• Tjejmedpanik

    Jag blir tvingad till abort

    Hej! Jag är en tjej som är född 2003 och fyller 18 år i höst, jag blev oplanerat gravid med min kille som är 19 år o vi båda var väldigt glada med självklart nervösa, men vi visste att detta klarar vi. Vi berättade för min familj som var jätte stöttande men nu till problemet, vi berättade för hans familj o hans pappa blev rasande, han sa att om jag behåller så kmr jag inte vara välkommen till dem något mer och jag o min kille fr inte träffas mer, och följer min kille med mig så är han inte deras son längre. Hans familj säger även att jag är egoistisk som vill behålla och att jag kommer vara anledningen till att hans familj kmr splittras och att hans mamma o pappa kommer skilja sig? Dem säger även att jag kommer vara anledningen till att min killes farmor kommer dö. (Dem är syrianer med en stark kultur och vi är inte gifta). Hans äldre bror skrek så mkt på mig o sa att om jag inte genomför en abort så är jag en vidrig och egoistisk människa som kommer förlora alla på det, jag vill så Järna behålla mitt barn och min kille vågar ej gå emot hans familj, vad ska jag göra??? Snälla hjälp!! Har bokat tid till abort nästa onsdag ????????

  • Svar på tråden Jag blir tvingad till abort
  • Långbenopluto

    Med tanke på deras reaktion så kommer du få ett helvete hela ditt liv... så hade jag varit i dina skor hade jag gjort abort och dumpat killen.... sörjt... och sedan träffat en annan kille med svensk kultur i botten.

  • Stårschan2

    Vilken tråkig situation du har hamnat i. Jag förstår att det känns jättejobbigt för dig nu, men med tanke på er situation så är nog abort det minst dåliga alternativet. Att sätta ett barn till världen handlar inte bara om att ha en söt bäbis, utan ännu mer om att hjälpas åt med uppfostran och omvårdnad, att kompromissa med barnets andra förälder, få ihop familjehögtider och traditioner och allt vad det innebär. Även om du kanske tycker att du "bara" har valt din kille, så kommer du inte ifrån att du får hans familj med på köpet, vare sig du vill eller inte. Och det förhållandet kommer att vara under hela barnets livstid.

    Du är ung, och har livet framför dig. Satsa på utbildning och jobb och se till att du kan stå på dina egna ben ordentligt innan du börjar fundera på att bilda familj. Om inte annat så för barnets skull.


    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Friger

    Berätta för killens familj att du behåller barnet. Dumpa killen, klipp kontakten, gör abort.

  • Anonym (S)

    Jag tycker nog att du ska göra abort.. du har hela ditt liv framför dig och du kommer att kunna träffa en kille att skaffa barn med som inte har en familj som är emot det.

    Jag behöll ett barn med ?fel? kille (han slog mig bland annat) när jag var 18.. jag ångrar inte det såklart men det har gjort mitt liv väldigt svårt.

  • Tjejmedpanik

    Jag vill verkligen inte göra abort, ja är så starkt emot det (är inte emot abort överlag men jag vill inte göra det) o jag vill inte heller lämna min kille för han är mitt allt, men ja vill inte heller någonsin prata med min svärfamilj igen då dem har sårat mig så grovt och hotat mig och killen såhär, det är i mina ögon oförlåtligt:/

  • Anonym (japp)

    På något sätt måste du förstå att det inte kommer bli någon familj med killen. Aldrig. Punkt.

    Han kommer i slutändan att gifta sig med någon som familjen godkänner. Jag förstår om det känns som världens undergång just nu att mista honom, men jag lovar att livet går vidare så småningom. 

    Du är så ung...barnet är oönskat av halva sin familj...jag tycker som de flesta andra att du ska göra abort. 

    Det känns som att man borde informera svenska ungdomar mer om hur det funkar i andra kulturer med giftermål etc. Det är så många som tror att det är som i svenska familjer eller att åtminstone killar får välja själva vem de bildar familj med. Så är det såklart i vissa familjer, men i många familjer är det fortfarande så att föräldrarna är med och bestämmer. 

  • Stårschan2
    Tjejmedpanik skrev 2021-03-16 15:24:48 följande:

    Jag vill verkligen inte göra abort, ja är så starkt emot det (är inte emot abort överlag men jag vill inte göra det) o jag vill inte heller lämna min kille för han är mitt allt, men ja vill inte heller någonsin prata med min svärfamilj igen då dem har sårat mig så grovt och hotat mig och killen såhär, det är i mina ögon oförlåtligt:/


    Du är barnslig och naiv om du tror att du skulle kunna behålla barnet men slippa kontakt med din killes familj.

    Om han är ditt allt och er kärlek är stark så kan du ändå göra abort nu och sedan kan ni skaffa barn om fem år när ni är trygga i ert förhållande och förhoppningsvis har jobb och egen bostad, istället för att tvinga dina föräldrar att i praktiken bli småbarnsföräldrar på nytt.

    Om du inte kan planera så långt som fem år bort är du inte mogen att bli förälder.
    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Mom2be262

    Tänk på barnet. Du kommer få de svårt om de redan reagerat sådär. Syrianer är inte att leka med.. Barnet kommer inte ha någon bra relation till farmor och farfar, kanske inte heller sin pappa om han inte är villig att klippa banden med sin familj, Tyvärr, förstår att det känns skit men tänk på barnet. Är mycket bättre förutsättningar att skaffa barn med stabila farföräldrar (och pappa)

  • Embla twopointoh
    Tjejmedpanik skrev 2021-03-16 15:24:48 följande:

    Jag vill verkligen inte göra abort, ja är så starkt emot det (är inte emot abort överlag men jag vill inte göra det) o jag vill inte heller lämna min kille för han är mitt allt, men ja vill inte heller någonsin prata med min svärfamilj igen då dem har sårat mig så grovt och hotat mig och killen såhär, det är i mina ögon oförlåtligt:/


    Vill du inte göra abort, så gör inte det. Att bli tvingad eller pressad till abort är ett övergrepp som ingen borde behöva råka ut för.

    Vad säger din pojkvän? Är han beredd att bryta med sin familj för din skull? Det finns en risk att du blir ensamstående med barnet, då han kanske inte orkar med påtryckningarna från sin familj. Klarar du det? Har du stöd från din egen familj?

    Jag kan tycka det är lite märkligt att det på Familjeliv inte anses okej att säga till någon som vill göra abort att de inte ska göra det, medan det samtidigt går för sig att råda någon som inte vill att göra det ändå.
Svar på tråden Jag blir tvingad till abort