• Anonym (avundsjukaklärintenågon)

    Avundsjuk på gravid släkting

    Kanske finns det några vänliga själar här som kan komma med uppmuntrande ord som jag tyvärr inte kan få hemma. Här hemma anses jag bara vara knäpp och galen när jag känner som jag gör. Samtidigt förstår jag att avundsjuka inte är smickrande och inte klär någon, inte mig heller. Önskar att jag inte hade dessa känslor.

    Jag är 36 år gammal och vi ska försöka få till ett syskon i år men vi börjar i maj på grund av studier och lite andra praktiska detaljer.

    Hur som helst så fick jag veta i veckan av en släkting till mig att hon är gravid. Och detta har nu gjort mig enormt stressad. Vet inte varför, men det känns jätte-jättejobbigt att ha någon som redan är gravid och jag inte vet hur det kommer gå för oss.

    Jag försöker tänka att någon annans lycka inte hindrar min, och att vi är separata liv som inte påverkar varandra. För så är det ju, rent fysiskt påverkas inte jag/vi av andras graviditeter.. men ändå är det så jobbigt?

  • Svar på tråden Avundsjuk på gravid släkting
  • Anonym (avundsjukaklärintenågon)

    Nu känner jag mig så dum och skäms verkligen. Klart man ska unna andra glädje.

  • Stårschan2

    Sina känslor rår man inte för, och hormoner kan ställa till med ett elände och göra en hyperkänslig. Men du bör helt klart ligga lågt med att lufta den här typen av känslor kring dina nära och kära, för som du ju vet så är de inte så trevliga. Bättre då att kontakta någon helt utomstående för att lufta tankarna lite. Som här! Eller ring jourhavande präst eller medmänniska eller liknande om du behöver få prata med en riktig människa.


    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Anonym (Förstår)

    Jag fattar dina känslor. 

    Men tänk dig istället att INTE ha något barn, snart vara 36, bara fått missfall, och runt om blir vänner gravida en efter en. Det är inte heller kul. 

    Menar inte att "det finns andra som har det värre" men du verkar ta ut lite i förskott att det ska gå dåligt. Gläds åt ditt barn! 

  • Anonym (avundsjukaklärintenågon)
    Stårschan2 skrev 2021-03-17 10:28:53 följande:

    Sina känslor rår man inte för, och hormoner kan ställa till med ett elände och göra en hyperkänslig. Men du bör helt klart ligga lågt med att lufta den här typen av känslor kring dina nära och kära, för som du ju vet så är de inte så trevliga. Bättre då att kontakta någon helt utomstående för att lufta tankarna lite. Som här! Eller ring jourhavande präst eller medmänniska eller liknande om du behöver få prata med en riktig människa.


    Tack.
    Jag vänder mig hit just för att inte vädra bland de jag känner. Min sambo har jag redan vädrat till och han tycker att jag är helt knäpp. Såklart.
    Och jag förstår det. Min hjärna säger olika saker. Jag förstår ju att det är något helt separat från mig själv, och jag önskar andra glädje. Samtidigt som det finns en bitter del i mig som känner att "jag vill också", känner mig som ett avundsjukt barn med de här känslorna. Hemskt.
  • Anonym (Blicka framåt)

    Man har rätt till sina känslor oavsett barn sedan tidigare eller inte. Man kan ju inte rå över hur man känner bara påverka hur man visar det. Man kan vara glad för någon annans skull och samtidigt avundsjuk för man själv vill uppleva samma.

    Vi hade två barn och ville gärna ha ett tredje men sambon ville vänta lite. En kompis som va klara med två blev gravid med nr 3 och jag blev oxå Avis först men sen bestämde jag mig för att se framåt. Att de blir min tur och att jag får spara lite på karamellen bara.

    Jag förstår dig och jag känner ibland samma sak. Jag har tre barn. Två tätt och sen en liten sladdis. Planerar ett fjärde. Jag blir oxå lite Avis när andra berättar att de ska ha barn ( oavsett om det är första eller femte). Kommer nog alltid bli det. Vet ju vilken fantastisk ( förhoppningsvis) resa som väntar.

    Tillåt dig att känna men välj att blicka framåt.

  • Anonym (avundsjukaklärintenågon)
    Anonym (Förstår) skrev 2021-03-17 10:31:36 följande:

    Jag fattar dina känslor. 

    Men tänk dig istället att INTE ha något barn, snart vara 36, bara fått missfall, och runt om blir vänner gravida en efter en. Det är inte heller kul. 

    Menar inte att "det finns andra som har det värre" men du verkar ta ut lite i förskott att det ska gå dåligt. Gläds åt ditt barn! 


    Jag vet... och jag skäms Skäms

    Det finns såklart andra som har det betydligt jobbigare. Allt är relativt och det är jag medveten om. Jag har vänner som är samma ålder eller äldre, som inte ens har en partner ännu och som inte riktigt vet om eller när deras chans kommer. Så jag förstår att det måste varit jobbigt för vissa med exempelvis min graviditet tidigare.

