• Anonym (Rädd)

    Cellförändringar + hpv

    Hej!

    Fick hem ett brev där det stod att de hittat lätta cellförändringar med hpv. Ska bli kallad till ett nytt cellprov (utan hpv koll) om tre månader. I min journal står det istället atypiska skivpitelceller, oklara/ASC-US och hpv (högrisk men inte 16 eller 18).

    Vad menas med oklara? Kan de skriva lätta cellförändringar i brevet även om det är allvarligare?

    Blir så orolig när man googlar på det! Kommer då upp att oklara kan vara lika med cancer. Är bara 24 år och har nyss fått ett missfall så blir orolig att jag inte kommer kunna få barn i framtiden. Cellprovet togs för övrigt när jag var gravid i vecka 8.

    Tacksam för svar då detta vänt upp och ner på hela min värld!

  • Svar på tråden Cellförändringar + hpv
  • AnnE93

    Hej!

    Jag fick samma brev, ett vid 24 års ålder och sedan en gång vid 25 års ålder. De följer upp noga efteråt och fortsätter att undersöka dig tätare än vad man brukar. Det är vanligt att ha cellförändringar från och till i kroppen och mina försvann nästa gång de kollade och tog cellprov så oroa dig inte i onödan! :)

    Hoppas allt går bra för dig!

  • Anonym (Rädd)
    AnnE93 skrev 2021-03-22 06:45:25 följande:

    Hej!

    Jag fick samma brev, ett vid 24 års ålder och sedan en gång vid 25 års ålder. De följer upp noga efteråt och fortsätter att undersöka dig tätare än vad man brukar. Det är vanligt att ha cellförändringar från och till i kroppen och mina försvann nästa gång de kollade och tog cellprov så oroa dig inte i onödan! :)

    Hoppas allt går bra för dig!


    Tack för lugnande svar! Har ingen i kvinna min närhet som jag kan prata med det om så har ju bara haft google till min hjälp! Det som kommer upp när man googlar oklara cellförändringar är det bara historier om unga tjejer som fått cancerbesked vid andra provet! Men de borde ju kallat mig tidigare om det var något allvarligt!
Svar på tråden Cellförändringar + hpv