• Anonym (Mama)

Slipper de värnplikten?

Mina barn vill absolut inte göra lumpen. Två av dem har aspergers och en har adhd samt medfött hjärtfel.

Förstår jag det rätt att de inte kan tvingas?

• Svar på tråden Slipper de värnplikten?
  • Anonym (Alla)
    Anonym (Anna) skrev 2021-03-14 00:51:44 följande:

Utifrån den info som jag känner till får man idag inte utbilda sig inom försvaret om man har NPF. För den som frågade om hur försvaret kan veta det är det så att det är en av de frågor man får i det formulär alla måste besvara som steg ett. Det är alltså inte så som någon skrev att allas lämplighet kan testas.

Det ska ske en förändring på detta område. På grund av corona är dock det uppskjutet. Här är en artikel från december från Sveriges radio om detta

sverigesradio.se/artikel/7618838

Det var jag som sa det efter att ha ringt en soldat på I 19. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Alla) skrev 2021-03-14 01:11:40 följande:

Om den soldaten sa att man idag kan "göra lumpen" med diagnosticerad NPF (utan intyg om attdignosen inte längre uppfylls) kan jag inte se annat än att personen svarat fel, missförstått frågan eller liknande. Det har ju varit många diskussioner om denna regel och man har också utrett detta och som jag uppfattat det (kan dock ha fel där) kommit fram till att gallringsfaktorerna ska ändras så att det blir mer som du beskriver, att man ska göra individuella bedömningar.

Kanske berättade soldaten om hur det ska bli, ändringen har dock blivit försenad på grund av covid -19.

Efter mycket letande hittar jag också info om detta på Försvarvsverkets hemsida, i en del med frågor och svar. Då frågas det om man får göra grundutbildningen(alltså "lumpen") med ADHD eller add, och svaret är nej. Men det är svårt att hitta info om detta hos myndigheterna tyvärr, men finns tidningsartiklar och reportage på SR.

Men ts, om du vill fråga någon ring till plikt och prövningsverket.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Anna) skrev 2021-03-14 08:00:05 följande:

Om den soldaten sa att man idag kan "göra lumpen" med diagnosticerad NPF (utan intyg om attdignosen inte längre uppfylls) kan jag inte se annat än att personen svarat fel, missförstått frågan eller liknande. Det har ju varit många diskussioner om denna regel och man har också utrett detta och som jag uppfattat det (kan dock ha fel där) kommit fram till att gallringsfaktorerna ska ändras så att det blir mer som du beskriver, att man ska göra individuella bedömningar.

Kanske berättade soldaten om hur det ska bli, ändringen har dock blivit försenad på grund av covid -19.

Efter mycket letande hittar jag också info om detta på Försvarvsverkets hemsida, i en del med frågor och svar. Då frågas det om man får göra grundutbildningen(alltså "lumpen") med ADHD eller add, och svaret är nej. Men det är svårt att hitta info om detta hos myndigheterna tyvärr, men finns tidningsartiklar och reportage på SR.

Men ts, om du vill fråga någon ring till plikt och prövningsverket.

Förlåt Försvarsmaktens hemsida ska det förstås stå.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Mama) skrev 2021-03-13 22:13:37 följande:
    Vid aspergers också?
    ja! Du måste väl veta att den diagnosen är en del av NPF? 

Jag har två söner, en med aspergerdiagnos (enligt den gamla modellen) och en med diagnos inom autismspekturm (enligt den nyare modellen). De fick det där första brevet som alla får, där de informeras om vad mönstringen innebär och där står det tydligt att har man en diagnos, eller ens föräldrar har fått ekonomisk ersättning från försäkringskassan pga barnets diagnos, så kommer man inte kallas över huvud taget. Jag har även en bonusson med diabetes och han fick samma brev så ingen av dessa tre kommer göra lumpen. 
  • Anonym (Mama)
    Anonym (ooo) skrev 2021-03-14 08:08:13 följande:

ja! Du måste väl veta att den diagnosen är en del av NPF? 

Jag har två söner, en med aspergerdiagnos (enligt den gamla modellen) och en med diagnos inom autismspekturm (enligt den nyare modellen). De fick det där första brevet som alla får, där de informeras om vad mönstringen innebär och där står det tydligt att har man en diagnos, eller ens föräldrar har fått ekonomisk ersättning från försäkringskassan pga barnets diagnos, så kommer man inte kallas över huvud taget. Jag har även en bonusson med diabetes och han fick samma brev så ingen av dessa tre kommer göra lumpen. 

Jo, men det jag läste stod bara adhd och add.
  • Anonym (EN)
    Anonym (Mama) skrev 2021-03-13 21:01:25 följande:

Mina barn vill absolut inte göra lumpen. Två av dem har aspergers och en har adhd samt medfött hjärtfel.

