Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Jag blir tvingad till abort

Tjejmedpanik skrev 2021-03-16 15:24:48 följande:

Jag vill verkligen inte göra abort, ja är så starkt emot det (är inte emot abort överlag men jag vill inte göra det) o jag vill inte heller lämna min kille för han är mitt allt, men ja vill inte heller någonsin prata med min svärfamilj igen då dem har sårat mig så grovt och hotat mig och killen såhär, det är i mina ögon oförlåtligt:/

Vill du inte göra abort, så gör inte det. Att bli tvingad eller pressad till abort är ett övergrepp som ingen borde behöva råka ut för.

Vad säger din pojkvän? Är han beredd att bryta med sin familj för din skull? Det finns en risk att du blir ensamstående med barnet, då han kanske inte orkar med påtryckningarna från sin familj. Klarar du det? Har du stöd från din egen familj?

Jag kan tycka det är lite märkligt att det på Familjeliv inte anses okej att säga till någon som vill göra abort att de inte ska göra det, medan det samtidigt går för sig att råda någon som inte vill att göra det ändå.
  • Embla twopointoh
    Anonym (J) skrev 2021-03-17 17:55:06 följande:
    Du vill inte svara på frågorna om vart ni ska bo och hur ni ska försörja er? Killen kanske har jobb och boende, men hur gör du om han drar?
    TS måste inte svara på sådana frågor, som egentligen bara är påtryckningar om att hon borde göra abort. Och abort vill hon inte göra, det har hon uttryckt flera gånger och i väldigt tydliga ordalag.

Varför är det okej att försöka övertala/pressa någon till att göra abort, men helt oacceptabelt att säga till någon som bestämt sig för abort att hon borde låta bli?
  • Embla twopointoh
    Stårschan2 skrev 2021-03-18 08:05:07 följande:
    Det är mycket enkelt, och handlar om omtanke i första hand för ett eventuellt barn, som förtjänar bättre, men också om TS som är värd bättre än att bli en outbildad arbetslös singelmamma på soc innan hon blivit myndig. Hon är fortfarande ett barn själv.
    Jag förstår omtanken, men samtidigt har TS uttryckt i mycket tydliga ordalag att hon inte vill göra abort. Det där med att kvinnan ska bestämma över sin egen kropp gäller visst bara när kvinnan tar "rätt" beslut.
  • Embla twopointoh
    Anonym (J) skrev 2021-03-18 12:22:41 följande:
    Barnens välmående bör absolut tas i beakting!
    Så det är per definition bättre att inte födas än att ha en ung mamma utan jobb och med trasslig relation till pappans släkt? Vilken trevlig och fördomsfri människosyn.
  • Embla twopointoh
    Anonym (J) skrev 2021-03-18 18:23:00 följande:
    Ja? Det finns ju ingen som kommer sörja att den inte föddes.
    Jo, kvinnan som inte ville göra abort kommer att sörja.

Dessutom är det en väldigt otäck attityd att det är bättre att inte finnas än att ha en ung mamma med trassligt förhållande till släkten.Vi kanske skulle införa krav på ålder, inkomst, vara gift och varför inte ett visst IQ hos föräldrarna innan vi tillåter folk att skaffa barn? Det vore ju så mycket bättre för barnen! Välkommen till totalitära familjeplaneringen!
  • Embla twopointoh
    Stårschan2 skrev 2021-03-18 19:55:27 följande:
    Du har en poäng. Man får ju inte köra bil innan man är 18, och inte köpa alkohol  innan man är 20. Du får inte heller skriva avtal för att köpa exempelvis en hund eller en häst. Men att ta det livsavgörande beslutet att skaffa barn ska man tydligen anses klara innan dess alltså?
    Om vi inför åldersgräns på när det är tillåtet att få barn, så ska det i konsekvensens namn vara samma åldersgräns som för när man får ha sex. Annars vore det som att tillåta folk under en viss ålder att köpa alkohol, men inte dricka den. Å andra sidan är ju inte totalitära tankesätt direkt kända för att vara rationella och konsekventa.
  • Embla twopointoh
    Anonym (J) skrev 2021-03-18 21:15:18 följande:
    Jag syftade på icke-barnet. Rent medicinskt så är det som att dra ut en tand.

Vet många kvinnor som gör abort i TS ålder och mår skit, men när de är 30+ är de väldigt tacksamma.
    Jag har aldrig hört om någon som i åratal efteråt mått dåligt över att ha dragit ut en tand.

Att reducera en abort till ett icke-barn är intellektuellt ohederligt, och förminskar de upplevelser som tusentals kvinnor har varje år efter både abort och missfall. Det är dessutom vetenskapsförnekande. Biologiskt är det en mänsklig individ från första början. Det handlar inte om embryot/fostret är en människa eller inte, för det är det, utan om i vilket stadie vi tilldelas mänskliga fri- och rättigheter. I Sverige är den gränsen 18 veckor (eller några till med speciellt tillstånd). Men det blir inte magiskt en människa i vecka 18 från att ha varit en icke-människa fram till vecka 17.

Men det är inte vad TS handlar om, utan att hon vill behålla det här barnet. Står man på allvar upp för kvinnors rätt att bestämma över sina egna kroppar, gäller denna rätt också när kvinnan väljer "fel".
Svar på tråden Jag blir tvingad till abort