• Junojune

    Barnvagn till första barnet - hur länge används den?

    Hej!

    -Hur länge hade ni första barnvagnen till första barnet?

    -Köpte ni nytt eller begagnat?

    -Hur tänkte ni kring hur länge den kommer användas?

    Vi väntar första barnet och har kollat på några vagnar. Vi lutar åt att köpa nytt. Men det är en djungel kring allt man behöver tänka på. Mitt i dessa funderingar har jag börjat undra hur länge man ens har första vagnen. Ser många som säljer den första barnvagnen efter 8-10 månader. Hur mycket ska man lägga ner sig på första vagnen?

    Vi behöver en mindre vagn till aktuell bil, ser fram emot många och långa promenader och har tänkt att det kommer bli syskon sen. Vi tänkte köpa hela paketet med liggdel, sittdel och babyskydd.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-03-24 09:09
    Tråden tar även upp frågor och svar om bärdon; bärsjalar och bärsele... behöver man ens köpa barnvagn?
    Lägg gärna till era tankar om det.

  • Svar på tråden Barnvagn till första barnet - hur länge används den?
  • MsFry

    Vi hade första vagnen i nästan ett och ett halvt år, sen växte barnet ur sittdelen.

    De som säljer så tidigt som du skriver gör det nog för att de inser att de valt "fel" vagn, bara vill byta till något annat, eller köpt syskonvagn. Ofta fortsätter man ju ändå med en vagn i samma kategori så att säga.

    Och hur mycket man ska lägga? Ja, det är obegränsat hur mycket en vagn med tillbehör kan kosta. Vad har ni råd med?

  • Anonym (Matilda)

    Många säljer sin första vagn efter några månader då man upptäcker att vagnen på något sätt inte passade vad man egentligen ville ha den till. Det är ju inte förrän man börjar använda den som man ser om man tänkte rätt vid inköp.

    Alternativt säljer den för att man är gravid igen och behöver en syskonvagn om bara några månader

    Jag använde min första vagn 1,5 år då jag hade kombivagn. Sen bytte jag till en mindre smidigare sulky.

    Min kompis bytte vagn 3 gånger på ett halvår då hon var helt missnöjd med den praktiska användningen. Hennes man är 196 cm lång och han hade problem med att använda vagnen pga sin längd.

  • Anonym (Babyswing)

    Vi andvände aldrig liggvagnen kanske två gånger om hon skulle sova hos farmor, vi bar henne istället men de va lätt eftersom båda va hemma (bar utan sele eller sjal) hade sele typ 3 ggr till bvc när jag gick själv då jag inte kunde ge henne till pappan när jag blev för trött i armarna. Va helt enkelt bara lättare att bära än att dra fram vagnen ur bilen hela tiden, nu är hon 9 månader och åker vagn både inne och ute sällan jag bär henne nu eftersom hon väger 12 kg och pappan jobbar.blir att köpa syskon vagn nu eftersom vi väntar tvåan men har ändå kvar både ligg vagnen och sitt vagnen ( dottern började med sittvagn när hon va 4 månader) tror vagn kommer användas mer med tvåan än ettan faktiskt. Går ju inte bära en bäbis å leka med en 1 åring samtidigt :) kan rekomdera dig att köpa en babyswing vi gjorde det men alldeles för sent då kunde hon bara använda den en månad innan så satte jag henne på magen å lutade henne mot mina ben och gungade henne, men gör det inte svårare för er själva än vad det redan är haha

  • lövet2

    Till första barnet lånade vi faktiskt en vagn först. Jag visste inte alls vad jag ville ha, så vi lånade av min svåger och svägerska i ett par månader. Sedan köpte vi en stor rejäl vagn med stora hjul, som skulle klara av grusväg och snöiga gator. Den var så pass stor att barnet kunde ligga bekvämt i den hela första året. Vid ca 1 år bytte vi till sittvagn. Som komplement har vi haft en ihopfällbar sulky, som fick följa med på bilresor. Den gick att fälla ner så även en nyfödd kunde åka i den kortare sträckor.

    Jag hade alltid i tankarna att jag ville ha fler barn. Minst 3. Därför ville jag satsa på kvalitet och hållbarhet. Vagnen användes till 7 barn och är fortfarande i tillräckligt bra skick för att skjutsa barnbarn på besök.

  • Anonym (Om)

    Köpte en ny vagn när dottern kom. Har kvar och använder den fortfarande nu när hon snart är 6 år. Kostade ca 5-6 tusen har jag för mig.

