• Silverjenny

Min sambo är otrogen. Hjälp

Jag lider med dig TS. Det du går igenom just nu den första tiden är den värsta. Men nu måste du tänka på dig själv och helt ärligt, var glad att du upptäckte det nu och inte om några år när du verkligen slösat bort all din tid och kanske hade skaffat barn med den här mannen.

Jag blir oerhört provocerad över att han säger att han inte kan lämna den här andra kvinnan för att hon ställt upp så mycket för honom, när det är DU som funnits vid hans sida, hjälpt honom ekonomiskt, stöttat honom i hans missbruk mm. Och hon har - vadå? Fått honom att må bra genom att ge honom komplimanger och kärleksbetygelser som inte kostar något? Känner hon till hans missbruksproblem och kommer hon att vilja ha honom när hon får reda på det?

Om han genast hade ångrat sig och sagt att han självklart väljer dig, ja då hade jag kanske gett ert förhållande en chans. Men uppenbarligen värderar han inte dig så högt som du förtjänar.

Riv av plåstret - hämta dina saker och bryt all kontakt med honom. Låt honom inte kontrollera dig och göra dig till medberoende genom att hota dig med att han ska supa sig full. Det är INTE ditt problem längre. Vill han ha stöd får han väl vända sig till den andra kvinnan ;)

Jag tror för övrigt inte ett ögonblick på at de träffades första gången i förrgår. Det var första gången du kom på dem snarare. Det är fullständigt osannolikt att de haft kontakt enbart via Skype i 1,5 år och byggt upp en distanskärlek så stor att han är beredd att offra ert 10-åriga förhållande, och så råkar du av en slump komma på dem dagen efter deras första möte? Skrattretande! Om detta är vad han påstår så är han inte bara en otrogen alkoholiserad skitstövel utan också en förbannad lögnare.

Är detta den far du vill ha till dina barn?

Den man du vill bygga upp hela din framtid på?

Du är fortfarande ung och du hinner hitta en annan bättre partner men du kan inte slösa bort mer tid på den här misslyckade skitstöveln. Lämna och se inte tillbaka. Det gör ont just nu, du är sårad och chockad, men utnyttja de känslorna till att ge dig styrka att lämna honom. Han får dig att känna så här och behandlar dig jäkligt illa, förtjänar han dig? Nej!!

Angående att berätta för den andra kvinnans man förstår jag om det är frestande och moraliskt tycker jag du har all rätt att berätta eftersom du själv är del i dramat och också är bedragen. Och jag kan också tycka att den andra mannen har rätt att få veta han med. Men ärligt talat tror jag inte du behöver göra det för att få din hämnd, om det är vad du är ute efter. Jag tror inte heller att hon kommer att lämna sin man och även om hon gjorde det kommer deras förhållande inte att hålla. Hommer inte att vilja ha en alkis som bonuspappa till sina barn.

Du kan höra av dig till henne och berätta att du vet. Berätta om din sambos missbruksproblem och önska henne lycka till med att vara hans försörjare och ledsagare. Säg att du är lättad över att slippa ansvaret för honom nu.

Gå därifrån med huvudet högt.

Svar på tråden Min sambo är otrogen. Hjälp