• Anonym (Funderar)

Stämde bf?

Alltså detta att bli fram- eller bakflyttad mycket efter ultraljud, hur vanligt är det egentligen om man har regelbunden mens, koll på senaste mens första dag och vet när man bör ha haft ÄL? Att det kan skilja någon enstaka dag förstår jag pga att det kan vara olika dels exakt när ägget blev befruktat och sen när det fäster.

Men flyttas en vecka eller så måste väl vara ovanligt om man har koll på ovanstående?

Eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Stämde bf?
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Myran) skrev 2021-03-22 15:07:40 följande:

Jag blev flyttad 3 veckor på ultraljudet trots koll på allt med 2 barnet. Jag blev gravid ett datum enl läkarna. Detta datum var efter att jag plusade för graviditet. INGEN blödning eller liknande efter att jag plusade eller före heller för den delen. Grabben är sen född 5 dagar efter det nya datumet jag fick på ul. Ut kom en bebis på 4.8kg och 56cm lång.

Låter ju helkonstigt. Du kan ju omöjligt ha blivit gravid efter plusset.
  • Anonym (Myran)
    Anonym (??) skrev 2021-03-22 16:59:38 följande:

Var han 3 veckor ?Mindre? enligt ultraljudet än vad han egentligen var?

Ja precis. Var enligt senaste mens och BM gravid i v18 när jag var på UL. Enligt UL var jag bara gravid i v15. Och BF blev framflyttad 3 veckor. Han föddes därefter ytterligare 5 dagar efter BF.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (3) skrev 2021-03-22 16:54:27 följande:

Jag blev flyttad 2 veckor framåt. Jag sa att det omöjligt kan stämma för då skulle jag blivit gravid samma dag som jag plussade. Jag hade dessutom stenkoll på äl pga att vi försökte bli gravid i tre år. Men de vägrade ändra min bf. På tredje ul såg de att min dotter var tillväxthämmad. Idag är hon färdigväxt och endast 150 cm. Jag tror helt enkelt att hon är kort och att det därför räknades fram fel bf. Jag vet inte hur vanligt det är att dem gör det men jag är säker i att det hände mig.

Ja, det låter ju rimligt. Tänker att om man har en regelbunden cykel, vet första dag på senaste mens och har koll på när ÄL var och när man plussade, så låter det ju väldigt konstigt att man skulle ha blivit gravid två veckor senare. Det är ju runt nästa mens liksom.

Varför vägrade de ändra bf om du gav den info?

(Tänker att det i slutändan kanske inte spelar roll eftersom barn föds både tidigt och sent, men det känns ju kul för en själv att ha en tidsräkning man tror på...)
  • Anotherone

Första graviditeten blev jag flyttad 4 dagar. Andra gången var bf-datumet detsamma från det att jag plussade via KUB, RUL och ett antal tillväxt-ultraljud. 
    Båda barnen har kommit 2v efter det beräknade datumet och varit hyfsat stora (ena över 5kg).
    Jag vet inte vad man kan dra för slutsatser om det. Jag har inte stenkoll på exakt vilket datum de blev till heller, bara vilken vecka ungefär.

• Anonym (Korv)

Jag blev flyttad två dagar på RUL. Bebisen kom exakt på dagen efter uträkningen utifrån sista mensen, men på v 40 + 2 enligt RUL.

• Anonym (Klo)

Jag vet när jag blev gravid med min förstfödda, eftersom vi bara hade sex en gång den menscykeln. Jag blev framflyttad vid rul, och gick sedan över tiden. Dagen innan de skulle ha satt igång det hela började värkarna av sig själv. Under förlossningen lossnade moderkakan, och vårt barn överlevde inte. Jag har funderat på om jag borde ha tjatat till mig igångsättning en vecka tidigare, för i slutändan blev det ju att jag gick tre veckor över tiden pga att de flyttade fram mig vid rul. Inget som går att ändra på nu, dock. Femton år sedan, men känns som igår.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Funderar) skrev 2021-03-22 17:38:47 följande:
    Ja, det låter ju rimligt. Tänker att om man har en regelbunden cykel, vet första dag på senaste mens och har koll på när ÄL var och när man plussade, så låter det ju väldigt konstigt att man skulle ha blivit gravid två veckor senare. Det är ju runt nästa mens liksom.

(Tänker att det i slutändan kanske inte spelar roll eftersom barn föds både tidigt och sent, men det känns ju kul för en själv att ha en tidsräkning man tror på...)

Jo det kan spela stor roll. Om de sätter igång förlossningen när man gått två veckor över tiden så kan man få gå fyra veckor över tiden om den  flyttar fram bf två veckor. Det ökar riskerna för inteuterin fosterdöd. 

Likaså om det blir en prematur förlossning, så kanske de inte sätter in några åtgärder för att man inte är tillräckligt långt gången enligt dem.

