• Alicia1993

    Ni som kan bilar, hjälp!

    Hej! Hoppas någon kan hjälpa mig, blir inte klok av att läsa på nätet och ingen i min närhet kan bilar.

    Är en ensamstående mamma med 3 barn i åldrarna 1-9.

    Kör just nu en VW passat 07 som har kostat mig allt för mycket i reperationer och bensin. Jag tankar för ca 2000kr i månaden och då kör jag inte varje dag. Det är bensinpengar som jag inte har råd med längre då jag ska studera vidare kommande året. Kör mestadels till jobbet ca 4 mil fram och tillbaka. Kommer ungefär vara samma väg till högskolan. Så nu söker jag efter ett bra alternativ som inte gör ont att köra.

    Jag bryr mig inte om komfort eller utrustning, jag vill ha en bil där vi ryms någorlunda alla 4 (ev 5 om barnen har någon kompis med) men gör inget om det år trångt för vi åker aldrig långt.

    Viktigast för mig är följande:

    1. Ingen gammal bil som kostar pga många ägare och slitage osv

    2. Låg bränsleförbrukning

    3. Smart val för plånboken

    Har kollat på Kia pocanto men inser att den är för liten.

    Skoda Fabia Kombi känns som ett alternativ, vad tror ni?

    Välkomna med förslag!

    Tack för att ni tar er tid och hjälper mig

    /Morsan

  • Svar på tråden Ni som kan bilar, hjälp!
  • FallenAngelNr1000
    Stålmamma skrev 2021-03-19 18:27:44 följande:

    Vi har en Mitsubishi outlander-13 diesel. Den kostar ca 2500kr/år i skatt, drar ca 0.6l/mil. Relativt billig i inköp pch har hittills bara kostat service och alltid gått igenom med blanka papper på besiktningen. Har ägt den I 4år. Har även kamkjedja och finns som 5 och 7 sits


    Det var ju en riktigt snygg bil faktiskt till utseendet! 


    Passaten kostar väl ca 2600skatt/år. Och drar 0.7. 


    Kollade iallafall upp din bil på blocket och det fanns ingen för 100K. utan runt 140-160K. Och dessa är plug in hybrider enbart. Är inte så insatt i det där om jag ska vara ärlig. Men vad kostar ett kamkedjebyte med det stora paketet samt arbetskostnad? Vad gör ni när batteriet blir dåligt, kör ni enbart på drivmedel då eller ? 


    Det var en snygg bil som sagt men skiljer en hel del i inköpspris.

  • Stålmamma
    FallenAngelNr1000 skrev 2021-03-19 19:22:36 följande:

    Det var ju en riktigt snygg bil faktiskt till utseendet! 

    Passaten kostar väl ca 2600skatt/år. Och drar 0.7. 

    Kollade iallafall upp din bil på blocket och det fanns ingen för 100K. utan runt 140-160K. Och dessa är plug in hybrider enbart. Är inte så insatt i det där om jag ska vara ärlig. Men vad kostar ett kamkedjebyte med det stora paketet samt arbetskostnad? Vad gör ni när batteriet blir dåligt, kör ni enbart på drivmedel då eller ? 

    Det var en snygg bil som sagt men skiljer en hel del i inköpspris.


    Kamkjedjan behöver man i regel inte byta som man behöver med kammrem. Våran går enbart på diesel och kostade när vi köpte den 2017 149000kr

    www.blocket.se/annons/dalarna/mitsubishi_outlander_2_2_di_d_4wd___business___7_sits/94346983
  • FallenAngelNr1000
    Stålmamma skrev 2021-03-19 19:37:49 följande:
    Kamkjedjan behöver man i regel inte byta som man behöver med kammrem. Våran går enbart på diesel och kostade när vi köpte den 2017 149000kr www.blocket.se/annons/dalarna/mitsubishi_outlander_2_2_di_d_4wd___business___7_sits/94346983

    Nej det är sant. Men tråkigt om man råkar ut för den som inte följer "regeln".