    Och jag vet.. man ska vara tacksam för det man har och det är jag, oändligt tacksam. Vill bara få till ett syskon så himla gärna att det konsumerar hela mig just nu.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (avundsjukaklärintenågon) skrev 2021-03-17 10:17:30 följande:

    Nu känner jag mig så dum och skäms verkligen. Klart man ska unna andra glädje.


    Ja det är väl lite så, det är bra att du har insikten ändå. Men visst kan det vara svårt att "få bort" en känsla när den väl satt sig. Du måste ändå försöka eftersom du själv inte mår bra i detta! 
    När jag inte blev gravid på 3 år och kompisarna bara pluttade ut bebisar hit och dit (kändes det som, haha) så visst anade jag lite sådana känslor men jag bestämde mig faktiskt för att slå bort dem så fort de kom. Jag insåg (liksom du också gör) att det inte var logiskt, inte sunt och inte bra vare sig för mig eller relationen med vännerna. Jag ville ju kunna träffa dem och gratta till deras bebisar och vara precis som vanligt. Det lyckades rätt bra! Jag satte upp en regel för mig själv hur jag skulle vara om jag mötte en gravid kompis, eller en som redan hade bebisen, eller i telefonen med dem osv. Jag bestämde mig för att distansera mig från känslan, den var ju ändå "fel", så att säga. Inget att förlora vänskapen över liksom.

    När känslan kom över mig (minns speciellt en gång när jag skulle hålla en ny bebis och jag ganska nyss haft ett MA - när vi äntligen blev gravida så blev det så!), så tvekade jag på om jag skulle hålla bebisen eller tacka nej. Jag såg hur kompisen tittade lite ängsligt på mig, men jag log och tog emot bebisen och det kändes riktigt bra. Jag tog det som en föraning om att snart sitter jag så här med mitt eget barn. 
    Så TS, du behöver hitta något sådant som du kan "lura" dig själv med. Sedan har du ändå barn redan, jag hade inget. Du får försöka hitta glädjen i det barn du redan har, medan du väntar på nästa Solig
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (avundsjukaklärintenågon) skrev 2021-03-17 10:34:45 följande:
    Jag vet... och jag skäms Skäms

    Det finns såklart andra som har det betydligt jobbigare. Allt är relativt och det är jag medveten om. Jag har vänner som är samma ålder eller äldre, som inte ens har en partner ännu och som inte riktigt vet om eller när deras chans kommer. Så jag förstår att det måste varit jobbigt för vissa med exempelvis min graviditet tidigare.

    Och jag vet.. man ska vara tacksam för det man har och det är jag, oändligt tacksam. Vill bara få till ett syskon så himla gärna att det konsumerar hela mig just nu.
    Det var inte meningen att skamma dig! 

    Du verkar vara en vettig människa, så se bara till att inte låta avundsjukan gå överstyr. :) Och dina känslor är dina och ingen ska säga att du inte får känna så! Man får ta på sig en mask och vara glad och engagerad när det händer för andra. Så gör jag. :p 
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (ooo) skrev 2021-03-17 10:37:38 följande:
    Ja det är väl lite så, det är bra att du har insikten ändå. Men visst kan det vara svårt att "få bort" en känsla när den väl satt sig. Du måste ändå försöka eftersom du själv inte mår bra i detta! 
    När jag inte blev gravid på 3 år och kompisarna bara pluttade ut bebisar hit och dit (kändes det som, haha) så visst anade jag lite sådana känslor men jag bestämde mig faktiskt för att slå bort dem så fort de kom. Jag insåg (liksom du också gör) att det inte var logiskt, inte sunt och inte bra vare sig för mig eller relationen med vännerna. Jag ville ju kunna träffa dem och gratta till deras bebisar och vara precis som vanligt. Det lyckades rätt bra! Jag satte upp en regel för mig själv hur jag skulle vara om jag mötte en gravid kompis, eller en som redan hade bebisen, eller i telefonen med dem osv. Jag bestämde mig för att distansera mig från känslan, den var ju ändå "fel", så att säga. Inget att förlora vänskapen över liksom.

    När känslan kom över mig (minns speciellt en gång när jag skulle hålla en ny bebis och jag ganska nyss haft ett MA - när vi äntligen blev gravida så blev det så!), så tvekade jag på om jag skulle hålla bebisen eller tacka nej. Jag såg hur kompisen tittade lite ängsligt på mig, men jag log och tog emot bebisen och det kändes riktigt bra. Jag tog det som en föraning om att snart sitter jag så här med mitt eget barn. 
    Så TS, du behöver hitta något sådant som du kan "lura" dig själv med. Sedan har du ändå barn redan, jag hade inget. Du får försöka hitta glädjen i det barn du redan har, medan du väntar på nästa Solig
    Vad fint du skriver. Det där ska jag ta till mig (som också har problem ibland med såna känslor). :)
Svar på tråden Avundsjuk på gravid släkting