• Anonym (Nybörjare)

Vart kan jag dumpa gräs?

Har precis flyttat till hus och har skaffat en sån där handgräsklippare eller vad det heter. Den har iaf en korg som samlar upp det klippta gräset.

Det finns ingen speciell soptunna för sånt, vart kan jag hälla det? Har ju inte börjat klippa än, men så jag vet tills dess.

• Svar på tråden Vart kan jag dumpa gräs?
  • Anonym (Pija)
    Anonym (Nybörjare) skrev 2021-03-12 15:22:44 följande:

Har precis flyttat till hus och har skaffat en sån där handgräsklippare eller vad det heter. Den har iaf en korg som samlar upp det klippta gräset.

Det finns ingen speciell soptunna för sånt, vart kan jag hälla det? Har ju inte börjat klippa än, men så jag vet tills dess.

Du beställer en separat tunna från kommunen... läs under rubriken Trädgårdsavfall
  • Egon den stora

Det lär väl inte bli några större mängder? Annars brukar det ju finnas kompost på olika ställen i kommunen. Kolla på deras hemsida. Annars skulle jag nog skaffa en egen kompost att ha det i.

Det smidigaste av allt är att ha en klippare som smular sönder gräset så att det försvinner i gräsmattan.

• Anonym (Nybörjare)
    Anonym (Pija) skrev 2021-03-12 15:26:16 följande:

Du beställer en separat tunna från kommunen... läs under rubriken Trädgårdsavfall

Och det är något jag måste betala för isf? Känns väldigt extremt isf för en så liten tomt.
  • Anonym (Pija)
    Anonym (Nybörjare) skrev 2021-03-12 15:28:12 följande:

Och det är något jag måste betala för isf? Känns väldigt extremt isf för en så liten tomt.

Jo det kostar förstås extra.

Klipper du ofta så kan du ju låta gräset ligga kvar på gräsmattan .
  • Anonym (Nybörjare)
    Sockerikaffet skrev 2021-03-12 15:31:55 följande:

Ta av uppsamlaren från gräsklipparen och låt klippet ligga kvar på gräsmattan bara.

Men det vill vi ju inte. Vi har den för att få bort gräset.
  • Anonym (Nybörjare)
    Anonym (Pija) skrev 2021-03-12 15:30:26 följande:

Jo det kostar förstås extra.

Klipper du ofta så kan du ju låta gräset ligga kvar på gräsmattan .

Jag vill inte betala för något som massor av andra garanterat också kommer använda.
  • Anonym (Hyresgäst)

Trädgårdskompost, eller är sånt inte tillåtet längre?

• Stårschan2

Om du har så väldigt liten tomt så har du säkert grannar med lika liten tomt som du kan fråga hur de gör. Om det är en BRF så finns det kanske en gemensam kompost någonstans i området?

De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Anonym (Nybörjare)
    Stårschan2 skrev 2021-03-12 15:47:45 följande:

Om du har så väldigt liten tomt så har du säkert grannar med lika liten tomt som du kan fråga hur de gör. Om det är en BRF så finns det kanske en gemensam kompost någonstans i området?

De är lika nyinflyttade som vi, hela brf:en är ny. Finns ingen som vi känner till och sånt borde vi ju fått info om isf.

Kollade upp den där soptunnan och man får inte ha sån i brf, då måste vi ansöka om container isf.
Svar på tråden Vart kan jag dumpa gräs?