    Vet inte varför men "Phev" hade visst kommit med i min sökning. Snyggt ;) 

  • Lodjursungen

    Toyota är väl den bästa bilen enligt tester. Krånglar minst alltså

    Så en liten Toyota Aygo kanske? Superfina o tuffa

  • Anonvm

    Valet av drivlina är minst lika viktigt som valet av själva bilmodellen, om driftskostnad och driftsäkerhet är av intresse.

    De flesta bilmodeller säljs oftast med 3-4 olika motoralternativ, samt manuell eller automat växellåda.

    Det gäller att göra medvetna val. Är du fullkomligt ointresserad och okunnig när det gäller den tekniska aspekten så koncentrera dig bara på att lista ut vilken bilmodell som passar dina behov när det kommer till utrymme.
    Låt sen någon inbiten entusiast tipsa dig om vilken drivlina du bör söka efter för att få tag i en bil med de egenskaper du värdesätter.

    Personligen skulle jag tipsa dig att se dig om efter en Golf kombi med 1.6 multifuel motorn och manuell låda.
    Om jag minns rätt så finns den inte nyare än -13 så din bugdet på 100k räcker gott o väl även till ett välvårdat exemplar med mycket låga mil.
    låg förbrukning (0.65l/mil), låg skatt (1013 samt enbart väl beprövad och skottsäker teknik rakt igenom= inga konstig dyra fel.

  • Krr460

    Hej!

    Jag har över åren ägt väldigt många olika bilar och utfört merparten av alla reparationer själv. Jag tror att det ofta är enkelt att generalisera när det kommer till bilar.

    I grund och botten handlar det om att man vill ha ett bra exemplar, en väl omhändertagen bil. En bil för 50 000 kan exempelvis strula mindre än en bil för 100 000.

    Samma gäller med exempelvis kamrem/kamkedja. Det händer att även kamkedjor behöver bytas. I och med att det är tänkt att en kedja ?normalt? inte ska bytas är det sällan varken enkelt eller billigt att byta en kedja.

    Service och historik på en bil är därför A och O. Ett väl omhändertaget exemplar är enligt min erfarenhet det absolut viktigaste, inte nödvändigtvis märke modell eller antal ägare. Givetvis finns det dock vissa bilar man bör undvika.

    När det kommer till service brukar jag rekommendera att man köper en ?vanlig? bil. Då är reservdelar generellt billiga och även de flesta mindre verkstäderna har de verktyg och den kunskapen som krävs. Manuell växellåda är oftast att föredra ur ekonomisk synpunkt, både sett till reparationer/service och bränsleförbrukning.

    Passater är ju generellt sett trevliga bilar. En TDI med 140 hästkrafter brukar dra runt 0,55 liter/milen. Tror den ligger på runt 5000 kr i skatt så man tjänar ju snabbt in den dyrare skatten i och med den låga bränsleförbrukningen.

    En större bil tycker jag är att föredra både ur säkerhetssynpunkt och av praktiska skäl. Det är inte kul att krocka med en småbil.

    Du kan ju räkna på om du inte räknar hem en dieselbil, hur många mil kör du per år?

  • Anonvm
    Krr460 skrev 2021-03-20 14:03:13 följande:

    Passater är ju generellt sett trevliga bilar. En TDI med 140 hästkrafter brukar dra runt 0,55 liter/milen. Tror den ligger på runt 5000 kr i skatt så man tjänar ju snabbt in den dyrare skatten i och med den låga bränsleförbrukningen.

    En större bil tycker jag är att föredra både ur säkerhetssynpunkt och av praktiska skäl. Det är inte kul att krocka med en småbil.

    Du kan ju räkna på om du inte räknar hem en dieselbil, hur många mil kör du per år?


    En diesel är generellt ett mindre bra råd, när den hunnit bli lite till åren.

    Insprutningssystemet och avgasrening på en modern diesel är otroligt komplexa och känsliga system. Minsta problem i dessa genererar felkoder som tänder varningslampor, det är pumpar och injekorer, egr-ventiler o partikelfilter... ofta leder minsta problem till saftiga verkstadsräkningar. OM man inte skruvar själv med begagnade delar.