• Anonym (??)

Vad menas med bakåt o framflyttad ?? Va e skillnaden? När någon skriver att den blivit bakåtflyttad, är det att man är kortare gången en man trott ? :)

• Anonym (ED)
    Anonym (Jo) skrev 2021-03-22 18:43:30 följande:

Jo det kan spela stor roll. Om de sätter igång förlossningen när man gått två veckor över tiden så kan man få gå fyra veckor över tiden om den  flyttar fram bf två veckor. Det ökar riskerna för inteuterin fosterdöd. 

Likaså om det blir en prematur förlossning, så kanske de inte sätter in några åtgärder för att man inte är tillräckligt långt gången enligt dem.

Vid prematurfödslar kan endast dagar spela roll. Min syster felberäknades ca en vecka. Hon fick absolut inte föda vaginalt så de gjorde ks i vad de trodde var v.36. Det visade sig vara 35 och utgjorde mest troligt skillnad mellan att andas helt själv eller behöva hjälp. Han var dock stor för åldern- 46 lång och vägde 2,6 så han var störst av alla premisar. 
  • Anonym (3)
    Anonym (Funderar) skrev 2021-03-22 17:38:47 följande:

De menade att ul var mycket mer tillförlitligt, men jag sa redan då att jag var orolig för att hon då inte växt som hon skulle. Det gav en stor oro när de vägrade lyssna på mig och jag kände att något inte var som det skulle vara. Och ja det visade ju sig senare att hon inte var så stor som hon borde enligt deras egen beräkning. Jag blev igångsatt pga havandeskapsförgiftning.

På något vis spelar det ändå roll att få rätt vecka eftersom det ibland avgör om de försöker rädda bebis liv vid för tidig födsel och att det kan hända att de inte sätter igång förlossningen när man gått över tid.
  • Anonym (Kanske)

Jag blev framflyttad 2 dagar, alltså fick 2 dagar senare BF. Inte mycket men det innebar att jag hade ägglossning 7 (!) dagar efter samlaget. Inte omöjligt, men rätt osannolikt att spermierna överlever en hel vecka, blev paff att 5 dagar ens lyckades.

• Anonym (??)
    Anonym (ED) skrev 2021-03-22 16:27:38 följande:

Och det ska ju helt enkelt inte ske. Mitt första barn var långt större än hans ålder på RUL. Nåt TUL senare låg han på +34%! B.f ändrades dock inte eftersom jag gjort IVF. 

Men b.f som absolut inte kan stämma händer rätt ofta. Kvinnor som plussat innan de ens skulle blivit gravida, kvinnor som skulle blivit gravida under en period när de inte ens haft sex och en massa varianter. En vän till mig tyckte hela tiden när hon väntade 3:e barnet att b.f inte stämde. Hon trodde hon var längre gången. Det visade sig när han föddes att hon hade rätt för han var klart överburen.

Oj hur mkt skilde det från din egen uträkning & åldern du fick på ul ?
  • Liiis88
    Anonym (Klo) skrev 2021-03-22 18:42:45 följande:

Jag vet när jag blev gravid med min förstfödda, eftersom vi bara hade sex en gång den menscykeln. Jag blev framflyttad vid rul, och gick sedan över tiden. Dagen innan de skulle ha satt igång det hela började värkarna av sig själv. Under förlossningen lossnade moderkakan, och vårt barn överlevde inte. Jag har funderat på om jag borde ha tjatat till mig igångsättning en vecka tidigare, för i slutändan blev det ju att jag gick tre veckor över tiden pga att de flyttade fram mig vid rul. Inget som går att ändra på nu, dock. Femton år sedan, men känns som igår.

Beklagar!! Måste varit en mardröm för er :( o något som inte borde få hända.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Jo) skrev 2021-03-22 18:43:30 följande:

Tänkte inte på de här aspekterna, du har självklart rätt.
  • Anonym (8 dagar)

Med mitt tredje barn blev jag flyttad 8 dagar bakåt vid UL, alltså skulle jag ha blivit gravid bara ett par dagar innan jag testade positivt. Jag hade dessutom gjort två tidiga vul som visat att min uträkning stämde och jag hade stenkoll på ägglossningen.

Det var väldigt frustrerande då MVC då tyckte att min dotter bara låg lite i underkant på storleken under resten av graviditeten. Medan jag då med min uträkning kunde se att hon låg rejält i underkant storleksmässigt. När hon sedan föddes enligt UL i v37+3 (38+4 enligt mig) så var hon ändå normalstor, men betydligt mindre än vad hennes bröder varit.

Med fjärde barnet daterades jag efter KUB, vilket kändes betydligt säkrare då skillnaden då inte är så stor mellan olika bebisar. BF stämde då exakt med min ägglossning.

Svar på tråden Stämde bf?