• Anonym (Mama)

Slipper de värnplikten?

Mina barn vill absolut inte göra lumpen. Två av dem har aspergers och en har adhd samt medfött hjärtfel.

Förstår jag det rätt att de inte kan tvingas?

• Svar på tråden Slipper de värnplikten?
  • Liten till

Med NPF-diagnos får de inte göra lumpen oavsett hur gärna de skulle vilja eller hur lämpliga de än är. Så ja, dina barn slipper.

• Anonym (ooo)
    Anonym (Mama) skrev 2021-03-13 21:01:25 följande:

Mina barn vill absolut inte göra lumpen. Två av dem har aspergers och en har adhd samt medfött hjärtfel.

Förstår jag det rätt att de inte kan tvingas?

Har de diagnoser blir de inte ens kallade till mönstring. 
  • Anonym (en erfarenhet rikare)

Nu tror jag i och för sig du trollar.
    Med dessa diagnoser har du säkert fått kämpa för dina barn ska få rätt hjälp i skolan och även med en hel del annat antar jag.
    Dina barn slipper med all säkerhet även mönstringen.
    Enda möjligheten är om något av dina barn skulle ha en specialbegåvning tänk superbra avkodare, savant eller liknande.
    Mina tonåringar har ingen direkt önskan om VPL men kan tänka sig ridande högvakt respektive vad som helst bara man får mat.

• Anonym (Mama)
    Anonym (en erfarenhet rikare) skrev 2021-03-13 21:40:59 följande:

Nu tror jag i och för sig du trollar.

Med dessa diagnoser har du säkert fått kämpa för dina barn ska få rätt hjälp i skolan och även med en hel del annat antar jag.

Dina barn slipper med all säkerhet även mönstringen.

Enda möjligheten är om något av dina barn skulle ha en specialbegåvning tänk superbra avkodare, savant eller liknande.

Mina tonåringar har ingen direkt önskan om VPL men kan tänka sig ridande högvakt respektive vad som helst bara man får mat.

Bara för en av dem, hen med adhd. De andra har klarat skolan bra.

Den äldsta är särbegåvad och extremt duktig på programmering.
  • Anonym (Mama)
    Långbenopluto skrev 2021-03-13 21:03:38 följande:

Google ger dig svar på denna fråga.

Hittade en artikel om att det kanske skulle ändras. Jag har också npf och blir ofta osäker om jag tolkar saker rätt.
  • Anonym (Mama)
    Liten till skrev 2021-03-13 21:06:38 följande:

Med NPF-diagnos får de inte göra lumpen oavsett hur gärna de skulle vilja eller hur lämpliga de än är. Så ja, dina barn slipper.

Vid aspergers också?
  • Anonym (Alla)

Alla 18-åringar får frågeformulär när som måste fyllas i och skickas in. En del blir kallade till mönstring. Av dessa gör en del värnplikt.

• Anonym (Alla)
    Liten till skrev 2021-03-13 21:06:38 följande:

Det stämmer inte! Många klarar lumpen med glans tack vare struktur och det inrutade sättet att arbeta.
  • Anonym (Alla)
    Anonym (ooo) skrev 2021-03-13 21:27:36 följande:

Har de diagnoser blir de inte ens kallade till mönstring. 

Alla 18-åringar, även tjejer, får svara på samma frågor på nätet (inte papper som jag sa tidigare)

Det beror på hur grov diagnos man har, får man läkarintyg på att den inte är begränsande görs en bedömning utefter det. Det finns ändå inte plats för alla som vill och kan ändå.
Svar på tråden Slipper de värnplikten?