Förstår jag det rätt att de inte kan tvingas?

Har man npf-diagnos får man inte göra lumpen
  • Anonym (EN)
    Anonym (Alla) skrev 2021-03-13 22:22:07 följande:

Det stämmer inte! Många klarar lumpen med glans tack vare struktur och det inrutade sättet att arbeta.

Man får inte göra lumpen om man uppger att man har en npf-diagnos
  • Anonym (EN)
    Anonym (Alla) skrev 2021-03-13 22:37:12 följande:

Alla 18-åringar, även tjejer, får svara på samma frågor på nätet (inte papper som jag sa tidigare)

Det beror på hur grov diagnos man har, får man läkarintyg på att den inte är begränsande görs en bedömning utefter det. Det finns ändå inte plats för alla som vill och kan ändå.

Det stämmer inte, de sållas bort

• Anonym (EN)
    Anonym (Hilda) skrev 2021-03-14 00:01:59 följande:

Fast hur ska Försvarsmakten veta att de har en diagnos? Får de söka igenom journaler hur som helst? Eller rapporteras det in automatiskt till dem efter utredningen? 

Har man tex vårdbidrag kallas barnet aldrig till mönstring
  • Anonym (EN)
    Anonym (Alla) skrev 2021-03-14 01:11:40 följande:

Annars kan man ju läsa på Försvarsmaktens sida för korrekt info. Jag har barn med NPF. I många fall får de inte ens kallelse till mönstring eftersom Försvarsmakten kollar uppgifter med Försäkringskassan- har en förälder haft vårdbidrag/omvårdnadsbidrag pga nerkomne pga npf-diagnoser sållas de bort redan där. Annars sållas de bort när de fyller i det inför mönstringen.
  • Anonym (Alla)
    Anonym (EN) skrev 2021-03-14 12:46:58 följande:
    Har man tex vårdbidrag kallas barnet aldrig till mönstring
    Nej men alla har inte vårdbidrag. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Alla) skrev 2021-03-14 18:07:13 följande:

Då får man som sagt ett formulär hem som man måste fylla i där man ska svara på massa frågor. Där frågas just om NPF. Svarar man jakande gällamde de diagnoserna kallas man inte till mömstring utan sorteras bort.
  • Anonym (Alla)
    Anonym (Anna) skrev 2021-03-14 19:03:02 följande:
    Då får man som sagt ett formulär hem som man måste fylla i där man ska svara på massa frågor. Där frågas just om NPF. Svarar man jakande gällamde de diagnoserna kallas man inte till mömstring utan sorteras bort.
    Ändå finns diagnoser bland våra soldater. Hur har det gått till? Individuella bedömningar kanske? 
    Jag personligen har inga frågor om detta, mitt ex är kapten och min son är acheroperatör och minröjare. Du behöver inte skriva till mig, jag är inte ts. 

Livet är bäst i grönt! 
  • Anonym (Alla)
    Anonym (Anna) skrev 2021-03-14 19:03:02 följande:
    Ändå finns diagnoser bland våra soldater. Hur har det gått till? Individuella bedömningar kanske? 
    Jag personligen har inga frågor om detta, mitt ex är kapten och min son är acheroperatör och minröjare. Du behöver inte skriva till mig, jag är inte ts. 

Livet är bäst i grönt! 
  • Anonym (EN)
    Anonym (Alla) skrev 2021-03-14 18:07:13 följande:

Det skrev jag inte heller. Jag skrev att de vara föräldrar har det brukar sållas bort innan. Övriga sållas bort när de anger att de har diagnos
  • Anonym (EN)
    Anonym (Alla) skrev 2021-03-14 19:28:13 följande:

Livet är bäst i grönt! 

Då har de kanske inte haft diagnos vid mönstringen eller har ljugit om dem
  • Anonym (EN)
    Anonym (Alla) skrev 2021-03-14 19:28:35 följande:

Livet är bäst i grönt! 

Det var ju du som började svara felaktig info
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Alla) skrev 2021-03-14 19:28:35 följande:

Livet är bäst i grönt! 

Alltså, har man en NPFdiagnos och inte ljuger om denna får man alltså inte mönstra och genomföra grundutbildningen. Någon individuell bedömning görs inte då.

En person med NPF som genomfört utbildningen har endera utbildat sig innan diagnosen sattes, utbildat sig innan denna gallringsrutin infördes eller helt enkelt ljugit om sin diagnos.

Där är alltså så att ingen individuell bedömning görs om man har en NPFdiagnos utan själva diagnosen gör att man väljs bort. Detta har upprört många och därför pågår nu en utredning kring förändringar av dessa rutiner.
Svar på tråden Slipper de värnplikten?