    Jag har personligen ägt Golf 6 variant med både minsta dieselmotorn (-10) och minsta bensinmotorn (-09), så jag kan jämför dessa rakt av.
    Dieseln (BMT 1.6, 105hk) avverkade jag lite över 10.000mil med på ungefär 4år. Genomsnittsförbrukningen totalt under dessa år blev 0.54l/mil. Skatten var/är 1007:-
    Bensinaren (1.6 Multifuel) är min nuvarande bil, kört den nästan 5000mil på 2 år nu. Genomsnittsförbrukning hittills är 0.64l/mil. Skatten är 1077:-

    De 10cl extra bränsle som går åt varje mil ser jag vis av erfarenhet som en form av försäkringspremie mot stora oförutsedda utgifter som kommer som en kniv i ryggen när man minst anar det, helt utan förvarning.
    Med mina 2500mil/år blir den premien med dagens bränslepriser runt 3000:-/år.

    Mina egna erfarenheter av moderna dieslar gör att jag skulle inte ens rekommendera min värsta fiende att köpa/äga en, iaf inte en som nått sån ålder eller mil att drivlinegarantin inte längre gäller.
  • Krr460
    Anonvm skrev 2021-03-20 18:33:49 följande:

    En diesel är generellt ett mindre bra råd, när den hunnit bli lite till åren.

    Insprutningssystemet och avgasrening på en modern diesel är otroligt komplexa och känsliga system. Minsta problem i dessa genererar felkoder som tänder varningslampor, det är pumpar och injekorer, egr-ventiler o partikelfilter... ofta leder minsta problem till saftiga verkstadsräkningar. OM man inte skruvar själv med begagnade delar.

    Jag har personligen ägt Golf 6 variant med både minsta dieselmotorn (-10) och minsta bensinmotorn (-09), så jag kan jämför dessa rakt av.

    Dieseln (BMT 1.6, 105hk) avverkade jag lite över 10.000mil med på ungefär 4år. Genomsnittsförbrukningen totalt under dessa år blev 0.54l/mil. Skatten var/är 1007:-

    Bensinaren (1.6 Multifuel) är min nuvarande bil, kört den nästan 5000mil på 2 år nu. Genomsnittsförbrukning hittills är 0.64l/mil. Skatten är 1077:-

    De 10cl extra bränsle som går åt varje mil ser jag vis av erfarenhet som en form av försäkringspremie mot stora oförutsedda utgifter som kommer som en kniv i ryggen när man minst anar det, helt utan förvarning.

    Med mina 2500mil/år blir den premien med dagens bränslepriser runt 3000:-/år.

    Mina egna erfarenheter av moderna dieslar gör att jag skulle inte ens rekommendera min värsta fiende att köpa/äga en, iaf inte en som nått sån ålder eller mil att drivlinegarantin inte längre gäller.


    Det finns absolut problem med gamla diesel-bilar och generellt sett är reservdelarna snäppet dyrare jämfört med en bensin. Det värsta är ju partikelfiltret som du nämner men på många bilar är det ju redan bytt. Man får helt enkelt kolla på historiken.

    Jag har kört många tusen mil i både VW och Audi - dieslar utan några stora ingrepp och har varit bland de billigaste bilarna jag ägt. Hade bland annat en Passat som hade gått över 40 000 när jag sålde den. En större risk är ju i så fall vissa DSG-automat lådor samt de VAG-modeller med dåliga kamkedjor som lätt kuggar över.

    Pratar vi moderna (<5 år) bilar överlag så är det ju komplicerade elsystem för allt. På mina senaste två senaste bilar har det konstant varit felkoder för allt ifrån växellåda till däcktryck och sensorer(en 2018 diesel och en 2020 bensin). Så det blir väl mer och mer potentiella felkällor ju nyare bilen är. Mina gamla VW dieslar som jag haft har varit betydligt mer pålitliga.

    Oavsett kommer ju bilar att gå sönder och kosta pengar hur man än vrider och vänder på det. Det gäller ju att parera de värsta slagen. Billigaste är ju som du säger att skruva själv.
  • Anonvm
    Krr460 skrev 2021-03-20 19:27:20 följande:
    En större risk är ju i så fall vissa DSG-automat lådor samt de VAG-modeller med dåliga kamkedjor som lätt kuggar över.

