika metoder. Jag är förälder till ett av barnen och vi föräldrar har pratat ihop oss. Vi har fått protokollen skickade till oss..
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (F) skrev 2021-03-10 18:50:58 följande:

Hittade det här: deras uppgifter ska handla om problem som eleven har inom undervisningen, inte privata problem!

www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/forskola-och-skola/skola/elevhalsan/specialpedagogen

Och det kan bli riktigt illa om en sån där försöker ge sig på "behandling", nåt man måste ha utbildning för, och det har de inte, dessutom kan det göra läget värre!

Tack! Ska gå in och läsa.
  • Anonym (F)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-03-10 18:56:46 följande:
    Tack! Ska gå in och läsa.
    Gör det! Det beskrevs väldigt bra tycker jag.

Blir så förbannad på såna där människor!! Kokar över såna här trådar alltså!
Svar på tråden Specialpedagog som har psykologiska samtal. Är det ok?