• S23

Lchf/keto kost under graviditet

Vårkärlekbarn skrev 2021-03-17 21:17:39 följande:

Nej de vet jag.. men jag har läst att de är bra för blodsockret och att gravida inte behöver äta kolhydrater då de bara gör att kroppen behöver mer insulin vilket inte är bra för barnet el wn själv då barnet kan bli för stor

Det finns inte tillräckligt, om det ens finns någon, forskning på graviditet och ketogen/lchf.

Av denna anledning avråder man från sådan kost under graviditeten. DÄREMOT kan man naturligtvis bli uppmanad vid gravdiabetes att hålla en kost med mindre kolhydrater (kanske åt liberal lchf) för diabetesens skull. Men det är isf något sjukvården informerar om.

Jag äter normalt ketogen kost men har inte gjort det under graviditetet. Av den enkla anledning att det inte finns tillräckligt med forskning.

Jah själv tror absolut inte det är farligt. Men jag är inte villig att ta risken det medför.
  • S23
    Lilant skrev 2021-03-18 06:33:51 följande:

Dålig dietist,man ska inte äta lättprodukter under graviditeten du vet att det är farligt att inte äta tillräckligt med fet va? Du ska bygga en ny kropp och hjärna och detta behöver fet, ät nyttigt istället

Lilant skrev 2021-03-18 06:01:01 följande:

Att få ketoner när man är gravid är livsfarligt för fostret det är ju därför man testar för det på mvc så varför skulle du medvetet sätta kroppen i svält läge? Sattsa på en normal diet med mer kött i bara å ät allt annat i måtta

För det första finns inte forskning gällande ketogen kost under graviditet. Om du talar om livsfarliga ketonkroppar så misstänker jag att du tänker på det tillstånd man kan hamna i som diabetiker, vilket inte alls är samma sak.

Utöver detta så rekommenderas gravida att äta lättprodukter. Jag håller inte med i det. Men alla dietister kommer säga så. Sedan kan man tycka vad man vill om det
  • S23

Du har alltså haft gravdiabetes förut? Isf borde du helt enkelt kunna följa de kostråd du fick vid tidigare gravdiabetes

• S23
    Lilant skrev 2021-03-18 07:20:35 följande:

Nej menar att bm bokstavligen tar prover på urinet för att se så att man inte har ketoner för då måste man få dropp, inget med diabetes att göra. Fattar inte varför lättprodukter rekomderas inte bra för icke gravida kvinnor att äta heller eftersom fett är en viktig byggsten i kroppen därför många veganer blir så galna(jag inräknat när jag va vegan) för att man får brist på näring å fett till hjärna tillslut stänger ju mensen ner också om man inte får i sig fett

Ja

Nej menar att bm bokstavligen tar prover på urinet för att se så att man inte har ketoner för då måste man få dropp, inget med diabetes att göra. Fattar inte varför lättprodukter rekomderas inte bra för icke gravida kvinnor att äta heller eftersom fett är en viktig byggsten i kroppen därför många veganer blir så galna(jag inräknat när jag va vegan) för att man får brist på näring å fett till hjärna tillslut stänger ju mensen ner också om man inte får i sig fett

Ja och det gör dom inte för att ketonkroppar i sig är farligt utan eftersom det tillstånd du är i om du inte genom diet ätit ketogen kost troligtvis är det under en graviditet
  • S23

De vill helt enkelt kolla att man inte får ketoacidos. Och det får man inte bara för att man har ketonkroppar i blodet. Men ketonkroppar i blodet kan vara tecken på att något är fel. Om man nu inte medvetet ätit en ketogen kost.

På min mvc kollades ketonkroppar en gång tidigt i graviditeten och sedan inte mer. Därefter kollade de enbart äggviteämne
  • S23

Och jag hade något förhöjt med ketoner men det var inte mer snack om det mer än att det troligtvis berodde på att jag inte kjnde äta pga illamående.

Vet inte vad du hamnat hos för överdriven mvc

• S23
    Lilant skrev 2021-03-18 09:36:52 följande:

Hon är inte överdriven däremot väldigt bra av henne att direkt bemöta mitt extrema illamående vilket ingen gjorde förra gången och det höll på att sluta med döden för oss båda tyvärr

Fast där har du ju en faktor. För dig var ketoner relevant eftedom du antagli spydde upp all mat eller inte kunde äta? Det är inte på något sätt samma sak som att äta en ketogen kost och av den anledningen ha ketonkroppar.

Jag är på inget sätt för att äta ketogen kost under graviditeten. Men det är en skillnad och det kommer inte handla om att behövas läggas in med dropp pga ketogen kost
Svar på tråden Lchf/keto kost under graviditet