• Anonym (TS)

    Känselbortfall i underliv och problem med ryggen

    Hej!

    Jag ska försöka dra detta kort. Jag är en ung kvinna som haft problem med ryggen en längre period. Värst är det på natten och morgnarna då ryggen är så stel så det gör ont att röra sig. Det känns även som att bröstkorgen och revbenen är ihopklämda på något konstigt sätt. Jag har kontakt med en fysioterapeut angående problemen i ryggen och han har försökt att klura på vad som kan vara fel.

    För några veckor sen när jag hade sex med min man så upptäckte jag att hela underlivet domnade bort. Kunde inte komma, kände ingenting överhuvudtaget. Berättade det för fysioterapeuten som bokade mig till en läkare då det är allvarligt och måste kollas upp med magnetröntgen. Läkaren beställde magnetröntgen så förhoppningsvis kommer det en tid snart.

    Men det jag vill fråga är om det är nån annan som har upplevt samma sak med domning i underlighet och vad har det varit? Jag har också alltid varit väldigt känslig vid klitoris och speciellt efter orgasm men nu efter orgasm så känner jag inte ens klitoris.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Känselbortfall i underliv och problem med ryggen
  • Anonym (Anonym)

    Låter som diskbråck och/eller klämda nerver. Du kan behöva operation.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-03-14 10:50:39 följande:

    Låter som diskbråck och/eller klämda nerver. Du kan behöva operation.


    Ja det har jag också förstått! Därför känns det väldigt bra att magnetröntgen är beställt.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (TS) skrev 2021-03-14 11:18:56 följande:
    Ja det har jag också förstått! Därför känns det väldigt bra att magnetröntgen är beställt.
    Jag hoppas de hittar lösningen där, det finns iaf goda chanser för det :) Eftersom du har känselbortfall kommer de nog att vilja åtgärda ditt problem så fort som möjligt. Det kan nämligen resultera i allt möjligt obehagligt, t ex att inte känna att man kissar på sig och sådant.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-03-14 11:29:51 följande:

    Jag hoppas de hittar lösningen där, det finns iaf goda chanser för det :) Eftersom du har känselbortfall kommer de nog att vilja åtgärda ditt problem så fort som möjligt. Det kan nämligen resultera i allt möjligt obehagligt, t ex att inte känna att man kissar på sig och sådant.


    Ja jag vet att om man får såna symtom så måste man åka in akut. Jag blir mer fundersam att tänk om det har med underlivet att göra och inte ryggen. Men jag har också sämre känsel på insidan av låren med. Jag hoppas att jag får en tid snart!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (TS) skrev 2021-03-14 17:03:57 följande:
    Ja jag vet att om man får såna symtom så måste man åka in akut. Jag blir mer fundersam att tänk om det har med underlivet att göra och inte ryggen. Men jag har också sämre känsel på insidan av låren med. Jag hoppas att jag får en tid snart!
    Näe inte akut faktiskt, men de kommer att vilja skynda på behandlingen isf. Jag gick igenom precis samma sak själv så jag fick kortare väntetid på operation men det var ändå några veckor tills det verkligen hände.

    Jag har svårt att tro att det har med underlivet att göra, det borde inte påverka din rygg och låren på det här sättet.

    Den plötsliga domningen har ju mest troligt att göra med att en nerv hamnade i kläm när ni hade sex.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-03-14 17:12:51 följande:

    Näe inte akut faktiskt, men de kommer att vilja skynda på behandlingen isf. Jag gick igenom precis samma sak själv så jag fick kortare väntetid på operation men det var ändå några veckor tills det verkligen hände.

    Jag har svårt att tro att det har med underlivet att göra, det borde inte påverka din rygg och låren på det här sättet.

    Den plötsliga domningen har ju mest troligt att göra med att en nerv hamnade i kläm när ni hade sex.


    Hade du diskbråck? Gjorde du mr? När fick du kallelse till den isåfall och när får man svar efteråt?

    Blir ju nojig att det kanske är en tumör eller nåt..
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (TS) skrev 2021-03-14 17:17:16 följande:
    Hade du diskbråck? Gjorde du mr? När fick du kallelse till den isåfall och när får man svar efteråt?

    Blir ju nojig att det kanske är en tumör eller nåt..
    Jag hade dubbla diskbråck till och med. Gjorde magnetröntgen, det gjorde så ont att behöva ligga platt att jag grät av ren smärta redan efter några minuter. Då hade jag ändå tagit dubbla sorter av oxykodonhydroklorid (oxy, mer känt som), både lång- och korttidsverkande, hjälpte inte ett skit.

