Inlägg från: Anonym (ED) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ED)

Stämde bf?

BuoBä skrev 2021-03-22 16:00:55 följande:
    Med tanke på att folk som gjort IVF och därmed vet exakt när de blev gravida ibland får höra ett annat datum vid UL/RUL så kan man dra slutsatsen att det inte är en exakt vetenskap att mäta UL-bilder.
    Och det ska ju helt enkelt inte ske. Mitt första barn var långt större än hans ålder på RUL. Nåt TUL senare låg han på +34%! B.f ändrades dock inte eftersom jag gjort IVF. 

Men b.f som absolut inte kan stämma händer rätt ofta. Kvinnor som plussat innan de ens skulle blivit gravida, kvinnor som skulle blivit gravida under en period när de inte ens haft sex och en massa varianter. En vän till mig tyckte hela tiden när hon väntade 3:e barnet att b.f inte stämde. Hon trodde hon var längre gången. Det visade sig när han föddes att hon hade rätt för han var klart överburen.
  • Anonym (ED)
    Anonym (Jo) skrev 2021-03-22 18:43:30 följande:

Jo det kan spela stor roll. Om de sätter igång förlossningen när man gått två veckor över tiden så kan man få gå fyra veckor över tiden om den  flyttar fram bf två veckor. Det ökar riskerna för inteuterin fosterdöd. 

Likaså om det blir en prematur förlossning, så kanske de inte sätter in några åtgärder för att man inte är tillräckligt långt gången enligt dem.

Vid prematurfödslar kan endast dagar spela roll. Min syster felberäknades ca en vecka. Hon fick absolut inte föda vaginalt så de gjorde ks i vad de trodde var v.36. Det visade sig vara 35 och utgjorde mest troligt skillnad mellan att andas helt själv eller behöva hjälp. Han var dock stor för åldern- 46 lång och vägde 2,6 så han var störst av alla premisar. 
Svar på tråden Stämde bf?