• Anonym (Felpåmig?)

Jag skrattar åt andras olycka - och känner inte att det är fel att göra det.

Jag postade detta anonymt i känsliga rummet eftersom det är något jag givetvis inte är särskilt stolt över, men ändå känner jag inte att jag gör fel, rent emotionellt.

Några exempel:

Om jag sitter på en restaurang och ett snabbmatshak och ser någon tappa maten, t.ex. en hamburgare i knät eller i golvet så kan jag inte låta bli att skratta åt det, Fler än en gång har det lett till att den jag skrattat åt blivit arg på mig.

Om jag hör att ett par jag känner separerat så känner jag glädje och tillfredsställelse. Kanske beror det på att jag själv varit ensam länge och inte gläds över människor som lever ihop och älskar varandra, men jag förstår någonstans att det inte är riktigt normalt att känna så. Detta kan jag alltså känna även om det rör sig om vänner/ kompisar.

Om jag läser i lokaltidningen att någon haft inbrott i sin villa så kan jag tänka att det är rätt åt dem, eftersom de har det bättre än mig som bor i stor villa och jag känner att de förtjänar inte detta.

Om jag lyckas trycka till en människa verbalt så njuter jag av det, som om jag har vunnit en idrottstävling och känner en triumf över att den jag diskuterat med känner sig lite sämre, okunnigare och mindre bemedlad.

Jag ser ofta andra människor som falska och hycklande, och den synen har jag haft sedan jag var yngre. Jag var både mobbad och utfryst i perioder i både grundskola och gymnasium och pga det väcktes tidigt hos mig ett stort revanschbehov. Jag tänker att om inte jag ska få det bättre, så ska inte andra få ha det bra heller. Och detta uppfattar jag hos mig själv som normala tankar.

Jag är offentligt och på ytan ingen missunnsam människa och kanske låtsas jag vara mycket snällare än jag i själva verket är. Men dessa sidor visar sig alltså hos mig när jag ser att det går dåligt för andra, när andra klantar sig och kommer till korta på olika sätt.

En gång var det en alkis som halkade på ett halt/ nysåpat golv vid en buss/ tågterminal och slog sig fördärvad. Och jag brast ut i ett gapskratt och tänkte att "Så går det när man super och slår dank". Detta trots att jag själv inte är särskilt måttlig med alkoholen.

Jag dömer andra i huvudet för egenskaper jag själv ofta har. För att jag på något vis ser andra människor som falska och hycklare.

När jag såg folk slåss på stan på helgerna när jag festade i unga år kunde jag stå och smygskratta åt det. Tänkte att de var patetiska som slåss och bråkar om skitsaker, ofta handlade ju bråken om någon tjej som två killar var osams om och jag tänkte att tur att jag inte är så patetiskt känslomässig som de.

Detta var ett axplock men berättar mer om mer info behövs.

Det jag undrar är om det är fler än jag som har sådana här tankar och som gottar sig i eller skrattar åt andras olycka, även om ni kanske inte vill vara sådana i grund och botten. Hur vanligt tror ni det är och vad tror ni jag behöver ändra på i mitt tänkande för att inte vara sådan här?

• Svar på tråden Jag skrattar åt andras olycka - och känner inte att det är fel att göra det.
  • Anonym (Teddy)

Det är inte helt ovanligt att mobbade människor blir mobbare själva. Dels pga en normalisering, det är så livet och många människor har betett sig mot dig och det har blivit normalt för dig att bete sig så. Men jag ser också en sårad, vilsen person i dig. Som barn blev du utsatt för något av det värsta man kan bli utsatt för och du fick ingen hjälp. Du lärde dig att man är väldigt ensam i livet och måste klara sig själv. Dina reaktioner blir ditt försvar, din sköld. Du vill visa världen att det är slut på mobbandet av mig för jag mobbar dig först. På så sätt får du övertaget. Men det kommer leda till ensamhet och isolering för dig. Har jag rätt i att du innerst inne lider? Jag hoppas du söker hjälp. Jag tror du har väldigt mycket i ditt bagage som du behöver reda ut med någon professionell. Jag hoppas du kan bli trygg och lycklig. Alla förtjänar att känna att de har ett värde. Jag önskar dig all lycka i livet!