    Det tog väl ett par månader att få MR men då hade jag ju redan träffat läkare några gånger, provat några olika mediciner (bl.a. mot artros och vanliga smärtstillande) och jag hade dessutom ett väldigt snabbt förlopp så jag vet inte om det är normal väntetid eller om det annars är längre. Sedan har vi ju corona nu så det kan säkert fördröja saker lite om du har otur. Det tog väl ett par veckor att få svar, inte så väldigt lång tid iaf. Nu var det här ca 8 år sedan så detaljerna försvinner tyvärr.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (TS) skrev 2021-03-14 17:17:16 följande:
    Hade du diskbråck? Gjorde du mr? När fick du kallelse till den isåfall och när får man svar efteråt?

    Blir ju nojig att det kanske är en tumör eller nåt..
    Men jag skulle inte utgå från att det är en tumör, det finns så många andra lindrigare diagnoser som det är mer troligt att det är rent procentuellt.
  • Shakira88

    Låter ju som diskbråck. Jag hade stort diskbråck, dock inte könseöbortfall som du i underlivet. Men ner i benen. Och vad jag förstått kan man få i underliv och problem med avföring osv.

    Bra att du får röntgen nu, då kommer du få svaret vad det är <3

  • Anonym (TS)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-03-14 17:36:13 följande:

    Jag hade dubbla diskbråck till och med. Gjorde magnetröntgen, det gjorde så ont att behöva ligga platt att jag grät av ren smärta redan efter några minuter. Då hade jag ändå tagit dubbla sorter av oxykodonhydroklorid (oxy, mer känt som), både lång- och korttidsverkande, hjälpte inte ett skit.

    Det tog väl ett par månader att få MR men då hade jag ju redan träffat läkare några gånger, provat några olika mediciner (bl.a. mot artros och vanliga smärtstillande) och jag hade dessutom ett väldigt snabbt förlopp så jag vet inte om det är normal väntetid eller om det annars är längre. Sedan har vi ju corona nu så det kan säkert fördröja saker lite om du har otur. Det tog väl ett par veckor att få svar, inte så väldigt lång tid iaf. Nu var det här ca 8 år sedan så detaljerna försvinner tyvärr.


    Så ont har inte jag. Men på morgonen är det värst, då är jag så stel så jag vill knappt röra på mig. Läkaren beställde mr på en ?privat? mottagning och inte på vårt sjukhus så hon sa att dom brukar vara ganska snabba. Sen skulle jag även ta blodprover för att kolla njurfunktionen. Vet inte varför men det var väl för säkerhetsskull!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (TS) skrev 2021-03-14 20:39:00 följande:
    Så ont har inte jag. Men på morgonen är det värst, då är jag så stel så jag vill knappt röra på mig. Läkaren beställde mr på en ?privat? mottagning och inte på vårt sjukhus så hon sa att dom brukar vara ganska snabba. Sen skulle jag även ta blodprover för att kolla njurfunktionen. Vet inte varför men det var väl för säkerhetsskull!
    Så är det väl mer nuförtiden, kan ofta vara stel på morgonen och så kan jag få ont vid början på mensen någon enstaka dag, utöver det mår jag väldigt bra :)

    Ja det är lika bra de kollar allt direkt :)
  • Anonym (TS)

    Hej igen!

    Fick svar på min magnetröntgen att ländryggen såg helt normal ut, vilket självklart är skönt. Men jag undrar, varför har jag nervsmärta i benet var och varannan dag? Varför är jag stel i ryggen och har ont på natten och morgonen? Eller varför är jag så stel i benen? Finns det nånting annat som ger nervsmärta ner i benet?

  • Anonym (Jobbigt)

    En bekant, man, fick sexlivet utslaget av diskbråck. Kan inte ha samlag mera. Väldigt jobbigt. Hoppas det ordnar sig för er.

  • Anonym (fluffig)

    sådär hade jag också, inget fel enl röntgen. Gick över efter att ha gått till en naprapat :)

  • Anonym (Svanskota)

    Har en bruten svanskota och när jag är gravid och sitter ner så domnar underlivet bort, det är för att man är mer rörlig (foglossning) som gravid och då får jag någon nerv i kläm när jag sitter dock aldrig haft problem med sex men man sitter ju sällan ner då

Svar på tråden Känselbortfall i underliv och problem med ryggen