Anonym (Snart tvåbarnsmamma) skrev 2021-03-20 16:31:33 följande:
Jag upplever att en del jag känner och även bekanta med fler än ett barn har sitt "favoritbarn". Vet såklart inte om de älskar barnen exakt lika mycket, men att ena favoriseras är tydligt.
Är gravid med mitt andra barn och blir orolig över att också favorisera/älska ena barnet mer, om det faktiskt är så att de flesta föräldrar gör? Eller gör man inte det?
Kan ni med fler än ett barn svara hur det faktiskt är?
Jag vet i princip inga familjer som gör som du skriver, så jag funderar över vad du lägger in i begreppet att favorisera?
I vissa familjer kanske ena barnet ägnar sig åt en mycket dyrare idrott än syskon. Då kanske det ser ut som att man favoriserar det barnet men det går inte att göra så mycket åt om idrotten kostar mycket. De andra barnen kanske är supernöjda med sitt och att föräldrarna ägnar alla barnen tid och kärlek. Dvs här tittar man inte på kronor och ören utan att alla får göra det de önskar göra.
Om det däremot skulle vara så att bara ett barn får sin aktivitet och föräldrarna säger till det andra att "sorry, vi har inte råd med att mer än en av er gör en aktivitet" - det hade varit att favorisera.
Jag vet en mamma som tyvärr favoriserar det yngsta barnet över syskonen. I början tänkte jag att det var att det yngsta behövde mer hjälp och aktivitet från mamman, och de äldre förstås blev mer och mer självständiga, men nu när yngsta är tonåring så har man under åren insett att den yngsta är mammans "gullebarn" och det har bara fortsatt så. De två äldre vill knappt vara hemma hos henne längre, de bor mest hos pappan.