• Anonym (Funderar)

Stämde bf?

Alltså detta att bli fram- eller bakflyttad mycket efter ultraljud, hur vanligt är det egentligen om man har regelbunden mens, koll på senaste mens första dag och vet när man bör ha haft ÄL? Att det kan skilja någon enstaka dag förstår jag pga att det kan vara olika dels exakt när ägget blev befruktat och sen när det fäster.

Men flyttas en vecka eller så måste väl vara ovanligt om man har koll på ovanstående?

Eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Stämde bf?
  • Kvinna1989

Detta är jag också nyfiken på!

Jag blev bakåtflyttad 2 dagar, så inte direkt så mycket..

• Anonym (Funderar)
    Kvinna1989 skrev 2021-03-22 14:59:33 följande:

Nä det tänker jag måste ligga inom det normala, eftersom det finns små variationer i hur lång tid olika saker tar.

Men har hört om folk som fått stora skillnader efter ultraljud vilket känns konstigt. :)
  • Anonym (Myran)

Jag blev flyttad 3 veckor på ultraljudet trots koll på allt med 2 barnet. Jag blev gravid ett datum enl läkarna. Detta datum var efter att jag plusade för graviditet. INGEN blödning eller liknande efter att jag plusade eller före heller för den delen. Grabben är sen född 5 dagar efter det nya datumet jag fick på ul. Ut kom en bebis på 4.8kg och 56cm lång.

• BuoBä

Med tanke på att folk som gjort IVF och därmed vet exakt när de blev gravida ibland får höra ett annat datum vid UL/RUL så kan man dra slutsatsen att det inte är en exakt vetenskap att mäta UL-bilder.

• Anonym (BF)

BF är väl ändå plus/minus 2 veckor åt båda hållen, så det stämde för mig. Jag födde 5 dagar efter BF. Det är omöjligt att förutsäga exakt när barnet kommer födas. 

• Anonym (ED)
    BuoBä skrev 2021-03-22 16:00:55 följande:
    Med tanke på att folk som gjort IVF och därmed vet exakt när de blev gravida ibland får höra ett annat datum vid UL/RUL så kan man dra slutsatsen att det inte är en exakt vetenskap att mäta UL-bilder.
    Och det ska ju helt enkelt inte ske. Mitt första barn var långt större än hans ålder på RUL. Nåt TUL senare låg han på +34%! B.f ändrades dock inte eftersom jag gjort IVF. 

Men b.f som absolut inte kan stämma händer rätt ofta. Kvinnor som plussat innan de ens skulle blivit gravida, kvinnor som skulle blivit gravida under en period när de inte ens haft sex och en massa varianter. En vän till mig tyckte hela tiden när hon väntade 3:e barnet att b.f inte stämde. Hon trodde hon var längre gången. Det visade sig när han föddes att hon hade rätt för han var klart överburen.
  • Anonym (Tvillingmamma)

Det datum vi fick på RUL tror jag stämde, men då flyttades det fram en vecka. Jag hade inte så bra koll i början (oregelbunden mens mm), så jag fick göra ett tidigt UL för att se vilken vecka jag var i. Det var också då de upptäckte två embryon. De uppskattade att jag var i v 8, men förmodligen var jag i v 9 eftersom datumet flyttades fram senare.

• Anonym (3)

Jag blev flyttad 2 veckor framåt. Jag sa att det omöjligt kan stämma för då skulle jag blivit gravid samma dag som jag plussade. Jag hade dessutom stenkoll på äl pga att vi försökte bli gravid i tre år. Men de vägrade ändra min bf. På tredje ul såg de att min dotter var tillväxthämmad. Idag är hon färdigväxt och endast 150 cm. Jag tror helt enkelt att hon är kort och att det därför räknades fram fel bf. Jag vet inte hur vanligt det är att dem gör det men jag är säker i att det hände mig.

• Liiis88
    Kvinna1989 skrev 2021-03-22 14:59:33 följande:

Vad menas med bakåtflyttad? Är de att man är kortare eller längre gången än man trott?
  • Anonym (??)
    Anonym (Myran) skrev 2021-03-22 15:07:40 följande:

Jag blev flyttad 3 veckor på ultraljudet trots koll på allt med 2 barnet. Jag blev gravid ett datum enl läkarna. Detta datum var efter att jag plusade för graviditet. INGEN blödning eller liknande efter att jag plusade eller före heller för den delen. Grabben är sen född 5 dagar efter det nya datumet jag fick på ul. Ut kom en bebis på 4.8kg och 56cm lång.

Var han 3 veckor ?Mindre? enligt ultraljudet än vad han egentligen var?
Svar på tråden Stämde bf?