Ensam och stark ibland skrev 2021-04-29 11:05:32 följande:
Tack för era kommentarer/råd osv ????????
I grunden tror jag det är en typ av självmedicinering då han har svårigheter liknande ADD/autismspektrat, svårt i skolan osv. Ej varit partydrogande nu och heller inte på ett bra tag, däremot första tiden testades drogerna i samband med alkohol och kompisar. Sedan testades en hel del olika och nu har det varit amfetamin senaste tillfällena när UP varit positivt. Varit på egen hand och för att orka fokusera/hålla sig vaken vid datorspelande enligt honom själv sista tiden.
När jag pratar med honom om droganvändandet så säger han själv att han ej har ett beroende, att han inte behöver/vill ha hjälp osv. Jag mår bra bla bla bla
Han säger även ibland tar dem för att testa nya åt dem som säljer (låter helt absurt och knasigt i mina öron)...
Ny utredning är förhoppningsvis på g då han har kontakt med psykiatrin. Om han ex har diagnos så vore det bra att en gång för alla få rätt hjälp och ev medicinering (?) så han ej självmedicinerar pga det!!
Vad säger ni om det, råd kring ADHD mediciner. Om man brukat droger ser ni det som en bra väg eller att det kan bli ?nya? problem?
Fördelen med medicinering av ex ADHD är att det sker under kontrollerade former. Men ja, det kan i enstaka fall få missbruket att eskalerat. Men det finns (iallafall i några kommuner) olika insatser, ex att man enbart får hämta läkemedel för några dagar/en vecka.
Men det är bra att det blir en utredning.