• Anonym (Hanna)

    Slutat med mini-piller; när kommer mensen?

    Efter att ha tagit cerazette i 5 år så slutade jag att ta dem för 7 månader sedan. Än så har jag inte sett röken av någon mens. Hur lång tid kan det ta? Jag vet inte när jag borde bli orolig, om jag borde bli orolig.

  • Svar på tråden Slutat med mini-piller; när kommer mensen?
  • Anonym (Z)

    Samma problem här. Slutade med minipiller oktober 2019. Fick blödningar 5 månader senare. Och det höll i sig konstant i typ 4 månader! Då fick jag provera för att få slut på den. Äter provera varannan månad nu för att få mens.

    Har du kontaktat vården?

    Efter 6 månader ska man nog kontakta de om jag minns rätt.

    Ring till gynmottagning är mitt enda råd.

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Z) skrev 2021-03-22 03:58:10 följande:

    Samma problem här. Slutade med minipiller oktober 2019. Fick blödningar 5 månader senare. Och det höll i sig konstant i typ 4 månader! Då fick jag provera för att få slut på den. Äter provera varannan månad nu för att få mens.

    Har du kontaktat vården?

    Efter 6 månader ska man nog kontakta de om jag minns rätt.

    Ring till gynmottagning är mitt enda råd.


    Tack för svar, nej, jag har inte kontaktat vården.

    Jag vet inte vad de skulle göra? Jag *vill* ju inte direkt få tillbaka den, så det känns som att jag borde njuta så länge det varar, och om den aldrig kommer... ja, fint? Men samtidigt så kan det ju tyda på att nåt är "fel", men jag vet inte om det finns några allvarliga problem som gör att mensen upphör?

    Jag antar att jag velar för att jag avskyr gynundersökningar, vill inte behöva gå igenom en sådan. Kanske borde ge det liite mer tid...
  • Anonym (Z)

    Menar du "vill inte" som i graviditet eller bara skönt att slippa mensen?

    I mitt fall så slutade jag med preventivmedel för att kunna bli gravid.

    Har oregelbunden ägglossning tydligen och därför som min menstruation inte kommer igång av sig självt. Kan ju ta upp till 1 år innan kroppen kommer igång igen.

    Men 1,5 år senare så borde jag få en utredning kan jag tycka. Ta prover och kolla hormonnivån iaf.

    Men är så rädd att det ska vara nåt fel och tycker det är så jobbigt att ringa , vill ju bara att det ska funka...

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Z) skrev 2021-03-30 05:10:33 följande:

    Menar du "vill inte" som i graviditet eller bara skönt att slippa mensen?

    I mitt fall så slutade jag med preventivmedel för att kunna bli gravid.

    Har oregelbunden ägglossning tydligen och därför som min menstruation inte kommer igång av sig självt. Kan ju ta upp till 1 år innan kroppen kommer igång igen.

    Men 1,5 år senare så borde jag få en utredning kan jag tycka. Ta prover och kolla hormonnivån iaf.

    Men är så rädd att det ska vara nåt fel och tycker det är så jobbigt att ringa , vill ju bara att det ska funka...


    Förlåt, jag glömde helt bort familjeliv och den här tråden. Det är skönt att slippa mensen, jag tog minipiller för att jag blödde för mycket, så jag är lite nervös vad som väntar mig när den väl kommer igång.

    Den har fortfarande inte startat, inte ens en liten droppe. I augusti så har det gått ett år.

    Hur har det gått för dig? 1,5 år är länge...
  • Anonym (Z)

    Hallå. Har också glömt bort familjeliv. 
    Hmm ja, väntar väl fortfarande på någon slags regelbunden menscykel. Gått 2,5 år sen jag slutade m ppiller. Fick symptom på ägglossning för några veckor sen och sen kom en veckas mens som ett brev på posten. ÄNTLIGEN kände jag. Även om smärtorna är fruktansvärda. Inne på andra omgången av "normal" ägglossning och mens nu.
     Så jag hoppas och tror att kroppen har kommit igång nu. Står inte ut med smärtorna dock. Är det värt att ha så här ont? Det går nog inte en dag utan att jag har åtminstone lite småont till superont. Och samma som du, kraftiga blödningar. 

    Hur går det för dig? :)

Svar på tråden Slutat med mini-piller; när kommer mensen?