    Oavsett kommer ju bilar att gå sönder och kosta pengar hur man än vrider och vänder på det. Det gäller ju att parera de värsta slagen. Billigaste är ju som du säger att skruva själv.
    Vissa DSG är rena rama totalktastrofen, (läs den 7växlade med torr-lameller) just den hade jag i min 2010 golf med 1.6 diseln.
    Andra varianter av DSG är ju bara mindre katastrofalt dåliga.
    Personligen kommer jag för evigt totalrata tekniken med manuella lådor som växlar själv.
    Det ska vara momentomvandlare, annars växlar jag hellre själv.

    Alla bilar kommer som sagt behöva reparationer och underhåll.
    Det jag menar är att om man gör aktiva val att satsa på väl fungerade och beprövad teknik så håller det bättre, och är enklare/billigare att laga om något väl brakar.

    VWs 1.6 bensinare t.ex är en väl beprövad maskin som knappt ändrats alls sen början på 80-talet. Den har visserligen kamrem, men konstruktionen gör den så enkel att byta att det knappt kostar nått.
    Här kan jag jämför med nån passat jag hade tidigare med längsmonterad maskin, där behövde hela fronten på bilen demonteras för att komma åt, märkesverkstaden ville ha 38.000 för servicen som innehöll kamremsbyte vill jag minnas....
    Det gäller som sagt att vara lite intresserad när man väljer.
  • Krr460
    Anonvm skrev 2021-03-20 20:07:54 följande:

    Vissa DSG är rena rama totalktastrofen, (läs den 7växlade med torr-lameller) just den hade jag i min 2010 golf med 1.6 diseln.

    Andra varianter av DSG är ju bara mindre katastrofalt dåliga.

    Personligen kommer jag för evigt totalrata tekniken med manuella lådor som växlar själv.

    Det ska vara momentomvandlare, annars växlar jag hellre själv.

    Alla bilar kommer som sagt behöva reparationer och underhåll.

    Det jag menar är att om man gör aktiva val att satsa på väl fungerade och beprövad teknik så håller det bättre, och är enklare/billigare att laga om något väl brakar.

    VWs 1.6 bensinare t.ex är en väl beprövad maskin som knappt ändrats alls sen början på 80-talet. Den har visserligen kamrem, men konstruktionen gör den så enkel att byta att det knappt kostar nått.

    Här kan jag jämför med nån passat jag hade tidigare med längsmonterad maskin, där behövde hela fronten på bilen demonteras för att komma åt, märkesverkstaden ville ha 38.000 för servicen som innehöll kamremsbyte vill jag minnas....

    Det gäller som sagt att vara lite intresserad när man väljer.


    Haha, ja DSG-lådorna är inget vidare!

    Jo, flera gamla Audi och VW kräver ju det förfarandet vid kamremsbyte. Var väl redan i slutet av 90-talet/tidigt 00-tal som den processen krävdes på vissa modeller.

    Man får ta bort allting framifrån för att komma åt. Har gjort det jobbet några gånger och är ingen dröm.

    Absolut kan man välja det som bör vara pålitligt samt billigt och enkelt att laga. Jag tycker ofta bara att man drar för generaliserande slutsatser. Bilar under 100 000 har generellt några år på nacken och det är därför det är så viktigt vilket exemplar man väljer. Bara för att en viss modell anses som pålitlig kommer inte alla exemplar vara pålitliga.

    Samma gäller ju kamrem/kamkedja. Kamkedja är inte billigt när det går sönder, då kan det vara bättre att ha en kamrem som på din Golf som är billig att byta.
  • Krr460
    Anonvm skrev 2021-03-20 20:07:54 följande:

    Vissa DSG är rena rama totalktastrofen, (läs den 7växlade med torr-lameller) just den hade jag i min 2010 golf med 1.6 diseln.

    Andra varianter av DSG är ju bara mindre katastrofalt dåliga.

    Personligen kommer jag för evigt totalrata tekniken med manuella lådor som växlar själv.

    Det ska vara momentomvandlare, annars växlar jag hellre själv.

    Alla bilar kommer som sagt behöva reparationer och underhåll.

