• Anonym (Nybörjare)

Vart kan jag dumpa gräs?

Har precis flyttat till hus och har skaffat en sån där handgräsklippare eller vad det heter. Den har iaf en korg som samlar upp det klippta gräset.

Det finns ingen speciell soptunna för sånt, vart kan jag hälla det? Har ju inte börjat klippa än, men så jag vet tills dess.

• Svar på tråden Vart kan jag dumpa gräs?
  • Anonym (Husägare)
    Anonym (Nybörjare) skrev 2021-03-12 15:40:46 följande:
    Jag vill inte betala för något som massor av andra garanterat också kommer använda.
    Men i vilket slags hus bor ni i? Hur ser det ut på er gata? Har du någon egen sopptunna för hushållsavfall? Eller har ni någon slags samfällighet...?

På min gata så är det fristående hus. Egen tomt, egen garageuppfart. Man har sin egna sopptunna (vilket man betalar för givetvis!). Somliga på min gata har en extra "sopptunna" för just trädgårdsavfall (vilket de betalar för givetvis!). Men den står ju på deras tomt, eller inne i deras trädgård.

Hör med din kommun!. Alternativet är ju att du får samla på dig gräsklippet i soppsäckar och åka till din lokala återvinningsstation (där man kan dumpa trädgårdsavfall, löv, klippta grenar från äppelträdet etc bla bla).

Men själv så skulle jag rösta på att sluta samla upp gräset. Klipp oftare istället...
  • Anonym (Nybörjare)
    Anonym (Husägare) skrev 2021-03-12 15:51:39 följande:

Men i vilket slags hus bor ni i? Hur ser det ut på er gata? Har du någon egen sopptunna för hushållsavfall? Eller har ni någon slags samfällighet...?

På min gata så är det fristående hus. Egen tomt, egen garageuppfart. Man har sin egna sopptunna (vilket man betalar för givetvis!). Somliga på min gata har en extra "sopptunna" för just trädgårdsavfall (vilket de betalar för givetvis!). Men den står ju på deras tomt, eller inne i deras trädgård.

Hör med din kommun!. Alternativet är ju att du får samla på dig gräsklippet i soppsäckar och åka till din lokala återvinningsstation (där man kan dumpa trädgårdsavfall, löv, klippta grenar från äppelträdet etc bla bla).

Men själv så skulle jag rösta på att sluta samla upp gräset. Klipp oftare istället...

Det är en brf och allt sånt är gemensamt med sju andra familjer.

Gräset samlas upp på grund av allergi som triggas om det får ligga kvar.
  • Anonym (Cykel)

Ja, asså om du ständigt tar bort gräset kommer det ju inte finnas någon näring till slut för nytt att kunna växa. Att låta det ligga kvar är absolut bästa lösningen för en bra cykel. Annars måste göda den om du inte vill MA mossa och annat hemskt som inte kräver lika mycket energi. Skaffa en sådär robot istället som klipper lite varje dag. Märker du inte av att det ligger något på marken, gräset håller sig fint, klippt och friskt.

• Anonym (Nybörjare)

Förstår inte varför någon tummar ner att jag inte vill betala för något andra skulle fylla upp eller att jag inte vill att gräset ligger kvar.

• Anonym (Husägare)
    Anonym (Nybörjare) skrev 2021-03-12 15:51:30 följande:
    De är lika nyinflyttade som vi, hela brf:en är ny. Finns ingen som vi känner till och sånt borde vi ju fått info om isf.

Kollade upp den där soptunnan och man får inte ha sån i brf, då måste vi ansöka om container isf.
    Otydlig trådstart. Ni bor inte i hus per definition, ni bor i en bostadsrätt. Det förklarar saker och ting.

Hur stor gräsmatta, eller "plätt" pratar vi om? 

Som sagt, ta bort uppsamlingskorgen, klipp oftare, låt inte gräset växa för högt. Alternativt samla upp i säckar och pip iväg till återvinningen då och då...
  • Anonym (Nybörjare)
    Anonym (Husägare) skrev 2021-03-12 15:55:43 följande:

Otydlig trådstart. Ni bor inte i hus per definition, ni bor i en bostadsrätt. Det förklarar saker och ting.

Hur stor gräsmatta, eller "plätt" pratar vi om? 

Som sagt, ta bort uppsamlingskorgen, klipp oftare, låt inte gräset växa för högt. Alternativt samla upp i säckar och pip iväg till återvinningen då och då...

Det är fortfarande ett hus. Trodde inte definitionen var så viktig.

Vår tomt är runt 300 kvm.
  • Anonym (Kvinna)

1. Kör till återvinning
    2. Tunna för trädgårdsavfall, hos oss kostar det 700/sommar och är lagom för oss med villa (ni kanske kan gå samman flera om en tunna)
    3. Egen kompost i trädgården
    4. Låt ligga kvar

• Anonym (Nybörjare)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-03-12 16:02:40 följande:

1. Kör till återvinning

2. Tunna för trädgårdsavfall, hos oss kostar det 700/sommar och är lagom för oss med villa (ni kanske kan gå samman flera om en tunna)

3. Egen kompost i trädgården

4. Låt ligga kvar

Det stod tyvärr på kommunens sida att brf:er inte får ha tunna, då måste man ansöka om container och det vill vi verkligen inte ha.
  • Lönnsirap

Personligen tycker jag du ska investera i en egen trädgårdskompost. För att jag tycker att en trädgård producerar såpass mycket som ska komposteras och att man faktiskt får bra näring.

Våran kommun erbjuder hämtning av trädgårdsavfall och det är rätt nytt så jag har inte registrerat mig än, men tycker att det verkar vara en toppenlösning.

Jag ÄLSKAR att ha uppsamlade på gräsklipparen. Folks "klipp ofta" är orealistiskt. Det finns alltid perioder då man inte hinner, då det regnar för mycket och annat som gör att gräset blir lite för långt. Dessutom så får man gräsklipp på sig om man inte har uppsamlare och gräset följer med in och hamnar inne!

Däremot tycker jag att en robot-gräsklippare faktiskt är något som klipper ofta och som inte lämnar massa gräsklipp. Annars tycker jag att uppsamling är ett måste.

Har man en häck och buskar kan man lägga visst gräsklipp under dessa. Bra att veta är dock att mördarsniglar älskar gräsklipp och att det kan bli problem.

Hade t.o.m en granne som tog bort komposten av samma anledning.

Svar på tråden Vart kan jag dumpa gräs?