• Lilant

Lchf/keto kost under graviditet

Att få ketoner när man är gravid är livsfarligt för fostret det är ju därför man testar för det på mvc så varför skulle du medvetet sätta kroppen i svält läge? Sattsa på en normal diet med mer kött i bara å ät allt annat i måtta

• Lilant
    Rårakan skrev 2021-03-18 06:22:45 följande:

Jag är gravid i v 8 och riskerar grav.diabetes då jag hade det under förra grav. Normalt utesluter jag alltid kolhydrater men äter det nu när jag är gravid. Jag fick remiss till dietist för att få hjälp med hur jag ska äta och det tyckte jag var bra. Äter typ GI nu för att hålla blodsockret nere fast med lättprodukter för att inte gå upp för mycket i vikt enligt dietistens råd.

Dålig dietist,man ska inte äta lättprodukter under graviditeten du vet att det är farligt att inte äta tillräckligt med fet va? Du ska bygga en ny kropp och hjärna och detta behöver fet, ät nyttigt istället
  • Lilant
    S23 skrev 2021-03-18 07:05:18 följande:

För det första finns inte forskning gällande ketogen kost under graviditet. Om du talar om livsfarliga ketonkroppar så misstänker jag att du tänker på det tillstånd man kan hamna i som diabetiker, vilket inte alls är samma sak.

Utöver detta så rekommenderas gravida att äta lättprodukter. Jag håller inte med i det. Men alla dietister kommer säga så. Sedan kan man tycka vad man vill om det

Nej menar att bm bokstavligen tar prover på urinet för att se så att man inte har ketoner för då måste man få dropp, inget med diabetes att göra. Fattar inte varför lättprodukter rekomderas inte bra för icke gravida kvinnor att äta heller eftersom fett är en viktig byggsten i kroppen därför många veganer blir så galna(jag inräknat när jag va vegan) för att man får brist på näring å fett till hjärna tillslut stänger ju mensen ner också om man inte får i sig fett
  • Lilant
    S23 skrev 2021-03-18 07:41:04 följande:

Och jag hade något förhöjt med ketoner men det var inte mer snack om det mer än att det troligtvis berodde på att jag inte kjnde äta pga illamående.

Vet inte vad du hamnat hos för överdriven mvc

Hon är inte överdriven däremot väldigt bra av henne att direkt bemöta mitt extrema illamående vilket ingen gjorde förra gången och det höll på att sluta med döden för oss båda tyvärr
  • Lilant
    GGN skrev 2021-03-18 12:31:21 följande:

Du bör uppenbarligen läsa på lite.

Varför personen har ju rätt? Men däremot kan man vara på en diet under graviditeten och äta rätt mängd kalorier för att varken gå upp eller ner detta för att påverka bäbisens storlek så man slipper föda en jätte, men att aktivt svälta för att gå ner under en graviditet är farligt för barnet. Däremot så är det ju inte farligt att spy i lagom mängder blir det för mycket så är de ju dropp som gäller
Svar på tråden Lchf/keto kost under graviditet