  • Anonym (Babyswing)
    Anonym (Babyswing) skrev 2021-03-20 09:39:36 följande:

    Vi andvände aldrig liggvagnen kanske två gånger om hon skulle sova hos farmor, vi bar henne istället men de va lätt eftersom båda va hemma (bar utan sele eller sjal) hade sele typ 3 ggr till bvc när jag gick själv då jag inte kunde ge henne till pappan när jag blev för trött i armarna. Va helt enkelt bara lättare att bära än att dra fram vagnen ur bilen hela tiden, nu är hon 9 månader och åker vagn både inne och ute sällan jag bär henne nu eftersom hon väger 12 kg och pappan jobbar.blir att köpa syskon vagn nu eftersom vi väntar tvåan men har ändå kvar både ligg vagnen och sitt vagnen ( dottern började med sittvagn när hon va 4 månader) tror vagn kommer användas mer med tvåan än ettan faktiskt. Går ju inte bära en bäbis å leka med en 1 åring samtidigt :) kan rekomdera dig att köpa en babyswing vi gjorde det men alldeles för sent då kunde hon bara använda den en månad innan så satte jag henne på magen å lutade henne mot mina ben och gungade henne, men gör det inte svårare för er själva än vad det redan är haha


    Vi har köpt alla vagnar begagnade eller fått vagnar den vagnen vi har nu har vi fått å den är jättebra :) ligg vagnen jag köpte är lite vinglig men som sagt den andvändes aldrig ändå så hade varit onödiga pengar att lägga 10 000 på en helt ny vagn
  • Anonym (Hela tiden)

    Vi använde vagnen hela första barnets vagntid. Vi kompletterade med en sulky också. Nu använder vi samma vagn också till andra barnet och också här tror vi att vi använder samma vagn tills vagnåkandet är över. Vi betalade väl 8000 för vagnen, men det var helt klart värt pengarna. Den är välanvänd!

  • Alexi

    Vi köpte en rejäl vagn till första barnet, med sitt och liggdel och den användes hela småbarnstiden till båda barnen (födda med två års mellanrum. Sen hade vi även en syskonvagn under en period och skaffade också en lättare vagn (typ sulky) att ha när man åkte iväg med bilen osv. 

  • Anonym (Kvinna 39)
    Junojune skrev 2021-03-20 09:24:50 följande:

    Hej!

    -Hur länge hade ni första barnvagnen till första barnet?

    -Köpte ni nytt eller begagnat?

    -Hur tänkte ni kring hur länge den kommer användas?

    Vi väntar första barnet och har kollat på några vagnar. Vi lutar åt att köpa nytt. Men det är en djungel kring allt man behöver tänka på. Mitt i dessa funderingar har jag börjat undra hur länge man ens har första vagnen. Ser många som säljer den första barnvagnen efter 8-10 månader. Hur mycket ska man lägga ner sig på första vagnen?

    Vi behöver en mindre vagn till aktuell bil, ser fram emot många och långa promenader och har tänkt att det kommer bli syskon sen. Vi tänkte köpa hela paketet med liggdel, sittdel och babyskydd.


    Vi köpte nytt, ett helt paket från Jollyroom. Det innehöll ett babyskydd som kunde sättas på vagnens hjul, sen liggdel till vagnen och en sittdel. Barnet är 4 år och sittdelen används fortfarande, även om man inte riktigt kan använda skyddet över benen längre så det var sista vintern med det. Får se när hen växer ur vagnen helt, eller blir för gammal, så det kan vara sista sommaren med den helt.

    Märket är Moweo Curry, otroligt skön vagn att köra, bra fjädring och jättebra svängradie, vi betalade iaf under 4000:- för hela paketet. Obs - inte isofix. Vi hade också ett litet bagageutrymme så var tvungna att hitta en som blev riktigt platt ihopfälld.
  • Anonym (Vi)

    Vi köpte nytt, ekonomin var dock inte så bra så köpte en barnvagn (ligg och sittdel) för strax under 5000 kr och jag hatade den, när barnet blev 2 år byttes den ut mot en vanlig sulkyvagn som hon har än idag ibland (fyller snart 5 år).

    Är gravid nu och till nästa barn kommer det bli en dyrare och bra vagn redan från start, då är det mer troligt att man faktiskt har kvar den under alla år barnet behöver vagn.

    Gillar inte begagnat men för dem som inte bryr sig kan det vara ett bra alternativ.

    Sedan säljer folk av olika anledningar som vissa tagit upp. Min erfarenhet dock är att många mammor är barnvagnsgalna, har ett flertal vagnar till sina barn och säljer en redan bra vagn ibland för att köpa sig en annan. Som en "hobby" typ, innebär inte att vagnarna är dåliga.

Svar på tråden Barnvagn till första barnet - hur länge används den?