Inlägg från: Anonym (Alla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alla)

Slipper de värnplikten?

Alla 18-åringar får frågeformulär när som måste fyllas i och skickas in. En del blir kallade till mönstring. Av dessa gör en del värnplikt.

• Anonym (Alla)
    Liten till skrev 2021-03-13 21:06:38 följande:

Med NPF-diagnos får de inte göra lumpen oavsett hur gärna de skulle vilja eller hur lämpliga de än är. Så ja, dina barn slipper.

Det stämmer inte! Många klarar lumpen med glans tack vare struktur och det inrutade sättet att arbeta.
  • Anonym (Alla)
    Anonym (ooo) skrev 2021-03-13 21:27:36 följande:

Har de diagnoser blir de inte ens kallade till mönstring. 

Alla 18-åringar, även tjejer, får svara på samma frågor på nätet (inte papper som jag sa tidigare)

Det beror på hur grov diagnos man har, får man läkarintyg på att den inte är begränsande görs en bedömning utefter det. Det finns ändå inte plats för alla som vill och kan ändå.
  • Anonym (Alla)
    Anonym (Em) skrev 2021-03-13 22:41:12 följande:

Märkligt att det står på försvarsmaktens hemsida att personer med adhd och andra npf inte får genomföra grundutbildning om det nu inte stämmer. Finns ju hur många artiklar som helst om detta så det förefaller stämma att personer med npf inte är välkomna till försvarsmakten.

Jag frågade min son som jobbar på 1 19. Det görs en bedömning utöver lämplighet även där. Alla med diagnos är inte lika. Om man vill eller inte är ju också olika. Det är ingen risk att man måste om man inte vill eller kan. Det finns ändå inte plats för alla lämpliga. Men varför inte ringa och fråga, här blir det ju många gissningar. Helt klart är att alla blir bedömda som steg ett.
  • Anonym (Alla)
    Anonym (Hilda) skrev 2021-03-14 00:02:17 följande:
    Fast hur ska Försvarsmakten veta att de har en diagnos? Får de söka igenom journaler hur som helst? Eller rapporteras det in automatiskt till dem efter utredningen? 
    Jag har skrivit det. ALLA som fyllt 18, män och kvinnor svarar på ett obligatoriskt frågeformulär på nätet. Där får man redogöra för sin hälsa, livssituation, intressen m.m. Därefter kallas en del till fysisk mönstring. Där gallras de som ej klarar fystest och psykolog bort. Därefter väljer FM ut de som ska göra värnplikt. Sonen mönstrade två ggr, tränade för att göra bättre fystest. Målet var en mer krävande befattning. 
    En diagnos är inte automatisk ett nej. 
    Sonen har haft problem med panikångest och skolan var jobbig. Han började som Hemvärnsungdom som 12-åring och den tydliga strukturen och roll han kliver in i stärker honom. Han blir 23 och drar till Mali i november. 
    Jag känner en kvinna med Adhd som funkar klockrent som soldat. 
  • Anonym (Alla)
    Anonym (Anna) skrev 2021-03-14 00:51:44 följande:

Utifrån den info som jag känner till får man idag inte utbilda sig inom försvaret om man har NPF. För den som frågade om hur försvaret kan veta det är det så att det är en av de frågor man får i det formulär alla måste besvara som steg ett. Det är alltså inte så som någon skrev att allas lämplighet kan testas.

Det ska ske en förändring på detta område. På grund av corona är dock det uppskjutet. Här är en artikel från december från Sveriges radio om detta

sverigesradio.se/artikel/7618838

Det var jag som sa det efter att ha ringt en soldat på I 19. 
  • Anonym (Alla)
    Anonym (EN) skrev 2021-03-14 12:46:58 följande:
    Har man tex vårdbidrag kallas barnet aldrig till mönstring
    Nej men alla har inte vårdbidrag. 
  • Anonym (Alla)
    Anonym (Anna) skrev 2021-03-14 19:03:02 följande:
    Då får man som sagt ett formulär hem som man måste fylla i där man ska svara på massa frågor. Där frågas just om NPF. Svarar man jakande gällamde de diagnoserna kallas man inte till mömstring utan sorteras bort.
    Ändå finns diagnoser bland våra soldater. Hur har det gått till? Individuella bedömningar kanske? 
    Jag personligen har inga frågor om detta, mitt ex är kapten och min son är acheroperatör och minröjare. Du behöver inte skriva till mig, jag är inte ts. 

Livet är bäst i grönt! 
  • Anonym (Alla)
    Anonym (Anna) skrev 2021-03-14 19:03:02 följande:
    Då får man som sagt ett formulär hem som man måste fylla i där man ska svara på massa frågor. Där frågas just om NPF. Svarar man jakande gällamde de diagnoserna kallas man inte till mömstring utan sorteras bort.
    Ändå finns diagnoser bland våra soldater. Hur har det gått till? Individuella bedömningar kanske? 
    Jag personligen har inga frågor om detta, mitt ex är kapten och min son är acheroperatör och minröjare. Du behöver inte skriva till mig, jag är inte ts. 

Livet är bäst i grönt! 
Svar på tråden Slipper de värnplikten?