    Det jag menar är att om man gör aktiva val att satsa på väl fungerade och beprövad teknik så håller det bättre, och är enklare/billigare att laga om något väl brakar.

    VWs 1.6 bensinare t.ex är en väl beprövad maskin som knappt ändrats alls sen början på 80-talet. Den har visserligen kamrem, men konstruktionen gör den så enkel att byta att det knappt kostar nått.

    Här kan jag jämför med nån passat jag hade tidigare med längsmonterad maskin, där behövde hela fronten på bilen demonteras för att komma åt, märkesverkstaden ville ha 38.000 för servicen som innehöll kamremsbyte vill jag minnas....

    Det gäller som sagt att vara lite intresserad när man väljer.


    Haha, ja DSG-lådorna är inget vidare!

    Jo, flera gamla Audi och VW kräver ju det förfarandet vid kamremsbyte. Var väl redan i slutet av 90-talet/tidigt 00-tal som den processen krävdes på vissa modeller.

    Man får ta bort allting framifrån för att komma åt. Har gjort det jobbet några gånger och är ingen dröm.

    Absolut kan man välja det som bör vara pålitligt samt billigt och enkelt att laga. Jag tycker ofta bara att man drar för generaliserande slutsatser. Bilar under 100 000 har generellt några år på nacken och det är därför det är så viktigt vilket exemplar man väljer. Bara för att en viss modell anses som pålitlig kommer inte alla exemplar vara pålitliga.

    Samma gäller ju kamrem/kamkedja. Kamkedja är inte billigt när det går sönder, då kan det vara bättre att ha en kamrem som på din Golf som är billig att byta.
  • Anonvm
    Krr460 skrev 2021-03-20 21:14:31 följande:
    Bara för att en viss modell anses som pålitlig kommer inte alla exemplar vara pålitliga.
    Jag kan inte annat än att bara konstatera att vi verkar vara fullkomligt överens.

    Att granska det tilltänkta exemplaret är minst lika viktigt som att göra medvetna modellval.

     
  • Anonym123456789234

    Hej, jag är lite skeptisk kring skodan. Finns typiska VAG problem. Bland annat följande : Hjullager.

    Glappande krängningshämmarstag.

    Kylarfläkthaveri, elfel, oljeförbrukning, kamkedjor som rappar. Faktiskt få skodor ( äldre än 8 år) som jag inspekterat som jag godkänt utan anmärkning på stationen. Jag skulle rekomendera en volvo v40. Du får en volvo V40 2012-2013 i din prisklass de är billiga i skatt ( runt 1200- 1300 per år om du väljer diesel) och dessa har i regel en bra byggkvalitet och komfort( kör en själv med sambo och 2 barn) absolut inget problem att få in en normalstor barnvagn i den.

  • Anonym123456789234

    Glömde att säga att ABSOLUT ingen dacia duster. Det är definitionen av en j****la skitbil. Mamma köpte en sån trots att jag förvarnade henne. Hittills har hon fått åkt bärgare 8 gånger. Motorhaveri, kamkedjefel, misständning, elfel, oljeläckage och ja listan bara fortsätter. Och den är 5 år gammal...

  • Challenger
    Anonym123456789234 skrev 2021-04-19 19:49:21 följande:

    Hej, jag är lite skeptisk kring skodan. Finns typiska VAG problem. Bland annat följande : Hjullager.

    Glappande krängningshämmarstag.

    Kylarfläkthaveri, elfel, oljeförbrukning, kamkedjor som rappar. Faktiskt få skodor ( äldre än 8 år) som jag inspekterat som jag godkänt utan anmärkning på stationen. Jag skulle rekomendera en volvo v40. Du får en volvo V40 2012-2013 i din prisklass de är billiga i skatt ( runt 1200- 1300 per år om du väljer diesel) och dessa har i regel en bra byggkvalitet och komfort( kör en själv med sambo och 2 barn) absolut inget problem att få in en normalstor barnvagn i den.


    Volvo V40 är byggda i Holland. Hörde en som hade 30 fel på 2 år. Kostade över 100 tusen att reparera. Otroligt svårsålda de bilarna.
Svar på tråden Ni som kan bilar, hjälp!