• Anonym (Felpåmig?)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-03-22 17:29:38 följande:

Det är inte helt ovanligt att mobbade människor blir mobbare själva. Dels pga en normalisering, det är så livet och många människor har betett sig mot dig och det har blivit normalt för dig att bete sig så. Men jag ser också en sårad, vilsen person i dig. Som barn blev du utsatt för något av det värsta man kan bli utsatt för och du fick ingen hjälp. Du lärde dig att man är väldigt ensam i livet och måste klara sig själv. Dina reaktioner blir ditt försvar, din sköld. Du vill visa världen att det är slut på mobbandet av mig för jag mobbar dig först. På så sätt får du övertaget. Men det kommer leda till ensamhet och isolering för dig. Har jag rätt i att du innerst inne lider? Jag hoppas du söker hjälp. Jag tror du har väldigt mycket i ditt bagage som du behöver reda ut med någon professionell. Jag hoppas du kan bli trygg och lycklig. Alla förtjänar att känna att de har ett värde. Jag önskar dig all lycka i livet!

Jag har i perioder i mitt liv lidit mycket av ensamhet och då konsumerat stora mängder alkohol. Sedan ca 2 år tillbaka har jag trappat ner väldigt mycket på alkoholen av hälsoskäl. Och då har detta börjat ta över mitt tänkande mer och mer. Tankar på att hämnas på människor som gjort mig illa. Missunnsamhet när det går bra för andra och skadeglädje när det går dåligt för dem. Det är som att jag tycker att andra ska straffas för att jag har mått dåligt och att det är en sorts kompensation för det psykiska lidande jag har fått utstå. Jag mår bra när det går dåligt för andra, för då känner jag det som att någon annan än bara jag misslyckas och det ger en känsla av inre tillfredsställelse.

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Felpåmig?) skrev 2021-03-23 08:57:46 följande:

Jag har i perioder i mitt liv lidit mycket av ensamhet och då konsumerat stora mängder alkohol. Sedan ca 2 år tillbaka har jag trappat ner väldigt mycket på alkoholen av hälsoskäl. Och då har detta börjat ta över mitt tänkande mer och mer. Tankar på att hämnas på människor som gjort mig illa. Missunnsamhet när det går bra för andra och skadeglädje när det går dåligt för dem. Det är som att jag tycker att andra ska straffas för att jag har mått dåligt och att det är en sorts kompensation för det psykiska lidande jag har fått utstå. Jag mår bra när det går dåligt för andra, för då känner jag det som att någon annan än bara jag misslyckas och det ger en känsla av inre tillfredsställelse.

Att du känner att du vill hämnas och är missunnsam är inte konstigt pga vad du varit med om. Psykisk ohälsa är mycket vanligt tyvärr bland mobboffer. Mycket pga att så få någonsin får någon upprättelse. Att få upprättelse när man blivit utsatt för brott och kränkningar är väldigt viktigt för att kunna gå vidare på ett sunt sätt. Tyvärr så förminskas och tystas mobbing av barn ofta ner av vuxenvärlden vilket gör det svårare att komma över. Sök upp en psykolog som har erfarenhet med mobbning och dess effekter. Du behöver hjälp med dina känslor. Risken finns annars att detta kommer att ta mer och mer plats i ditt liv och till slut kommer det ta över ditt liv helt och hållet. Du verkar ha kommit till en punkt där du börjat reflektera över din barndom och tröttnat på att ha det så här. Du förtjänar ett gott liv utan ditt tunga bagage som tynger ner dig så mycket att du inte kan genomföra dina drömmar. Jag tror du kommer känna en stor lättnad om du söker hjälp och hittar en kunnig psykolog.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Felpåmig?) skrev 2021-03-23 08:57:46 följande:

Jag vill tillägga att dina tankar om att andra människor ska straffas inte är konstiga eftersom det ju aldrig var någon som blev ställd till svars för kränkningarna av dig, eller hur? Det var ju aldrig någon som tog ansvar för det lilla barnet som blev mobbat och ingen blev straffad.
  • klyban

Du har nog delsvaret i om hur du regerar när folk skrattar åt dig, och nu pratar vi om i nyktert tillstånd.
    Jag har lärt mig det finns bägge sorterna, de som alltid skrattar, och de som bara skrattar åt andra och sen när de blir skrattade åt, så blir kan en del nästan bli våldsamt arga.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Jag skrattar åt andras olycka - och känner inte att det är fel att göra det.