Inlägg från: Anonym (EN) |Visa alla inlägg
  • Anonym (EN)

Slipper de värnplikten?

Anonym (Mama) skrev 2021-03-13 21:01:25 följande:

Mina barn vill absolut inte göra lumpen. Två av dem har aspergers och en har adhd samt medfött hjärtfel.

Förstår jag det rätt att de inte kan tvingas?

Har man npf-diagnos får man inte göra lumpen
  • Anonym (EN)
    Anonym (Alla) skrev 2021-03-13 22:22:07 följande:

Det stämmer inte! Många klarar lumpen med glans tack vare struktur och det inrutade sättet att arbeta.

Man får inte göra lumpen om man uppger att man har en npf-diagnos
  • Anonym (EN)
    Anonym (Alla) skrev 2021-03-13 22:37:12 följande:

Alla 18-åringar, även tjejer, får svara på samma frågor på nätet (inte papper som jag sa tidigare)

Det beror på hur grov diagnos man har, får man läkarintyg på att den inte är begränsande görs en bedömning utefter det. Det finns ändå inte plats för alla som vill och kan ändå.

Det stämmer inte, de sållas bort

• Anonym (EN)
    Anonym (Hilda) skrev 2021-03-14 00:01:59 följande:

Fast hur ska Försvarsmakten veta att de har en diagnos? Får de söka igenom journaler hur som helst? Eller rapporteras det in automatiskt till dem efter utredningen? 

Har man tex vårdbidrag kallas barnet aldrig till mönstring
  • Anonym (EN)
    Anonym (Alla) skrev 2021-03-14 01:11:40 följande:

Det var jag som sa det efter att ha ringt en soldat på I 19. 

Annars kan man ju läsa på Försvarsmaktens sida för korrekt info. Jag har barn med NPF. I många fall får de inte ens kallelse till mönstring eftersom Försvarsmakten kollar uppgifter med Försäkringskassan- har en förälder haft vårdbidrag/omvårdnadsbidrag pga nerkomne pga npf-diagnoser sållas de bort redan där. Annars sållas de bort när de fyller i det inför mönstringen.
  • Anonym (EN)
    Anonym (Alla) skrev 2021-03-14 18:07:13 följande:

Nej men alla har inte vårdbidrag. 

Det skrev jag inte heller. Jag skrev att de vara föräldrar har det brukar sållas bort innan. Övriga sållas bort när de anger att de har diagnos
  • Anonym (EN)
    Anonym (Alla) skrev 2021-03-14 19:28:13 följande:

Ändå finns diagnoser bland våra soldater. Hur har det gått till? Individuella bedömningar kanske? 

Jag personligen har inga frågor om detta, mitt ex är kapten och min son är acheroperatör och minröjare. Du behöver inte skriva till mig, jag är inte ts. 

Livet är bäst i grönt! 

Då har de kanske inte haft diagnos vid mönstringen eller har ljugit om dem
  • Anonym (EN)
    Anonym (Alla) skrev 2021-03-14 19:28:35 följande:

Ändå finns diagnoser bland våra soldater. Hur har det gått till? Individuella bedömningar kanske? 

Jag personligen har inga frågor om detta, mitt ex är kapten och min son är acheroperatör och minröjare. Du behöver inte skriva till mig, jag är inte ts. 

Livet är bäst i grönt! 

Det var ju du som började svara felaktig info
Svar på tråden Slipper de värnplikten?